Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
himo

Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Inlägg av himo »

Har alltid funderat kring vad det är för utrustning som lätt kan störas om man använder personlig elektronisk utrustning i vissa avdelningar på sjukhus. Eller är det mer en generell försiktighetsåtgärd man har? Om något är CE-märkt bör väl den produkten klara av störningar som kan uppkomma i den omgivning den är gjord för? Eller är detta något som kommer från förr i tiden då signalstyrkan på mobiler var högre än idag? Kanske är det viss utrustning som inte går att konstruera utan risk för störningar från omgivningen, men vad är det för utrustning? För att konkretisera lite:

1. Var detta ett större problem förr och ett mindre problem idag? (T.ex. genom bättre standarder osv)

2. Vad är det för typ av utrustning som inte får störas? Är det livsuppehållande eller olika typer av scanners och röntgen?

3. Finns det några frekvensband som man ska akta sig för att använda? Går det t.ex. bra med Bluetooth hörlurar men inte mobilsamtal (2G, 3G, 4G)

4. Finns det något känt fall där en olycka skett på grund av störningar av annan elektronisk utrustning?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Inlägg av 4kTRB »

Om man vänder på det. Jag bodde strax intill sjukhuset i Umeå och
försökte lyssna på 80m med min MKARS-80. Var näst intill
omöjligt att höra något annat än diverse QRM. Använde en
aktiv antenn med en pianotråd.
Akai

Inlägg av Akai »

Jag skulle gissa att det till viss del är en gammal kvarleva från den tiden då det var längre mellan masterna och kraftigare sändare användes (NMT450 tex) 25W var inte ovanligt, så då finns ju risken att störa. Idag är det tätare mellan masterna och då krävs inte lika starka sändare.

Sen är det klart, viss känsliga mätningar görs på sjukhus, tex EEG, som mäter väldigt svaga signaler.. en stark sändare i närheten skulle ju kunna störa dessa mätningar.

Detta är bara antaganden, men inte orimligt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag tror inte det har och göra med något annat än att det får helt enkelt inte finnas någon helst risk för att något skall hända oavsett hur i princip omöjligt det än må vara. En mobil idag är ändock en rätt kraftig sändare på 3W max som kan orsaka en störning så bara det faktum att den ev kan räcker på ett sjukhus med känslig livsupphållande utrustning.

Samma med flyg, ingen mobil igång för att undvika alla sorter av ev problem för där hade mobilen dragit på med max effekt för att komma åt en mast.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Vi har numera något som heter EMC, Eleketromagneic Comapbility.
Dvs eleketroniska apparaters förmåga att samexistera.
En mobiltelefon är en radiosändare, eleketroniken i sjukhus är eleketronik, och förr innan EMC kraven, kunde sådan eleketronik låta sig påverkas av radiosändare på nära håll.
Skulle en radiosändning störa en livsuppehållade utrustning så kunde det ju bli katastrof.
Numera är den mesta eleketronik på sjukhus, CE-märkt och därmed klarar kraven på att inte påverekas av radiosändningar.

Så vitt jag vet är det numera tillåtet at sänd med mobiltelefon på sjukhus.

Att observera är att dagens mobiltelefoner sänder även då och då utan att man har kopplat upp ett samtal.
de kontaktar automatisk närmaste basstation för att hålla sig beredd

I flygplanen kan det finns viktig eleketronik som inte är imuna mot starka radiosändare på nära håll, därför ofta förbjudet att sända med mobiler.

All eleketronik numera sedan ett antal år är CE-märkt och det innebär bl.a. att de klrar EMC kraven, dvs kan samexistera med radiosändare på nära håll, moniler.
Så EU har gjort ett gott jobb här.

Jag mnns när VW kom med de första bilarna med eleketronik om styrde motorn, körde man bkom en sådan och sände md kommunikationsrdio stannade bilen. Gällde även Polisbilar....

TV kunde bli störd v radiosändare i närheten.

EMC gäller även åt andra hållet, dvs att eleketronik inte får stör radiomottagning.
Man hör LED ramper, som importerats från länder dä det inte finns EMC krav, som stör ut bilradon, mobilernas mottagare etc.

JA störningar från eller till eleketronik är ett stort område, vem vill att hårdiken i datorn raderas v en sändare (moniltelefon) i samma rum.

Roysan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Första frågan måste ju givetvis vara:
Får man använda mobiltelefon på sjukhus?

I äldre tider "hyrde" man en telefon för att kunna ha kontakt med yttervärlden, men ligger man på sal idag använder man givetvis sin mobil - inga förbud jag mött.
Däremot tror jag det var en skylt om mobiltelefoner på hjärtmottagningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Frugan låg på IVA i nästan 2 månader. Inga problem att ringa hennes mobil, att hon inte orkade svara ibland var en annan sak.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När man pratar om EMC så är det olika krav i olika miljöer.

Det innebär att utrustning som är CE-märkt för en viss miljö inte behöver vara kompatibel med utrustning som är CE-märkt för en annan miljö.

På sjukhus finns det ofta utrustning som av olika skäl kan vara svårt att skärma från störningar (t.ex. EKG som måste kunna mäta väldigt låga spänningar, men även t.ex. MRI), alltså har man satt gränserna lägre (d.v.s. apparaterna har lägre immunitet, och då måste också apparater som finns i miljön störa mindre).

På samma sätt är det så att utrustning som är avsedd för industrimiljö har högre krav på immunitet (eftersom där finns det en massa utrustning som det är svårt att få att stråla mindre, t.ex. är det inte helt enkelt att skärma av ljusbågen från en svets så den inte strålar).

Jag har inte jobbat direkt med EMC men har för mig att man kategoriserar miljöerna med bokstäverna A, B och C, men jag minns tyvärr inte vilken av dessa som är vad. Jag misstänker att A är känslig miljö, för jag har för mig att man för medicintekniska produkter bara pratar om A och B (inte C).

Idag försöker många sjukhus dela in i zoner, så det är ok att använda mobiltelefon i de utrymmen där besökare vistas och kanske även vanliga vårdavdelningar.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Vid en hastig kontroll av vad de stora sjukhusen informerar om när det gäller mobiltelefoner så är det inte förbud som dyker upp oftast, utan att på avdelning xx är det tillåtet att använda mobilen.
Sedan slänger man in en brasklapp om att det kan vara mobilförbud på andra avdelningar.
Tvärtom rekommenderas man ofta att ta med mobilen vid inläggning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev: 20 februari 2022, 08:31:14 Första frågan måste ju givetvis vara:
Får man använda mobiltelefon på sjukhus?
På vårdcentralen i Säter är förbudet skyltat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Borlänge sjukhus då?
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Behöver ju inte vara någon teknisk orsak till att ha telefonförbud.
På många verkar den var fastväxt i handen nu mera.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev: 20 februari 2022, 11:44:00 Borlänge sjukhus då?
Det har jag ingen aning om.
Det kanske är andra regler där?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

jag fick svaret av en läkare jag känner att det mest var för att kunna förbjuda personalen att sitta och surfa på arbetstiden :-)
himo

Inlägg av himo »

Det verkar som att detta är en försiktighetsåtgärd som delvis hängt kvar från tider då EMC inte existerade (med undantag från de absolut mest känsliga verktygen). Detta framför allt då mobiler kan sända ut lite högre effekter beroende på om masten är långt borta eller ej. Men hur är det med Bluetooth? Jag tänker mig att det måste finnas en och annan trådlös mus och/eller tangentbord hos en IVA läkare där ute?

Räknade lite på det och kom fram till att en BLE enhet från en Arduino BLE 33 (BLE 5.0) förbrukar mindre än 0,05 W. Detta jämfört med till exempel en mastuppkoppling på 3W motsvarar 60 gånger lägre effekt och därmed brus. Testade även att ha på Bluetooth i mobilen samtidigt som flygplansläge var på, vilket fungerade.

Kan man se Bluetooth enheter som undantag?
Skriv svar