Ett annat konstigt symptom är att om jag har på FM radion och sen byter till MW så kan den ibland uppföra sig konstigt, dvs signalmätaren maxar och det brusar, men på vissa ställen på spektrumet så kan man tuna in en ton som börjar lågt och blir högre i mitten, kan hitta ett par sånahära ställen på hela spektrumet då det är så. Men man får inte in nån radio för det.
Jag har läst man kan prova lyssna med en fungerande radio om man hör AM oscillatorn genom att försöka tuna in den, men jag hör inget då jag provat det. Jag har en servicemanual, tyvärr delvis på nederländska så jag fattar noll av det.
Här är nu en komponentlista på de olika delarna:

Här är en bild på del av kortet.

Har markerat två komponenter. Den röda är "5123 AM osc. Coi" och den svarta är "5111 IF Coil 460khz". Jag har försökt mäta med oscilloskopet, på 5123 kan jag mäta ibland en frekvens på runt 1mhz, den varierar upp och ner med tunern, jag tror det är korrekt beteende. Fast ibland lyckas jag inte läsa nåt från den. Det är som allt är lite opålitligt. Jag har inte lyckats få nån pålitlig avläsning ur 5111, jag undrar om den kan vara sönder, eller nån komponent som den beror på, eller om det är något annat. Kanske ett oscilloskop är fel instrument att mäta med?
Jag har också mätt de chippen man ser i bilden med multimeter och jämfört mot servicemanualen, alla värden är lite under vad manualen säger dom ska vara. Eller lite över ibland, ben 11 sade först då jag mätte 0.1V men manualen säger 2v. Nu mätte jag samma igen och det är 3.88V. Mysko.
Just nu har jag ingen större aning vad som kan vara fel. Om det kan vara nån transistor, eller de integrerade kretsarna eller nånting annat.