TIG/MIG-svetsning av aluminium

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av TomasL »

Tydligen skall det gå alldeles utmärkt att svetsa Al med en DC-svets, och är, som jag fattat det naturliga valet, framförallt på grövre gods.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 13 april 2022, 16:43:56 Tydligen skall det gå alldeles utmärkt att svetsa Al med en DC-svets, och är, som jag fattat det naturliga valet, framförallt på grövre gods.
Om det gäller mig så, jadå, men du får bereda dig på att det blir mycket gods som ska slipas bort om du ska foga ihop två plåtar, AL-tråd bygger mycket mera än vanlig tråd. Jag har miggat mycket AL och det är svårt att få det snyggt utan att få stor råge, fördelen är ju annars att det är lättslipat.


Det blev en M2-snabbstålsgängtapp idag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste köpet

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL skrev: 13 april 2022, 16:43:56 Tydligen skall det gå alldeles utmärkt att svetsa Al med en DC-svets, och är, som jag fattat det naturliga valet, framförallt på grövre gods.
Såvitt jag vet så måste man dock gå över till 100% Helium istället för Argon, om man ska DC-svetsa aluminium.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Senaste köpet

Inlägg av Teknikern »

Nej Klas-Kenny, man använder ren argon precis som till tig när man DC-miggar AL.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste köpet

Inlägg av Klas-Kenny »

Teknikern: MIG ja, trodde diskussionen handlade om TIG.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av TomasL »

Ja det handlar om TIG.
Såsom jag förstått det, så är problemet med AC-svetsning att smältan/fogen blir väldigt grund, det är ok vid tunnplåt, men skall man svetsa grova saker, så är det tydligen DC som gäller.
Dock så polvänder man svetsen.
Normalt så är ju plus-polen kopplad till arbetsstycket och minuspolen till handtaget.
Men vid Al-svetsning gör man tydligen tvärtom, dvs plus-polen till handtaget och minuspolen till arbetsstycket, det blir tydligen oxidbrytande i detta läget.
Naturligtvis skall arbetsstycket vara rent, men det krävs tydligen inte mer renhet an vid AC-svetsning.

Har personligen aldrig testat, då jag håller på att lära mig TIG-svetsa.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av hawkan »

Jo det blir oxidbrytande men all värme hamnar i elektroden så den smälter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 14 april 2022, 11:49:48 Såsom jag förstått det, så är problemet med AC-svetsning att smältan/fogen blir väldigt grund, det är ok vid tunnplåt, men skall man svetsa grova saker, så är det tydligen DC som gäller.
Det har jag aldrig hört talas om.
Vad menar du med grova saker?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av TomasL »

Klas-Kenny skrev: 14 april 2022, 07:54:48
TomasL skrev: 13 april 2022, 16:43:56 Tydligen skall det gå alldeles utmärkt att svetsa Al med en DC-svets, och är, som jag fattat det naturliga valet, framförallt på grövre gods.
Såvitt jag vet så måste man dock gå över till 100% Helium istället för Argon, om man ska DC-svetsa aluminium.
Fel av mig tidigare, Ja man använder tydigen Helium.
Säter, godstjocklekar över 6mm, typ

https://weldingmastermind.com/11-tips-f ... m-with-dc/
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av Henry »

Dock är Helium svindyrt jämfört med Argon så det är nog inget man ger sig på om man inte absolut måste.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av hawkan »

Men krångla inte till det. Ska du svetsa lite aluminium hemma är det en AC-svets med ställbar andel + och - som gäller och argon som vanligt.
Förr använde man ren AC 50/50 + och -, men det är bättre med ca 35% plus och resten minus (eller om det är tvärtom?).
En röd thorium-elektrod till det eller en blå lantanum elektrod så blir det bra. Gärna gaspedal också men inte helt nödvändigt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: TIG/MIG-svetsning av aluminium

Inlägg av Henry »

Det är tvärtom, tänk att hur mycket rengöring behöver jag? Man behöver ju alltid mer värme än rengöring och 35% är nog lite övre gränsen och så standard minus på elektroden så blir den då bara uppvärmd 35% av tiden och håller längre.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste köpet

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 14 april 2022, 12:20:55 Säter, godstjocklekar över 6mm, typ
6mm är inga som helst problem att köra med AC.
Man behöver inte ens fogbereda.
Skriv svar