Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
himo

Re: Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Inlägg av himo »

Gjorde en liten beräkning nyss. Mätte upp signalstyrkan på WIFI och Bluetooth från datorn (via en Android app, så vi kan se det som ungefärliga siffror).
Jag mätte -50 dbm på Bluetooth och -67 dbm på Wifi styrkan. Bluetooth hade starkast signal här så utgåendes från den motsvarar det 0,00001 mW i signalstyrka. Det är 300 miljoner gånger lägre signalstyrka än 3W som har blivit någon sorts ”standardstyrka” för mobil uppkoppling. Låt säga att en mobil avger 3W på 10 cm avstånd. Omvandlat till avstånd (styrkan avtar kvadratiskt med avståndet) motsvarar detta 1732 m.

En Bluetooth enhet på 10 cm avstånd strålar alltså lika mycket som en mobil på 1,7 km avstånd. (Wifi i detta fall var ännu lägre).

Vi bör därmed kunna se nyheter om krig och invasioner samtidigt som vi blir opererade utan att livsuppehållande utrustningen kan ta skada!
gkar

Inlägg av gkar »

Olika produkter tål E/H-fält olika bra och det är svårt att konstruera och prova att allt är som man vill. Därför tillåter man inte sändare i närheten av viss elektronisk utrustning när det är kritiskt att det skall fungera. Jag har hjälpt till att avstöra 100-tals produkter som störs ut av elektromagnetiska störningar genom åren, så det är inte ovanligt.

Min huvudräkning säger att du mäter och därmed räknar fel. Du saknar blandannat antennfaktor/transducerfaktor på din mätantennkedja. Dessutom är det möjligt att du mäter spektral densitet istället för effekt?
BLE är under 10mW, wifi 2.4GHz är under 100mW e.i.r.p. GSM är under 2W till antennen.

Begreppet avger 3W på 10cm avstånd finns inte, eller mobilen avger ju samma effekt oberoende av avstånd, men fältstyrkan minskar med ökat avstånd. Du kanske söker fältstyrka i V/m eller om du betraktar dig i fjärrfältet W/m2?

Antar vi 0 dBi antenner på båda skiljer det bara 23 dB, dvs med den högre fältstyrkan för GSM kommer du 14 gånger längre än med BLE. Allt annat samma.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Det jag hörde talas om från min mor som jobbade på sjukhus var att MRI-apparaterna kunde störas.
Mobiltelefoner skulle därför inte användas på röntgenavdelningen. Utanför dem var det OK.

Jag besökte sjukhuset för ett par veckor sedan och då användes mobiltelefonappar i verksamheten.
En sak jag inte sett förut var att det var förbjudet för patienter att ha videosamtal i gemensamma utrymmen upp på avdelningar, för andra patienters privatlivs skull.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Biker skrev: 23 februari 2022, 16:32:45 Allt är immunt mot dessa störningar numera.
Nej. Det mesta kanske, men inte allt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Glenn skrev: 24 februari 2022, 07:48:32 NMT450 var sällan handhållna enheter* utan en fast monterad telefon i bilen med en separat lur och antennen på taket.

* Det fanns några få handhållna, dessa hade reducerad effekt tror jag.
Stora väskor men dom kunde bränna av om man höll i antennen, ficktelefoner hade 1-2W och då märker man inte av det alls.

Ha båtradar på nån kw kan man märka av som en varm svepning som slickar på en när den sveper förbi om man sitter nära
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att låta en radar svepa över kroppen är ett bra sätt att bli steril eller blind (när jag läste radar i lumpen så sa de i alla fall att testiklar och glaskroppen är det som tar stryk först).

En radar är ju i princip en öppen mikrovågsugn.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sades samma till oss när vi gjorde lumpen. Vi var under en Ericsson radar på några xx kW, befälen sade att om man stod under den en minut så blev man steril. Lite skoj och lite allvar förstås, man fick förstås dock inte överhuvudtaget var nära den när den var i gång.
Nej. Det mesta kanske, men inte allt.
Samsung skärmen till datorn släcks om jag kör i gång HV-tändningen till TIG:en men startar dock som tur är igen efter att jag stängt av svetsen, så allt kopplas sedan dess ut innan någon svetsning påbörjas. Tror nog att lite HV störningar läcker ut bakvägen om man så säger även om den ser bra elektriskt byggd ut invändigt, tänkt sätta lite MOV:s.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även moderna primärradarstationer brukar ha funktionalitet så att den stängs av om nån öppnar luckan upp osv.

Därenmot tror jag historien om att man kunde plocka upp en massa döda fåglar runt militära radarstationer är en myt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det finns ändock säkert stationer i 100kW klassen och det är fasen effekt om än inte i en smal stråle men ändå. Om radarn sedan det var orsaken eller ej låter jag dock absolut vara osagt.

En jag känner jobbade en gång på en militär båt där de testade en maser, de fick inte vara där upp när den testades. Plötsligt hördes hyfsade smällar så dom gick upp för att se vad det och det visade sig att småfåglar råkat flyga in i den osynliga strålen och explosions kokat så det låg bitar och slamsor av småfåglar över halva däcket.
himo

Inlägg av himo »

@Gkar:

Du har säkert bra erfarenhet av avstörning av apparater men jag har svårt att gå ifrån grundläggande principer och vanlig hederlig matte/fysik. Mina antaganden är följande:

1. Fältstyrka avtar med avståndet som du själv säger. Det innebär att en lägre fältstyrka på längre avstånd kommer att inducera en lägre ström/spänning på en krets som utsätts för själva störningen. En lägre ström/spänning är därmed förenat med en lägre effekt som kretsen utsätts för. Att jobba med energi/effekt är dessutom direkt passande då signalstyrkan för WIFI/BLE ofta anges i dBM.

2. Antennfaktor är irrelevant här:

- Störningskällan kan ses som punktformad och ideal. I fallet med mobiltelefon kan man se denna källa som stark och i fallet med BLE/WIFI kan man se denna störkälla som svag.

- Störningsmottagarens antennfaktor är också irrelevant då detta handlar om relativa skillnader snarare än absoluta beräkningar. Oavsett om fältstyrkan är stark eller inte så är
mottagarens antennfaktor densamma i båda fallen (Det rör samma apparat i varje enskillt fall). Den bör därför kunna uteslutas i beräkningarna eller tar ut sig själv även om man tar med den i beräkningarna.

Sammantaget bör man kunna utesluta antennfaktor och utgå från vilka energier en krets utsätts för om man vill räkna ur ett relativt perspektiv.

En god signalstyrka för WIFI är -60 dBm. En god signalstyrka för telefoner är också någonstans där, men detta är den signal som masten skickar till telefonen. För att masten ska uppfatta telefonen behöver telefonen skicka ut en stark signal, vilket också är själva roten till problemet (mobilen blir en mini mast).

Du nämner även att effekten är densamma oavsett avstånd. Detta antagande skulle vara korret om vi kan ta upp hela signalvågen (vilket kräver en ideal sfär). Jag har svårt att föreställa mig en sådan situation i ett patientrum.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En 60 W glödlampa är på 60 W oavsett hur nära eller långt ifrån glödlampan du befinner sig, värmen (motsvaras i princip av fältstyrkan) du känner från lampan är starkare ju närmare lampan du är.

Och antennen inverkar, precis som en reflektor inverkar för glödlampan. En reflektor (precis som en antenn) fokuserar energin så värmen (fältstyrkan) blir högre än om energin hade fördelats jämnt som över en sfär.
himo

Inlägg av himo »

Nerre din utgångspunkt är att mobiler, BLE och WIFI använder sig av antenner som fokuserar den totala energin åt en viss riktning (Directional antennas). Dessa antenner kan man använda om mottagare och sändare har en fast punkt, vilket inte är sant för varken mobiler, BLE eller WIFI.

Därför kan du inte utgå från att den energi en BLE/WIFI/mobil strålar ut kan approximeras som konstant oavsett avstånd..
taz79

Inlägg av taz79 »

Jag jobbar med telefoni på några av sveriges största sjukhus. Jag jobbar dock inte med mobilnäten. Men kan informera om följande..
Det finns mobilnätsantenner innuti sjukhusen på de flesta större sjukhus idag, detta för att täckningen skall bli bättre (och ett resultat av detta är ju också att uteffekten från telefonerna blir lägre). De anställda på sjukhusen går mer och mer över till mobiltelefoner istället för fasta och DECT telefoner som användes innan. DECT telefoner på vissa avdelningar behövde vara EX klassade pga känslig elektronik.

Idag används helt vanliga mobiltelefoner av de anställda. Jag kan dock inte svara på om det är ok överallt i sjukhus miljön eller inte..
Skriv svar