Bläckstråle direkt på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stuggi skrev:
JimmyAndersson skrev:Precis. Men nackdelen i båda fallen är att man ju måste skriva ett eget program som översätter layouten (eagle-filen eller en bmp-bild) till rörelse av stegmotorerna och utmatning av bläck.
Borde väl gå med all den CNC-programvara som finns...

BTW, har jag missat nåt eller har ni helt missat att killen i den ursprungliga posten slipar kortet med 600grit förrän han printar?
Och jag skriver direkt på kort, belagda med fotoresist.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske det finns möjlighet att fylla på bläckpatronen med fotoresist istället..?
In med kopparkort, skriv ut, etsa..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fick hem bläcket från Digiview. Tyvärr var det inte alls vattenfast. Tyckte det uppförde sig som vilket svart bläck som helst. :( Men nu var inte Digiview säkra på att detta bläck (Durabrite, Pigment Svart) verkligen var vattenfast, så det är inte de som har gjort fel.

Först provade jag på kopparlaminat utan fotoresist. Slipade det blankt med svinto och sandpapper. Sedan målade jag kretskortet med en liten metallpinne doppad i färg. Vissa linjer blev tjocka (nästan som långa droppar) och vissa gjorde jag väldigt tunna. När det hade torkat sköljde jag kortet under vanligt vatten. Allt rann av direkt.

Tänkte sedan om det var kopparn som var orsaken, så jag doppade en bit papper i färgen. Lät den torka och blötte den sedan i vatten. Färgen flöt ut precis som om det varit vattenfärg.

Så jag är tillbaka på ruta ett: Jag måste få tag i vattenfast bläck.
Ska kolla med bok/pappershandeln om de har någon idé. Ni får hemskt gärna också komma med förslag!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag har bläck på jobbet som bordes vara vattenfast. Används för att märka plåt. Så det bordes ju funka. Ska kolla upp vad det heter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det vore jättebra!

Har gjort ett nytt försök med Durabrite-bläcket och kopparlaminat. Denna gång har laminatet fotoresist. Väntar just nu på att det ska torka. Det verkar ta lång tid. Testade att torka med varmluftspistolen, men det blev inte bra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du kör uppepå fotoresisten, behöver det väl inte vara vattenfast, bara heltäckande och inte släppa igenom ljus?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant, om man ska belysa det med UV. Jag försöker hitta ett sätt så att man kan korta ner hela processen. Dvs, skriva ut och etsa. För kort med fotoresist ska jag använda min TFT-UV-box.

Nu har äntligen färgen torkat. Sköljde kortet och det mesta satt kvar. Men jag tror inte att det skulle klara ett etsbad tyvärr. Däremot skulle det fungera fint att exponera kortet -om man inte sköljer det innan.

Nästa steg: Prova att skriva ut på papper och värma fast färgen på laminatet med strykjärn.

edit: Det gick inte alls, oavsett vilket papper jag provade med. Resultatet blev precis som om jag använt vanligt bläck.

Sammanfattning: "Durabrite, pigment svart" verkar vara som vilket annat bläck som helst.

Tittade igen på Digiview's sajt:
"Epson Durabrite Vattenfast uv beständigt bläck"

Hmmm.... jag måste fått fel färg eller nåt. Ska maila och kolla.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

>Sant, om man ska belysa det med UV. Jag försöker hitta ett sätt så att man kan korta ner hela
>processen. Dvs, skriva ut och etsa. För kort med fotoresist ska jag använda min TFT-UV-box.

Har du någon bild på denna box + ev resultat?

Satt å räkna på dot pitch, minsta element lär bli 0.28 mm²
Lite surt med 0.50mm pitch chip :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, jag har tagit massa bilder på arbetet med boxen. Har bara inte hunnit lägga upp dem än. Troligen blir det en projekt-tråd, men jag ska försöka slutföra ett annat projekt innan jag startar en ny tråd. Det blir lätt lite för många parallella projekt annars. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var nånstans jag läste om att det var inte den svarta färgen som skulle användas, gul tror jag att det var. Kommer inte ihåg vart jag läste det eller om jag skrev det själv nånstans. :D

Åldern tar ut sin rätt märker jag :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Färgen ni frågar efter heter MISPRO och bäst resistenta kulören va tydligen gult, många blandar i lite svart för att det ska synas lite bättre.

Men... problemet är rengöringen/prepareringen av kortmaterialet och att kunna skapa 'rätt' ytspänning för att färgen skall spridas ut på rätt sätt.

Intressant teknik då man får bitarna att falla på plats, jag följer detta med stort intresse och kommer att dra igång så snart något riktigt bra och repeterbart kommer fram med denna metoden. Tills dess avvaktar jag 8)

Har drösvis med laminat som bara väntar :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

Ska leta efter MISPRO.

Fick svar från Digiview angående mitt bläck som ska vara vattenfast, men rinner av som vattenfärg:

"Det skall vara rätt bläck.

Testade själv med en klick på ett papper och lät det torka.
Och det rann inte av för mig i alla fall."

Har mailat tillbaka och frågat varför mitt bläck då flyter ut. Någon skillnad finns ju bevisligen. Det finns inte så många olika sätt att måla några streck och en liten droppe färg på ett papper, låta det torka och skölja under ljummet vatten. Den enda felorsaken jag kan komma på är bläcket.

Inte ska vattenfast bläck uppföra sig precis likadant som "vanligt" bläck och vattenfärger? Det är iallafall vad mitt bläck gör:

Bild

Gjorde såhär:
Doppade en bit vanligt "A4-papper" i bläcket "Epson Durabrite Vattenfast uv beständigt bläck". Lät det torka över natten. Sköljde under vatten i några sekunder. Resultatet ser ni i bilden.

:roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Verkar ju verkligen vara vattenbeständigt. Sådär har jag aldrig sett skrivarbläck flyta ut någonsin. :shock:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Videojet ink heter det vi har på jobbet, men kommer inte ihåg numret.
Men kolla http://www.inkjetinc.com/html/videojet.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för att du kollade upp det!

Säg till om du kommer på nummret. :)
Skriv svar