Mäta med DMM på kretskort
Mäta med DMM på kretskort
Jag har problem med en HP funktionsgenerator av äldre datum (3325A) och fått rekommendationen av en nätbekant att mäta alla kondensatorer "in circuit" m.a.p. kortslutning till signaljord. Paranoid som jag är tänkte jag först ta reda på hur stor spänning mina DMM lägger ut och blev lite överraskad.
Jag anslöt min ohmmätande DMM till olika motstånd (20-700k + direkt till ingången på annan spänningstmätande DMM) och kollade spänningen parallellt över motståndet.
Resultat: Allt från delar av en mV till över 7V (beroende på resistans, valt område och ev. "diodtest").
Äldre DMM lägger generellt ut lägre spänning (~4V som max) än min "modernaste", speciellt på diodtestområdet.
Så mina frågor:
1 Är mätningen relevant eller har jag lurat mig själv ?
2 Kan man anta att alla kretsar i testobjektet (HP 3325A från slutet på 70-talet) tål nästan 8V ?
3 Samma fråga om det gäller modern elektronik, 3,3V eller ännu lägre...
Tacksam för era idéer!
Jag anslöt min ohmmätande DMM till olika motstånd (20-700k + direkt till ingången på annan spänningstmätande DMM) och kollade spänningen parallellt över motståndet.
Resultat: Allt från delar av en mV till över 7V (beroende på resistans, valt område och ev. "diodtest").
Äldre DMM lägger generellt ut lägre spänning (~4V som max) än min "modernaste", speciellt på diodtestområdet.
Så mina frågor:
1 Är mätningen relevant eller har jag lurat mig själv ?
2 Kan man anta att alla kretsar i testobjektet (HP 3325A från slutet på 70-talet) tål nästan 8V ?
3 Samma fråga om det gäller modern elektronik, 3,3V eller ännu lägre...
Tacksam för era idéer!
Re: Mäta med DMM på kretskort
Det går säkert att hitta fall då det är ett problem, men generellt är det inte ett problem.
Även om spänningen skulle vara såpass hög är strömmen låg.
Även om spänningen skulle vara såpass hög är strömmen låg.
Re: Mäta med DMM på kretskort
Tack för svaret!
>Det går säkert att hitta fall då det är ett problem, men generellt är det inte ett problem.
Kan du ge ett exempel på ett sådant fall (jag trollar inte, utan felsökning i sådana här kretsar är något jag behöver lära mig mer om) ?
>Även om spänningen skulle vara såpass hög är strömmen låg.
Ja det handlar om max 250 uA i samband med spänningar över 4V, ser jag nu...
Jag skall väl mäta på de där kodningarna då (det är ju några stycken!) men sedan tänkt jag starta en tråd om felsökning på just den apparaten, är detta rätt avdelning eller borde jag välja Allmän Elektronik, eller något annat (jag kommer nog behöva en del hand-hållande om det skall gå bra) ?
>Det går säkert att hitta fall då det är ett problem, men generellt är det inte ett problem.
Kan du ge ett exempel på ett sådant fall (jag trollar inte, utan felsökning i sådana här kretsar är något jag behöver lära mig mer om) ?
>Även om spänningen skulle vara såpass hög är strömmen låg.
Ja det handlar om max 250 uA i samband med spänningar över 4V, ser jag nu...
Jag skall väl mäta på de där kodningarna då (det är ju några stycken!) men sedan tänkt jag starta en tråd om felsökning på just den apparaten, är detta rätt avdelning eller borde jag välja Allmän Elektronik, eller något annat (jag kommer nog behöva en del hand-hållande om det skall gå bra) ?
Re: Mäta med DMM på kretskort
Fungerar det verkligen att felsöka kondensatorer med en vanlig multimeter?
Speciellt om de fortfarande sitter inlödda?
Speciellt om de fortfarande sitter inlödda?
Re: Mäta med DMM på kretskort
Kondensatorer skall lödas loss,kortslutas, sedan mäta med relevant instrument.
Kortslutning innan mätning är lika viktigt som att ta på sig bilbältet innan man kör iväg.
Kortslutning innan mätning är lika viktigt som att ta på sig bilbältet innan man kör iväg.
Re: Mäta med DMM på kretskort
Det låter som jag först tänkte - inte så meningsfullt att mäta kondensatorerna på detta vis (det är dessutom minst 300 kondensatorer), speciellt som jag inte riktigt vet var i apparaten felet uppstår.
Felet yttrar sig genom att det klapprar till i reläerna plötsligt (efter 1-10min), utnivån går till noll och frekvensen återställs till 1kHz. Det går att göra valfria inställningar igen och instrumentet fungerar åter i några minuter.
Självtesterna via frontpanelen går att utföra utan fel, före och efter felet.
Kalibreringen via frontpanelen verkar gå ok, före och efter felet.
Jag har:
Inspekterat korten och inte sett några komponenter som ser vissna ut.
Mätt spänningarna och ev. rippel på kraftkortet och det ser ok ut.
Testat att synkutgången är inte påverkad.
För mig känns det som någonting orsakar reset av systemet, men jag vet egentligen inte vad som är relevanta mätningar för detta.
Kanske någon har ett tips var jag börjar ?
Felet yttrar sig genom att det klapprar till i reläerna plötsligt (efter 1-10min), utnivån går till noll och frekvensen återställs till 1kHz. Det går att göra valfria inställningar igen och instrumentet fungerar åter i några minuter.
Självtesterna via frontpanelen går att utföra utan fel, före och efter felet.
Kalibreringen via frontpanelen verkar gå ok, före och efter felet.
Jag har:
Inspekterat korten och inte sett några komponenter som ser vissna ut.
Mätt spänningarna och ev. rippel på kraftkortet och det ser ok ut.
Testat att synkutgången är inte påverkad.
För mig känns det som någonting orsakar reset av systemet, men jag vet egentligen inte vad som är relevanta mätningar för detta.
Kanske någon har ett tips var jag börjar ?
Re: Mäta med DMM på kretskort
Otydligt av mig, synkutgången är påverkad så till vida att frekvensen återgår till 1kHz samtidigt med "nyttosignalen" i samband med felet.
Re: Mäta med DMM på kretskort
Omedelbart känns det som att nätdelen kan vara trött, ett ganska vanligt fel när elektrolyter torkar ut eller släpper ut ångan.
Re: Mäta med DMM på kretskort
Ok, jag har börjat demontera elyter i strömförsörjningen, 3 mäter ok, 1 verkar vara helt avbrott.
Jag antar rekommendationen är att byta samtliga (de verkar vara från 80-talet).
Tyvärr är de flesta elyterna monterade med böjda ben före lödningen, ser ut som ditbankade med hammare...
Hur ska man bäst ta bort dessa (det går inte klippa benen på komponentsidan) utan att kopparbanorna följer med ?
Jag antar rekommendationen är att byta samtliga (de verkar vara från 80-talet).
Tyvärr är de flesta elyterna monterade med böjda ben före lödningen, ser ut som ditbankade med hammare...
Hur ska man bäst ta bort dessa (det går inte klippa benen på komponentsidan) utan att kopparbanorna följer med ?
Re: Mäta med DMM på kretskort
- Man fjerner alt (ok, mest mulig) av loddetinn med avsuger og loddelisse
- man varmer opp loddepunktet med loddebolten og bruker et egnet verktøy (skalpell kan gå) til forsiktig å bøye opp / rette ut komponent-ben.
gjenta prosessen på resterende komponentben til man er ferdig.
- man varmer opp loddepunktet med loddebolten og bruker et egnet verktøy (skalpell kan gå) til forsiktig å bøye opp / rette ut komponent-ben.
gjenta prosessen på resterende komponentben til man er ferdig.
Re: Mäta med DMM på kretskort
Nu fungerar min HP3325A igen, tack för hjälpen.
Det visade sig verkligen sitta ett par dåliga elektrolyter i kraftenheten (kort A2) men byte av dessa förändrade inget m.a.p. funktionen men kändes bra ändå...
På kort A6 (Control Circuits) fanns ett par till som mätte kass och byte av dessa gjorde susen.
Jag bytte samtliga elektrolytkondensatorer på dessa kort, även om de mätte ok.
Det var totalt 4 st av samma typ som fallerat på båda korten, 470 och 1000 uF i starkt gul (ej guld) liten kanna utan tydlig tillverkarmärkning (enligt komponentlistorna tillverkade av HP Corporate HQ, vilket väl innebär att man inte ville tala om ursprunget...), de har säkerligen suttit där sedan apparaten lämnade fabriken i början på 1980-talet. Såvitt jag kunnat se finns inga fler av de där gula i apparaten.
Till utbytet valde jag i de flesta fall typer med högre spänningsklass och i alla fall bättre värmetålighet (105C), eftersom de nya var fysiskt betydligt mindre fick de plats.
Det enda jag är fundersam över är att det satt en riktigt stor konding på 8000uF/16V i kraftenheten (för 5V matningen) och utbytesdelen var (trots samma kapacitans och högre värmetålighet) avsevärt mycket mindre vilket känns lite så där, måste hålla ett öga på den...
Det visade sig verkligen sitta ett par dåliga elektrolyter i kraftenheten (kort A2) men byte av dessa förändrade inget m.a.p. funktionen men kändes bra ändå...
På kort A6 (Control Circuits) fanns ett par till som mätte kass och byte av dessa gjorde susen.
Jag bytte samtliga elektrolytkondensatorer på dessa kort, även om de mätte ok.
Det var totalt 4 st av samma typ som fallerat på båda korten, 470 och 1000 uF i starkt gul (ej guld) liten kanna utan tydlig tillverkarmärkning (enligt komponentlistorna tillverkade av HP Corporate HQ, vilket väl innebär att man inte ville tala om ursprunget...), de har säkerligen suttit där sedan apparaten lämnade fabriken i början på 1980-talet. Såvitt jag kunnat se finns inga fler av de där gula i apparaten.
Till utbytet valde jag i de flesta fall typer med högre spänningsklass och i alla fall bättre värmetålighet (105C), eftersom de nya var fysiskt betydligt mindre fick de plats.
Det enda jag är fundersam över är att det satt en riktigt stor konding på 8000uF/16V i kraftenheten (för 5V matningen) och utbytesdelen var (trots samma kapacitans och högre värmetålighet) avsevärt mycket mindre vilket känns lite så där, måste hålla ett öga på den...