Råd ang. Macbook Air som inte startar. A1466

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Råd ang. Macbook Air som inte startar. A1466

Inlägg av daspunner »

Tja!

Min sambos dotters Macbook Air fick dricka lite läsk och dog för några månader sedan och sen fick jag den i näven (samma dag). Det första jag gjorde var att koppla loss batteriet och sedan ta isär den i så små delar det bara går och tvätta av dem med alkohol. Jag bedömde med ett USB-mikroskop att jag inte kunde se nåt som såg skadad ut. Satte tillfällig ihop delarna och den startade och allt verkade vara bra men nog måste nåt ha hänt för jag satte ihop datorn och några timmar senare startade den inte längre. Den är helt död nu. Laddlampan på laddaren lyser inte och den reagerar inte på några knapptryck alls. Batteriet har laddning, det har jag mät upp. Laddaren är hel, har annan Macbook Air i samma modell o testa med.

Jag blev ordentligt sjuk för ett tag sen och har inte varit i skick för sånt här så den legat orört och ihopsatt men urdraget batteri i månader. Jag skulle vilja börja med den igen men vet inte var jag skall börja och skulle vilja ha lite råd.

Finns det några andra sajter på nätet som avhandlar just Mac-produkter?

/David
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Råd ang. Macbook Air som inte startar. A1466

Inlägg av hcb »

iFixit har ju guider på att ta isär och byta delar, men jag tror tyvärr inte det finns så specifika saker som just ditt problem. Och det lär ju vara mindre Apple-specifikt än så mycket annat är jag rädd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Råd ang. Macbook Air som inte startar. A1466

Inlägg av mrfrenzy »

Detta är inte en enkel reparation om du inte har erfarenhet av ytmonterad lödning, vana att använda multimeter för felsökning och läsa scheman osv.

Här finns en wiki med flera detaljerade dokument om just denna dator: https://repair.wiki/index.php?search=a1 ... arch&go=Go
Det finns en youtube-kanal som mestadels handlar om att reparera Macbook med bra förklaringar och hänvisningar till Schema osv.

Skriv svar