Modda brödrost för blind far

Berätta om dina pågående projekt.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Modda brödrost för blind far

Inlägg av niklasvasastan »

Hej,

Min far är 89 år och lever ensam i smålands skogar. Han är Stockholmare och därför lever han långt från familjen som alla bor i Stockholm. Nu till problemet, min far har blivit blind och hör dåligt och han vill inte in på hemmet. Han klarar sig själv men behöver lite hjälp när han ska rosta bröd. Därför tänkte jag modda en brödrost åt honom där han ska kunna koppla in en radio som spelar högt eller en lampa som blinkar frenetiskt när brödet är klar innan det poppat upp, Elen till värmeslingorna skall därför vara avstängda men brödet skall vara nere i rosten och komma upp efter radion spelat/lampan blinkat eller åka upp när min far trycker på knappen.
Jag brinner för att hjälpa min far. Jag har kollat runt lite på youtube som förklarar hur en brödrost fungerar.

När man trycker ner spaken på sidan fästs brödhållaren i nedre position. Den hålls kvar av elektromagneter som efter inställd tid fyller en kondensator och när den är full så stängs elen av till magneterna och brödet poppar upp.

Jag vill att brödrosten i det läge skall sätta på en radio eller tända en lampa i x antal minuter för att därefter skjuta upp mackorna. Så jag vill ha en ratt även för detta. Min far kan ju om han inte orkar vänta klicka på en knapp så brödet åker upp när han hör musik eller en lampa som blinkar.

Är det någon som har tips på hur jag lägger till en till ratt med denna funktion? Jag vill helst fixa det utan att beställa dyra PCB och då min far är blind så bryr han sig inte hur brödrosten ser ut.

Radion och lampan är 240V.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av danei »

Jag förstår inte problemet. Varför kan inte brödrosten poppa upp brödet när det är klart. Det är ju så den är byggd för att fungera. Elementbrytaren är normalt sett kopplad till poppup mekaniken.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av FormerMazda »

Är det tänkt att brödet ska stanna kvar av varmhållningssyfte?

Jag ser ett problem med detta, brandrisk.
Alla brödrostar bygger på samma princip, men är nog konstruerade olika. Som danei säger så hänger ploppuppmekanismen ihop med timer för rostningen och brytningen av elementen.
Så bygger man fel riskerar man ha elementen igång och brödet kan ta eld.

Utan annan kunskap är nog detta lite knepigt, men nånting som mekaniskt hindrar spaken från att hoppa upp hela vägen är väl vad du söker.
Denna ska identifiera att rostning startas/pågår och efter viss tid efter avslutad rostning ska den släppa spaken.

Allt detta kräver kraftig modifiering av brödrost.
Och att lämna det till en blind herre ensam i smålands skogar hade jag inte känt mig bekväm med.

Däremot kan man nog lösa signal vid färdig rostning, kanske med off the shelf saker rent av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av JimmyAndersson »

Som jag förstår det så ska radion starta när man trycker ner brödrostens spak.
Och när rostningen är klar ska radion tystna och brödet åka upp.

Isåfall går det att lösa med den typ av grenuttag där vissa uttag får spänning enbart när ett annat uttag belastas.
T.ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... ags-p67704

Just den modellen är ju gigantisk. Ville mest visa ett exempel. :)
(Det finns en minsta gräns för hur många Watt som brödrosten ska förbruka för att grenuttaget ska reagera. Hittar ingen siffra på det i länken.)


Jo förresten: Funktionen som ser till att spaken stannar nere när man tryckt ner den, är helt mekanisk. Så problemet kan eventuellt istället lösas med en vanlig timer.
Genom att sätta en lite kortare tid på timern än på brödrosten så åker inte brödet upp automatiskt när det är klart. Strömmen bryts däremot naturligtvis.
(Och radion kopplas in på samma timer.)
Senast redigerad av JimmyAndersson 25 april 2022, 13:00:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av danei »

På min brödrost åker brödet upp om strömmen bryts.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant. Det har jag aldrig varit med om.

Trådstartaren får testa.

Edit:
Här ser man min brödrost:
viewtopic.php?f=2&t=44494&p=1498229&hil ... A#p1498229
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av MadModder »

Här är en video från en intressant kanal, där han tar upp elektromagneten som finns i de flesta brödrostar. :)
https://www.youtube.com/watch?v=zLFG068HtgM

Och ja, min brödrost flonkar också upp när det blir strömlöst.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av Palle500 »

Vad är finessen med att tända en lampa som en blind inte ser?
Enklast är att ställa brödrosten på köksbordet och sätta far på en köksstol, då hör han när brödet är klart, eller kan känna när skivorna har åkt upp.
Min mamma var blind sedan 40 års ålder och hon klarade detta och miljoner andra saker utan större problem. Men din pappa kanske även är lite glömsk vid den åldern.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modda brödrost för blind far

Inlägg av grym »

jag hadde börjat med en strömavkännare på matningen till brödrosten, finns färiga sådanna

sedan pratat med honnom om vulken signal man vill ha
ex spela musik medans brödrosten är på
eller om inte helt blind starkt ljus samtidigt som brödrosten är på
Skriv svar