Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Tja, Countach, Miura, Alfa Montreal, Iso Grifo, Maserati 350, Astin DB2, Lancia Stratos mfl, samt naturligtvis ett antal Ferarris såsom 250 SWB, några BMW, lite Citroëner, lite Volvo och några Saabar.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av MiaM »

Om vi ska skojbråka om vilken bil som är bra/dålig så slänger jag in denna fackla: Porsche är bara en Tatrakopia! En rejäl kaross med lågt luftmotstånd kombinerad med en luftkyld svansmotor med hyggligt kraft samt bakaxel med två leder. Lika som bär! :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Och faktiskt samma ursprung Ferdinand P
Fel av mig
"This is the car for my roads".[7]∞ Ferdinand Porsche was accused of using Tatra designs to design the Volkswagen quickly and cheaply.[7] In Porsche's words; "Well, sometimes Ledwinka looked over my shoulder and sometimes I looked over his". [9]
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 19 mars 2022, 10:23:52 Porsche är bara en Tatrakopia! En rejäl kaross med lågt luftmotstånd kombinerad med en luftkyld svansmotor med hyggligt kraft samt bakaxel med två leder.
Det finns inte mycket likheter mellan dessa.
Porsche har 4-ledad bakaxel.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av MiaM »

Verkar som att Porsche 356, första modellen, har tvåledad bakaxel, men 911 och säkert alla efterföljare har fyrledad axel.

Slutsatsen enligt denna text verkar vara att tvåledad bakaxel inte är jättebra ihop med "moderna" (50-tal och framåt) radialdäck, speciellt inte om man har hyggligt tryck i däcken.
https://www.hagerty.co.uk/articles/clas ... tatra-t87/

Det måste vara en del vetenskap kring bakaxlar. Hittade en bild på komplett bakaxel till Ford Granada (72-85), där fjädringen verkar vara monterad så att när bilen kränger i en kurva så ger krängningen en viss motstyrning med bakhjulen. Ändå är det en bil som är rätt sladdbenägen om det bara är halt nog (i förhållande till däckens kvalitet).
Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

jihe skrev: 18 mars 2022, 22:08:03 Nja....

Volvo-262C-610x288.jpg
Bertone ritade inte denna, utan det var en standard 260 som Bertone modifierade, så gott det gick.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av MiaM »

Plus att Volvo var tänkta att se amerikanska ut, och den där hiskeliga 262-grejen försöker väl se ännu mer amerikansk ut. Kolla på amerikanska bilar från slutet av 70-talet och början av 80-talet, mer specifikt de som var lyxmodeller men inte sportbilar, typ Lincoln, Cadillac o.s.v., de har en snarlik fulhet kombinerat med avsevärt fulare frontparti än vad Volvos 2xx-serie hade.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Glenn »

volvo har väl "alltid" kopierat amerikansk design, amazonen är ju tex väldigt amerikansk, 760 är väl nästan en blåkopia av en befintlig jänkare osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Håller på att avfärga bilen nu, motorutrymmet avklarat och 2/3 av kupén.
Bilden dock från i går, inte riktigt så mycket var gjort i Kupén då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av säter »

Kör du med grovrengöringsrondell?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Just nu blästrar jag de delar som inte kommer att synas, använder Biltemas blästerpistol och vanlig blästersand.
Efter en dag så har man sand precis överallt.
PÅ synliga delar kör jag med stålborste på skruvdragaren och 40-papper på slipmaskinerna.

Återvinner sanden med hjälp av ett myggnät och en asksug.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Glenn »

varför vill du ha det plåtrent ? ska du lacka med nån annan typ av lack ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 1 april 2022, 11:07:01 Efter en dag så har man sand precis överallt.
Hade du förväntat dig något annat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Nej, naturligtvis inte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev: 1 april 2022, 13:00:16 varför vill du ha det plåtrent ? ska du lacka med nån annan typ av lack ?
Jag tror att dagens lacksystem är rätt mycket bättre än de på 70-talet.
Sedan vill jag hitta alla skavanker och fixa till dem samt få allt rent.
Skriv svar