Optimera val av mikroprocessor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Klas-Kenny »

Säter: Absolut inte.

De små PIC (10/12/16) används här och var till småuppgifter, de är ju likvärdiga ATxxx.
Sen finns också större PIC32, som är likvärdiga STM32.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 9 maj 2022, 14:11:21 Är PIC helt ute ur bilden numera?
Finns det någon PIC som har FSCM, DCMI, ETH, USB, CAN, SDADC, Encoder, DAC i en och enda processor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av TomasL »

Kanske inte allt det, men en hel del annat som ST32 inte har.
PIC32 har bl.a. inbyggt 32MB DDR2, Avancerad grafikmotor med upp till 24 bits färgdjup och WVGA, DSP, Crypto mm, samt naturligtvis det som är mer eller mindre standard i dag, dvs USB, Ethernet SQI, CAN, LIN, I2C, SPI, PMP, EBI, UART AD mm i nästan all oändlighet.

Men det är ointressant eftersom man alltid väljer en processor som gör jobbet.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av Micke_s »

DanielM

”Du menar att ST's processorer är dåliga?”

Nej, de är precis lika bra som andra tillverkare rent prestandamässigt. Däremot så är att stundvis omöjligt att köpa och historiskt så får st-micro tillgänglighetsproblem tidigt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Optimera val av mikroprocessor

Inlägg av MiaM »

En faktor för att välja mikrokontroller idag är också hur smidigt det är att skaffa den. Idag går det att köpa vissa färdiga mikrokontrollerkort på t.ex. Kjell&Co. Visserligen lite dyrare än att beställa från nån större mer centraliserad distributör, men skillnaden är inte enorm och tillgängligheten kan vara värd mycket för en del.

Angående PIC så var ju deras stora grej att de var in-circuit programmerbara och raderbara med enkel hårdvara och mjukvara som var tillgänglig för vem som helst, och utvecklingsmiljön var väl också tillgänglig för vem som helst.

Sen halvmånga år så har cirka alla tillverkare dessa egenskaper på åtminstone några produkter, så PIC måste konkurrera med andra egenskaper.

Som sidospår så är det rätt märkligt hur otroligt långsamt det gick för många tillverkare att inse att det är bra att öppna upp sina prylar för hobbyister. Hobbyister må vara en rätt liten marknad, men de tar med sig sina erfarenheter till arbetsplatser och där de har nån möjlighet att påverka så väljer det de grejer de har bra erfarenhet av.

En klassiker är väl sjuttio- och åttiotalets mikrokontrollers som var ovanliga bland hobbyister. Visst fanns det böcker som lärde ut assemblerprogrammering på dessa kretsar och det fanns möjligheter att i vissa fall programmera dem själv och i vissa fall använda externa eprom, men att programmera inbyggt rom själv krävde ofta specialhårdvara. T.ex. för 68705 så var en hobbyistmetod att först bränna ett vanligt eprom och sen ansluta det till 68705 med lite klisterlogik och spänningsförsörjningar och låta den minimala rom-koden i 68705 programmera dess inbyggda eprom). Cykeln för att koda-testa innehöll alltså att programmera eprom i två sekventiella steg, otroligt långsamt. De med externa eprom behövde givetvis rätt många ben för att ansluta till detta eprom och då blev det inte många ben över till I/O, och med ganska lite extra kostnad och ganska få extra komponenter så fick man istället ett system som körde en vanlig mikroprocessor såsom Z80 eller 6502 (på 80-talet) som många fler dessutom hade erfarenhet av att programmera assembler för. Ett praktexempel är väl Allt om Elektronik / Elektor som hade massor av byggprojekt där de använde antingen 6502 eller Z80 till rent inbäddade system (typ 6502 för en frekvensräknare, Z80 för en printerbuffert osv) och sällan eller rent av aldrig använde mikrokontrollers. De få mikrokontrollers som förekom i bygg-själv-grejer på den tiden var de som av nån anledning hade inbyggd Basic-tolk och som också var skitdyra. Jag undrar vem som köpte dessa - om jag minns prisnivåerna rätt så kunde det nog löna sig att köpa en ZX81 istället för att använda nån såndär basic-mikrokontroller. Jag minns någon hemdatortidning (kanske Min Hemdator) som 1983 hade byggprojekt med just dessa Basic-mikrokontrollers, där idén var att ha nån slags terminaler monterade på olika ställen i huset. Delarna till varje terminal kostade om jag minns rätt nån tusenlapp, och då var det en liten lcd-display, några få knappar och en sån mikrokontroller. Jag undrar om nån läsare alls byggde detta projekt. Som bonus så var beskrivningarna av hårdvaran inte jättebra vad jag minns, klart sämre än t.ex. Allt om Elektronik/Elektors projekt.
Skriv svar