Ha koll på elpriset

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Ha koll på elpriset

Inlägg av EPG »

Jag bor i ett hus där jag drog in bergvärme för några år sen. Även om det är ett relativt billigt (och bekvämt) sätt att värma upp kåken så är det ju ändå så att man faktiskt är beroende av el och att det faktiskt kommer att bli dyrare när elpriset stiger och temperaturen sjunker speciellt när dessa två faktorer sammanfaller vilket de oftast gör. Dessutom bor jag i elområde 4. Jag funderar därför på nån typ av väggtablå (troligtvis baserad på Raspberry Pi) med en teckendisplay som visar aktuellt elpris, en pil upp och en pil ned för att visa om trenden är uppåt eller nedåtgående samt en analog stapel som är graderad från 0-100% där en 1/3-del av lysdioderna är gröna, en 1/3-del är gula och en 1/3-del är röda för att visuellt visa aktuellt elpris. T.ex om 100% av de gröna dioderna lyser så är priset 50öre/kWh, de gröna + de gula = 1kr/kWh och hela stapeln = 1,5kr/kWh. Stiger priset över 1,5kr/kWh spelar ingen roll, det är dyrt i alla fall lixom.

Min tanke är att ha den placerad intill min eldstad för att man enkelt ska kunna se när det är lönsamt att elda istället för att låta värmepumpen stå och nöta.

Nån som har något tips på hur man kan bygga den?
I min värld så hämtar man ju värden från nån databas och sen behandlar det i rpi:n och tar ut dem via nån gpio-pinne.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av janno »

Jag plockar elpriset via en integration i Home Assistant från Nordpool.
https://github.com/custom-components/nordpool/
Elpris.PNG
Sen kan man styra vissa förbrukare t.ex. elbilsladdning eller ex. blockera bergvärmepumpen om priset är högre än det man vill betala. För att man ska han någon verklig nytta av det så måste elabonnemanget vara timdebitering.
Det går ju förstås att styra lite lysdioder kopplade till en raspberry pi från automatiseringen i home assistant om man vill göra det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den här typen av lösningar kommer ju att vara mer och mer efterfrågade.
Det är väl bra om fler förstår samband mellan tillgång, pris och efterfrågan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av Palle500 »

TS har en poäng med sina lysdioder som visar trenden på priset. Man måste vara statistiknörd för att läsa diagram och planera olika händelser och hela tiden vara beredd att ändra på logiken.
Jag tror att enkla indikatorer kan vara bäst behjälpliga. Alternativt helt automatisk reglering.
Men bra träning och lärdom inför att effektdebitering blir gällande och ev ihop med timprismodellen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av danei »

Ett diagram måste vara extremt mycket lättare att få information ur än några dioder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av grym »

för oss som har god vana att läsa diagram så, japp
en del har svårt för det

däremot så, om vi får timpriser så borde vi även få priset på ett sådant sätt att man kan automatisera det lätt
och även förbrukning
ex analogt 0-10v eller så :wink:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av Palle500 »

danei skrev:Ett diagram måste vara extremt mycket lättare att få information ur än några dioder.
Varför tror du det? Tänk efter innan du svarar. TS vill inte veta mängder med information, endast trenden stigande/fallande elpris

TS vill snabbt kunna se trenden under tiden han slötittar på TV. Då är en enkel visning i stapel eller färg överlägset mot att man måste logga in på en websida alternativt resa sig och kolla på husinfoskärmen som sitter borta vid dörren.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av säter »

Det hade varit roligt med en analog amperemätare som visar priset.
Ungefär som en barometer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Enklast är nog som sagts LED
En remsa WS2812B en liten ESP och input från mätare vad man gör av med samt till vilket pris! Klart! och tydligt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Ha koll på elpriset

Inlägg av Palle500 »

Håller med Säter, analog visning är bra, men lite dyrt att få till i dagens digitala värld. Sen just i detta fall som inte svänger så mycket under kort tid ger analogt kanske inte så mycket mervärde.
Sen vet jag inte om själva besparingen att elda i kaminen ibland när dioderna trendar mot dyrt blir så mycket i kronor och ören. Men kul projekt och är alltid bra att vara medveten om sina uppvärmningskostnader.
Jag aktiverade någon app m.m för ett år sedan som skulle hjälpa mig spara el genom att tolka all information som finns hos tex vattenfall. Har t.o.m glömt vad appen hette :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ha koll på elpriset

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom vi pratat om trösklar /timmar och pris samt förbrukning är analogt som skall tolkas vid gränsen inte bra.
Det är klart digitala värden via färgade LED som gäller.
Skriv svar