Dubbel Likriktning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Dubbel Likriktning

Inlägg av Stuggi »

Tänkte bara fråga hur det riktigt är med att likrikta en redan likriktad ström. Jag har nämnligen sökt efter en PSU till min NES, men de AC-källor som finnns som levererar 9VAC och 1,3 A är hemskt sällsynta. De enda jag sett är torroidkärnetrafon och några enstaka på Elfa för hur mycket som helst. Men jag har en vän som kör med en 12VDC-källa, och det funkar bra (eftersom nessen har en spänningsregulator). Men nu skulle jag vilja veta vad som händer om man kör med en DC-stöm in i en likriktare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du tappar dubbla diodspänningen i likriktaren det är allt. Men när man likriktar en AC spännning och glättar så får man en högre spänning. Så 12V dc är nog en bra lösning.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

nja, inte borde det väl vara så tor skillnad mellan att mata en 5vspänningsregulator med 12V eller 9V?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vet inte vad det är för regulator, men t.ex. 7805 kräver 2V högre inspänning än utspänning. Så där ligger du ju bra till ännu.

I en linjär regulator blir det mindre effektförluster om du matar den med 9V istället för 12V, men annars är det väl inte så stor skillnad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu läste du inte vad jag skrev. Vad jag menar är att när du likriktar 9Vac så blir det 12,7V Så 12Vdc in blir i princip samma spänning i praktiken.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ja, det stämmer ju. Då har du rätt i att det är bättre med en 12VDC's, speciellt då jag inte vet om de använder likspänningen till nåt före regulatorn.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tror inte det gör någon skillnad med 9VAC eller 12DC vad som händer är att två av fyra dioder i den inbyggda likriktaren får dra hela lasset, men det är DC och inte topplikriktar pulser så det torde gå jämt ut.

Prototypen
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att köra likström genom en likriktarbrygga är inte så dumt som det låter, man får ju på ett säkert sätt garanterat rätt polaritet på inspänningen, och så slipper man strömtransienter "baklänges". Spänningsfallet i en bra likriktarbrygga är inte speciellt stor (så länge man håller sig på låga strömmar).
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, fan vet vad det är för kvalitet på likriktaren i en NES anno 1985 :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om någon klok har konstruerat detta 1985 så håller den, går den sönder så hade den gjort det i vilket fall som helst.

Prototypen
Skriv svar