Dethära med krafter och parallellogram..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Dethära med krafter och parallellogram..

Inlägg av Forsgren »

Tänker jag fel när jag tänker såhär:
Att kraften C blir lika stor oavsett om man påverkar "stången" med en kraft vid punkten A eller B, förutsatt att krafterna vi A och B är lika stora..

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Momenten i de röda punkterna blir samma. Men drag/tyckkrafterna i de svarta blir olika beroende på var tyngden finns.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo men då är jag ju på rätt spår. Men varför fungerar då inte min prototyp jag gjort, är parallellogrammet för klent i förhållande till lastcellen så att hela konstruktionen ger med sig? För som det är nu så får jag helt olika mätvärden beroende vart på stången jag lägger belastningen.. har provat med vikter på under kilot och på över tio kilo..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag misstänker glapp i skruvförbanden, vilket gör att parallellogrammet inte längre är parallellt. Kanske kullager kan hjälpa. Eller gör den högre. dubbla höjden t.ex. Det borde göra fenomenet mindre märkbart.
Jag ser inte om du har länkar på baksidan också. Att bara ha det på ena sidan kan ju göra så det även vrids i sidled.

Hur mycket skiljer det som det är nu?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo lite glapp finns det ju, kanske en halv milimeter på var ställe.
Skall prova göra den högre. Det här var bara ett test, så den riktiga kommer att vara större och kraftigare på alla vis. Men det vore ju bra att få det att fungera i en lite mindra skala först, så man vet att det är praktiskt genomförbart..

Länkar har jag på båda sidorna, men parallellogrammet sitter på sidan av själva lastcellen så jag skall nog försöka få det att sitta mitt över cellen också..
Som det är nu skiljer det ca 300% mellan längst ut på stången och rakt ovanför yttersta ledpunkten
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

får man fråga varför du har den?

är inte lastcellen en med inbyggd kraftparallelogram?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jo men se bild:

Bild

Lastcellen måste ha lite förstärkning.. Och ett bra parallellogram är nödvändigt för att vågen skall visa rätt oavsett hur långt ut lasten befinner sig..
Och som ni kanske förstår så kommer vågen att visa fel när man tiltar tex skopan fram eller bakåt men detta skall kompenseras med hjälp av en accelerometer i "vågmellanstycket" som känner av vinkeln..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

annars brukar man mäta hydraltrycket på kolven för att mäta laste på sådanna saker, men det kanske inte är noga nog ?

sen är det nog enklare att göra mellanstycket som en lastcell och monter trådtöjninggivarna själv, har byggt några sådanna där man inte kunde använda standard lastceller
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ja trycket går ju att mäta men det blir ju inte riktigt lika exakt, man blir bla tvungen att väga då man har lastaren i en viss höjd, om man nu inte har någon givare som känner av det. Och så blir det ju fel om man tiltar skopan olika mycket.. + att denna som jag tänkte bygga kan man ju ganska lätt flytta till olika traktorer om man skulle vilja det.
Så jo jag har kollat på oljetrycksvarianten också, men dessa givare verkade inte direkt billiga heller, inte ens på ebay.. Och då jag hade någon lastcell liggandes som skulle kunna gå att använda så föll valet på den varianten..

Men lösa trådtöjningsgivare är väl inte så fruktansvärt dyra, skulle kanske kunna vara ett kul alternativ, rent konstruktionsmässigt. :)
Hur knepigt är det att själv montera trådtöjningsgivarna, å vad limmar man med för lim?
Och hur stor betydelse har matrealet man bygger mellanstycket av för nogranhet osv?
Och hur skulle man designa mellanstycket, blir det inte typ samma sak man måste göra ändå?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har inte full koll på noggranna kraftgivare, dom jag byggde var mera för den fysiska formens skull och krävde inte mera än 100 skaldelar

man limmar med superlim, färskt sådant :) , enligt instruktion, ytan ska vara bra, jag slipade med diamantbryne och det funkade kanon
val av material är snarare att man inte kommer över den plastiska deformationen, sen köper man givare som passar till materialet, tror jag gav 60kr styck, och jag provde fram hålen i kraftparallogrammet så jag fick utslag som en normal kraftcell

själva designen borde inte vara så svår, man får väl göra två , en för varje fäste, och sedan är det bara fyra lagom hål i stål :D
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tror detta projekt blir svårt i praktiken. Har jobbat med industriell vägning i 6 år och jobbar nu mer med mobil vägning på bl.a traktorer.

Problemet med att använda lastceller i denna applikation är hållbarheten. Bygger du nog kraftigt så minskar ju upplösningen att du lika gärna kan använda tryckgivare på hydraulen.

Lös det istället med att ha en givare på tilt resp. lyften för att alltid väga på "rätt" ställe så kan du nog få en precition inom 100Kg. Men är det gafflar du tänker använda så kan det bli stora variationer vart på "pallen" som viktens centrum är.

Vad förväntar du dig/önskar för nogranhet och upplösning?

Har sett en konstruktion som påminner om bilden nedan. Kanske skulle funka om man inte har för stora nogranhetskrav...

Bild

/Anders
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jag har börjat förstå att det inte är helt enkelt rent mekaniskt, vad gäller hållbarheten så är det ju inte på en stor lastmaskin den skall sitta, man skall kanske inte heller förvänta sig att kunna använda den med skopa vid lastning av grus tex, eller andra brytkraftkrävande arbeten, men till gafflar och storsäcklyft med kanske en max belastning på strax över 1000 kg borde det väl gå att få något att hålla..? Men allt är ju relativt..

Det jag helst önskar mig är en upplösning på kanske 1 kilo, nogranhet på +/- 5 kg..

Är precis som på din bild som jag tänkt att mitt vågmellanstycke skulle se ut, förstår inte hur dina tjocka plattjärn är fästade i ändarna men jag hade i alla fall tänkt mig någon form av led..

Det är just det att jag skulle vilja ha den lite universell så att den fungerar med skopa, gafflar, storsäcklyft eller vad man nu vill använda den till, därför gillar jag inte riktigt idén med tryckgivare..
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tänk dig de 2 lodräta rektanglarna som tjocka plåtar, säg 20mm gods. de vågräta är då plåtar eller plattjärn 2-4 mm tjocka bultade uppifrån och underifrån. Leden får vara svikten i järnen om du fattar.
Och vad man då gjort är ju bara att förstyvat upp lastcellen.

Upplösning på 1Kg med nogranhet på 5Kg blir nog en tuff men inte omöjlig uppgift. Detta med tanke på att en normal golvvåg brukar ha 3000 skaldelar och det behövs ibland inte värst mycket för de ska slå fel 5 skaldelar. Tror nog du får nog kompromissa mellan hållbarhet och nogranhet så du hittar nått som passar dina behov.

/Anders
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ja just det ja, att ha "ledade leder" så att lastcellen får ta all kraft är kanske bara onödigt.. Å det blir ju mycket enklare utan.
Tål att funderas på.
Men hur kraftiga måste man ha de lodräta rektanglarna i förhållande till de vågräta.. Är det hela plåtar med 20 mm gods som gäller för att man inte skall få fenomenet jag fick med prototypen?
Är lite svårt att tänka sig hur metallen sträcker å vrider sig när man inte ser det med blotta ögat..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nu har jag kommit en bit påväg med elektroniken iaf.
En bild på kortet som blev färdigt idag:

Bild
Skriv svar