Felsöka en receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Har en Philips F5110 som annars funkar bra förutom att MW och LW inte funkar. Symptomen är att jag inte får in nånting, det är bara brus och signalmätaren rör sig inte. Trots jag får in MW stationer (LW finns väl inte längre) på min andra radio så kommer det inget på denna, gör ingen skillnad om jag provar trycka i en tråd i den externa antennutgången.

Ett annat konstigt symptom är att om jag har på FM radion och sen byter till MW så kan den ibland uppföra sig konstigt, dvs signalmätaren maxar och det brusar, men på vissa ställen på spektrumet så kan man tuna in en ton som börjar lågt och blir högre i mitten, kan hitta ett par sånahära ställen på hela spektrumet då det är så. Men man får inte in nån radio för det.

Jag har läst man kan prova lyssna med en fungerande radio om man hör AM oscillatorn genom att försöka tuna in den, men jag hör inget då jag provat det. Jag har en servicemanual, tyvärr delvis på nederländska så jag fattar noll av det.

Här är nu en komponentlista på de olika delarna:
Bild

Här är en bild på del av kortet.
Bild

Har markerat två komponenter. Den röda är "5123 AM osc. Coi" och den svarta är "5111 IF Coil 460khz". Jag har försökt mäta med oscilloskopet, på 5123 kan jag mäta ibland en frekvens på runt 1mhz, den varierar upp och ner med tunern, jag tror det är korrekt beteende. Fast ibland lyckas jag inte läsa nåt från den. Det är som allt är lite opålitligt. Jag har inte lyckats få nån pålitlig avläsning ur 5111, jag undrar om den kan vara sönder, eller nån komponent som den beror på, eller om det är något annat. Kanske ett oscilloskop är fel instrument att mäta med?

Jag har också mätt de chippen man ser i bilden med multimeter och jämfört mot servicemanualen, alla värden är lite under vad manualen säger dom ska vara. Eller lite över ibland, ben 11 sade först då jag mätte 0.1V men manualen säger 2v. Nu mätte jag samma igen och det är 3.88V. Mysko.

Just nu har jag ingen större aning vad som kan vara fel. Om det kan vara nån transistor, eller de integrerade kretsarna eller nånting annat.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av breflabb »

Största boven på gamla apparater är i första hand oxid i alla omkopplare
Man kan börja med att motionera alla omkopplare några hundra gånger och hoppas att det funkar
Det är sällan det är komponent fel trots åldern
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Kloka råd. Till dessa vill jag lägga att det är totalförbjudet att börja "trimma" spolar och kondensatorer om man inte har helt torrt på fötterna. Det är mycket stor risk att skruva bort sig totalt.

Edit: en oscilloskopsprob kan nog mycket väl lasta ned oscillatorn/-rna och avstämda kretsar tillräckligt mycket för att det skall se knasigt ut.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har sprutat oxidrengörare i switcharna. Den byter ju mellan lägerna iallafall verkar det som.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

https://www.hifidatabase.com/Philips_F5110_2033.php
Om det är denna radion så motionera samtliga knappar i omkopplarsystemet.
Lyssna på MW och LW-banden efter mörkrets inbrott, då finns det störst chans att höra radiostationer.
För allt i världen, skruva inte på några trimrar!!
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

DennisCA skrev: 20 februari 2022, 15:57:40 Jag har sprutat oxidrengörare i switcharna. Den byter ju mellan lägerna iallafall verkar det som.
Du skall även motionera, bara oxidrengörare hjälper tyvärr inte
Och ta till dig dom andras uppmaningar också
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har nog motionerat skiten ur dessa nu, säkert flera hundra ggr men ingen skillnad. En sak jag märkte av en slump är att om jag rörde med multimeterns probe nära AM antennen där kablarna går in i kortet så blir en massa ljud och brus och signalstyrkan börjar faktiskt ändra då man försöker tuna, tar man bort den blir det dött. Vet inte vad det beror på. Ser ju inte ut som nånting är av. Och det är bara brus jag får in, inga kanaler trots jag får in några på en portabel radio jag har brevid.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

En komponent 6126, vad är det för något ? det ser ganska mörk ut. Svårt att avgöra på bild
Har du kollat lödningarna ? det är ganska vanligt.
Ett foto på lödsidan kan vara till hjälp.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

6126 så är en diod, den ser OK ut, jag mätte den med multimetern och den verkade vara OK:
Bild

Har tittat på lödningar på baksidan men ser inget uppenbart. Jag undrar dock om jag är den första som varit inne i den här, en kondensator är avvikande från de andra och monterade så den sticker ut, lite sådär halvdassigt. Och likaså på baksidan var det flussrester där strömledningen hade lötts fast, såg inte fabriksgjort ut.
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK nå jag tror jag ska börja byta alla elektrolyter först och främst och kanske också dioderna som hör till AM kretsen. Har lött om några kopplingar på kortet men ingen skillnad än.

Fan vad jobbigt det är att läsa av kondensatorerna på plats, måste försöka trycka dit telefonen och ta bilder. Hur gick det ens förr i tiden utan att löda av dom, måste varit jobbigt då man inte lätt kunde ta foton på hur allt såg ut före.
Akai

Inlägg av Akai »

Förr i tiden användes troligen typ. Tandläkarspegel, liten rund vinklad på skaft :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo fan sådana har jag, kanske, om inte ungarna slarvat bort dom...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag kollade igenom fotona jag tagit och plockade ihop en lista med kondensatorer att beställa från starelec då mitt öga plötsligt noterade vad jag trodde var ett katthår på skärmen.

Men se där till höger, ser inte det ut som en spricka i den här komponenten? Osäker vad det är för nåt, kan inte bestämma det från fotona och jag är borta just nu.

Bild

e: hittade det på originalbilden i först inlägget, bör bara 2336, 100N kondensator.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är 100nF. Går att ersätta med vilken poliester som helst.
Apropå elektreolyterna så skulle jag börja med dom som är mörkbå
Jag har ljusblåa från 70 talet som håller capacitansen mycket bättre än vissa nya
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag fick in en signal! Upprepade testet med att röra en tråd där vid kopplingen av AM antennen kopplas till kortet och det fick in en signal från nån radiostation. Flera faktiskt. Så uppenbarligen funkar det och felet måste ha att göra med antennen på nåt vis.

Svårt att säga vad det beror på, det funkar inte att koppla in den externa antennen så. Men det funkar att röra en tråd på rätt ställe. Det är ju inte brott i kabeln mellan foten och undersidan av kortet. Kan det vara ett brott i kabeln som går runt AM antennen måntro?

Och det händer ibland att signalstyrkan maxar ur och det sänker signalens ljud och förstärker annat brus, och så vill signalmätaren lämna på max och inte gå tillbaka.

e: Japp jag klämmer på lidnigen runt ferritkärnan och då kommer signalstyrkan, släpper jag försvinner den. Så jag gissar det är ett brott i den lindningen och det bör lindas om. Ändå konstigt tycker jag att ingen händer då man kopplar in den externa antennen dock, borde väl funka fast den interna antennen är sönder.
Skriv svar