Hjälp med felsökning
Hjälp med felsökning
Hej.
Jag råkade ha sönder en batteriladdare som är till min skruvdragare. Jag skulle fulladda ett annat batteri och kopplade in detta batteri på denna laddare.
Tyvärr var jag så klantig att jag förväxlade + och - och det sprakade till. Sen var laddaren död. =/
'
Jag har lyckats leta reda på ett kretsschema samt en "layout" på kretskortet.
Jag har mätt upp att D2/D3/D5/D4 (likriktardioder antar jag) var kass och har bytt dem. Dock så är fortfarande laddaren död (lysdioden lyser inte).
Det är nu 14,8V mellan AKKU+ och AKKU-.
Lysdioden lyser lite när jag diodmäter den, så den är iaf ok.
Transistorerna verkar hela om man diodmäter dem.
Skulle IC1 vara bränd är det nog kört för denna laddare.. men jag har ingen aning om hur jag ska kunna konstatera det.
Har ni några tips på vad man bör kolla?
Jag råkade ha sönder en batteriladdare som är till min skruvdragare. Jag skulle fulladda ett annat batteri och kopplade in detta batteri på denna laddare.
Tyvärr var jag så klantig att jag förväxlade + och - och det sprakade till. Sen var laddaren död. =/
'
Jag har lyckats leta reda på ett kretsschema samt en "layout" på kretskortet.
Jag har mätt upp att D2/D3/D5/D4 (likriktardioder antar jag) var kass och har bytt dem. Dock så är fortfarande laddaren död (lysdioden lyser inte).
Det är nu 14,8V mellan AKKU+ och AKKU-.
Lysdioden lyser lite när jag diodmäter den, så den är iaf ok.
Transistorerna verkar hela om man diodmäter dem.
Skulle IC1 vara bränd är det nog kört för denna laddare.. men jag har ingen aning om hur jag ska kunna konstatera det.
Har ni några tips på vad man bör kolla?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Hjälp med felsökning
Välkommen till forumet!
Det börjar ju bli en hel del olika laddare numera på marknade, och alla har sina "Standard" kontakter.
Men det som skjiler dem åt är ju bara Cod i detta fall allts sitter det något i enheten som via de två motständen ger ett värde på pinne 8 på IC1
Alltså borde man kunna ladda batterierna med valfri laddare om man vet detta värde.
Vad är det för fabrikat?
Det börjar ju bli en hel del olika laddare numera på marknade, och alla har sina "Standard" kontakter.
Men det som skjiler dem åt är ju bara Cod i detta fall allts sitter det något i enheten som via de två motständen ger ett värde på pinne 8 på IC1
Alltså borde man kunna ladda batterierna med valfri laddare om man vet detta värde.
Vad är det för fabrikat?
På primär sidan finns det en triac Th1 och bredvid den en diac som trigger
Kan vara dom som har kollapsat. Dom är lite svåra att mäta funktionen på
Men man kan kolla om det är kortis
Kan vara dom som har kollapsat. Dom är lite svåra att mäta funktionen på
Men man kan kolla om det är kortis
-
Jag skulle börja med att sätta dit accu för att spänningssätta elektroniken. Mät sedan +A. Grundförutsättningen för att något ska fungera är att +A finns. Utan matningsspänning kommer ingen av IC-kretsarna att fungera.
Låt bli att ansluta 230V så blir det så gott som ofarligt att felsöka om elektroniken på sekundärsidan verkar ha tagit skada.
Låt bli att ansluta 230V så blir det så gott som ofarligt att felsöka om elektroniken på sekundärsidan verkar ha tagit skada.
Laddaren är en Bosch.
Utan batteri med 230 anslutet så har +A =5.14VDC
Utan 230 och med batteri anslutet har +A=0V.
Batteriet fungerar i skruvdragaren, och den indikerar att det är fullt.
Batteriet har två olika anslutningar, en för laddaren och en för skruvdragaren.
Mäter jag AKKU+ till AKKU- på batteriet får jag 4,9V. Mäter jag på kontakten som är till skruvdragaren får jag 19,9V.
Är det dioden i batteriet som gör att spänningsmätningen blir konstig?
TH1 och diac är iaf inte kortslutna.
Men med 230 inkopplat borde lysdioden lysa. Vill jag minnas från att den fungerade och av vad som står i manualen.
Eftersom jag kopplade in ett batteri fel så borde väl skadorna finnas på sekundärsidan, primärsidan borde inte påverkas?
Utan batteri med 230 anslutet så har +A =5.14VDC
Utan 230 och med batteri anslutet har +A=0V.
Batteriet fungerar i skruvdragaren, och den indikerar att det är fullt.
Batteriet har två olika anslutningar, en för laddaren och en för skruvdragaren.
Mäter jag AKKU+ till AKKU- på batteriet får jag 4,9V. Mäter jag på kontakten som är till skruvdragaren får jag 19,9V.
Är det dioden i batteriet som gör att spänningsmätningen blir konstig?
TH1 och diac är iaf inte kortslutna.
Men med 230 inkopplat borde lysdioden lysa. Vill jag minnas från att den fungerade och av vad som står i manualen.
Eftersom jag kopplade in ett batteri fel så borde väl skadorna finnas på sekundärsidan, primärsidan borde inte påverkas?
-
Dioden i batteriet hindrar att strömmen går från batteriet till laddaren. Strömmen ska bara gå andra vägen. Om du diodmäter mellan 4 och ACCU+ kan du se om dioden är hel.
Förmodligen har dioden lite läckage i backriktningen vilket gör att du mäter den låga spänningen. När den belastas mera orkar den inte ens lämna den spänningen du mäter med en högohmig multimeter.
Du har galvanisk isolation mellan primärsidan och sekundärsidan via trafo och optokopplare. Du kan alltså inte förstört något på primärsidan med din felkoppling på sekundärsidan. Eventuellt så kunde trafons sekundärlindning blivit bränd av en likspänning in bakvägen. Men att du får +A vid 230V drift talar emot detta.
Jag har en liknande Bosh och skulle kunna göra lite mätningar på den om den går att öppna på ett oförstörande sätt. Kollar lite imorgon.
Förmodligen har dioden lite läckage i backriktningen vilket gör att du mäter den låga spänningen. När den belastas mera orkar den inte ens lämna den spänningen du mäter med en högohmig multimeter.
Du har galvanisk isolation mellan primärsidan och sekundärsidan via trafo och optokopplare. Du kan alltså inte förstört något på primärsidan med din felkoppling på sekundärsidan. Eventuellt så kunde trafons sekundärlindning blivit bränd av en likspänning in bakvägen. Men att du får +A vid 230V drift talar emot detta.
Jag har en liknande Bosh och skulle kunna göra lite mätningar på den om den går att öppna på ett oförstörande sätt. Kollar lite imorgon.
-
Öppnade min Bosch. Kretskortet ser inte riktigt lika ut. Verkar inte finnas LM358 på mitt kort. IC1 kan vara samma men jag får inte loss kortet från höljet så jag kan se. Ska mäta på IC1 senare idag.
Va snällt av dig att ta isär dina prylar för att hjälpa en okänd tölp på internet. =)
Här har du en bild på hur IC1 ser ut på min laddare.
Din laddare ser ut att vara till 14V batterier va?
Här har du en bild på hur IC1 ser ut på min laddare.
Din laddare ser ut att vara till 14V batterier va?
-
Lite intressant, har en viss nyfikenhet. Har inte så mycket snöskottning under några pensionsdagar. Då går det bra att kolla lite.
Mina batterier är 18V LI-ION. Alldeles lika mekaniskt som dina.
Jag får inte loss kretskortet från plasthöljet, det sitter fast i plåtbitarna som fungerar som laddkontakter. Har inte velat brukat våld så jag tänkte bara mäta från lödsidan på kortet på IC1. Fast jag är lite nyfiken på vilka kretsar som sitter där. Lite annan layout på kortet men det är nog samma IC1. Har ej mätt än eftersom jag ej har multimetern hemma. Lämnade den hos en granne jag hjälper med FT-värmeväxlarn. Gör klart hos dom imorgon då mäter jag och lägger ut värdena på IC1.
Mina batterier är 18V LI-ION. Alldeles lika mekaniskt som dina.
Jag får inte loss kretskortet från plasthöljet, det sitter fast i plåtbitarna som fungerar som laddkontakter. Har inte velat brukat våld så jag tänkte bara mäta från lödsidan på kortet på IC1. Fast jag är lite nyfiken på vilka kretsar som sitter där. Lite annan layout på kortet men det är nog samma IC1. Har ej mätt än eftersom jag ej har multimetern hemma. Lämnade den hos en granne jag hjälper med FT-värmeväxlarn. Gör klart hos dom imorgon då mäter jag och lägger ut värdena på IC1.
-
Började mäta men fick det inte att stämma på flera mätpunkter.
Fick loss kretskortet till sist utan att bruka allt för mycket våld. Gäller ofta bara att vara mer listig än stark. Alla IC är lackerade så att typ inte ska kunna identifieras. Tog kort och satte ihop den igen.
+A matningsspänningen på IC1, var i varje fall 5,0V.
Lysdioden har fast sken vid 230V, och blinkar vid laddning.
Om den inte lyser för dig fast du har +A, kan man ta det som ett tecken på att den inte styrs ut från IC1. Vilket skulle vara ett tecken på att IC1 är körd. Brukar inte vara ovanligt att IC ryker vid polvändning av matningen.
Fick loss kretskortet till sist utan att bruka allt för mycket våld. Gäller ofta bara att vara mer listig än stark. Alla IC är lackerade så att typ inte ska kunna identifieras. Tog kort och satte ihop den igen.
+A matningsspänningen på IC1, var i varje fall 5,0V.
Lysdioden har fast sken vid 230V, och blinkar vid laddning.
Om den inte lyser för dig fast du har +A, kan man ta det som ett tecken på att den inte styrs ut från IC1. Vilket skulle vara ett tecken på att IC1 är körd. Brukar inte vara ovanligt att IC ryker vid polvändning av matningen.
A+ = 5,15V.
Hela kretskortet är lackat, antar att det är för att skydda mot fukt.
Det går att ta bort med aceton. Jag tog bort lacket på IC-kretsarna med en tops.
Jag ska byta LM358 kretsen i hopp om att det är den som är paj. Det är iaf en standardkrets.
Jag hoppas med att hinna med det imorgon.
Uref=2,5V. verkar vettigt?
Hela kretskortet är lackat, antar att det är för att skydda mot fukt.
Det går att ta bort med aceton. Jag tog bort lacket på IC-kretsarna med en tops.
Jag ska byta LM358 kretsen i hopp om att det är den som är paj. Det är iaf en standardkrets.
Jag hoppas med att hinna med det imorgon.
Uref=2,5V. verkar vettigt?
Byta LM358 fungerade tyvärr inte..
Det ser mörkt ut för min stackars batteriladdare. =(
Det ser mörkt ut för min stackars batteriladdare. =(