Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Konststudenten
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2021, 09:52:43

Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av Konststudenten »

Hej,
Jag är konstnär som framförallt arbetar med vävning och jag har nu snöat in på kärnminnen och kopplingen mellan vävning och datorer. Jag skulle i mitt examensarbete vilja väva ett kärnminne och ha möjlighet att koda det med en mening eller ett ord eller något i den stilen. Till saken hör att jag är grym på vävning men totalt oteknisk och skulle behöva all vägledning jag kan få i hur jag ska göra eller vart jag kan vända mig för att få hjälp. Jag behöver också få hjälp att tolka vad för utrustning/material jag behöver köpa för att kunna göra själva kärnminnet. Finns det någon i detta forum som skulle kunna hjälpa mig? Och tror ni att projektet är genomförbart överhuvudtaget?
Projektet måste vara klart i mars 2022 och min budget är begränsad till ca 5000kr. Jag är verksam i Malmö om det är någon som känner någon omkring Malmö/Lund som ni tror skulle kunna hjälpa mig.

Jag undrar också om någon har ett färdigt kärnminne att sälja som jag skulle kunna ha och titta på? Eller vet var man kan köpa ett? :)

Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Amanda
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av Glenn »

Hej,

Denna tråden kan nog innehålla en hel del matnyttigt..

viewtopic.php?f=3&t=56286
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av Gizmo »

Det är på ett sätt enkelt, men att läsa och skriva till det kräver elektronik runt ikring och den som gör det i sin tur behöver nog vara ganska ordentligt bevandrad, om du inte sysslat med elektronik tidigare så behöver du definitivt någon som kan ta den delen. Men till att börja med några söktips. Och söktipsen är på engelska ferrite core memory, och föjt av DIY (do it yourself) är bra start:

https://www.youtube.com/results?search_query=ferrite+core+memory Både lite nya och gamla youtubevideos på temat.

Och här, några länkar till folk som har gjort det idag:

ferrite core memory diy

Du hittar både de små järnkärnorna (man får tusen stycken för en hundralapp plus frakt, då en bokstav brukar representeras av åtta bitar och en bit är en ringkärna så skulle man kunna få in 125 tecken om man har ett minne på tusen ringkärnor) och bättre begagnade ringkärneminnen på ebay (men som sagt, OBS, du får inte med reglerelektroniken runt och det är den kluriga delen):

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=ferrite+core+memory&_sacat=0

För övrigt tycker jag att det låter som ett otroligt spännande projekt och önskar lycka till!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av danei »

Det enklaste och som sannolikt ser vettigast ut rent konstnärligt är sannolikt ett ej skrivbart kärnminne.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av Gimbal »

Det är ju väldigt smått, kan man skala upp det i storlek? Lite större kärnor osv så man inte behöver lupp för att se vad det är. :humm:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av danei »

Det borde väl funka med avstötnings feriter. De finns ju i alla storlekar. Om jag nu inte har missat något grundläggande.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av säter »

Har du tänkt väva minnet i en vävstol?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av Krille Krokodil »

Det låter som ett jävla pillejobb...

Det finns en massa annan intressant integrering av elektronik i kläder idag och uppe i TeKo-land Borås så forskar
de på sådant och där bör nog gå att finna idéer till ett intressant projekt.

"Forskningsgruppen Polymera e-textiler verkar i gränslandet mellan textilteknologi och polymerteknologi. Textilen med
dess möjligheter till att lösa tekniska och samhälleliga problem sätts i centrum."

https://www.hb.se/forskning/forskningsp ... -textiler/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att "anders_bzn" reparerar ett kärnminne i någon tråd.
Det verkade inte enkelt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hjälp jag vill väva ett kärnminne!

Inlägg av AndLi »

Minns också något sådant försök, donerade lite tråd till det. Måste ha varit före 2012, om jag minns rätt på vilket kontor jag satt då!
Skriv svar