CAM beredningsplugin till Solidworks.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er aalla.

Finns det något CAM beredni9ngsprogram att ladda ner till Solidworks som helst är gratis och som jobbar inifrån Solid. Har hittat ett som kallas FreeMill men det jag läst om programmet ger lite olika bild. Vissa hävdar att det är mycket simpelt. Har även läst att idag så levereras Solid med en CAM modul. Skulle den modulen gå att insatllera i en äldre version av Solid.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av säter »

Vilken version av SW kör du?
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag har tillgång till version 2016

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av säter »

För många år sedan provade jag CamWorks och SolidCam.
Ingen av dessa vart jag förtjust i.
Jag tror att det är bättre att köra ett fristående CAM-program.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag har endast lite erfarenhet av LazyCam som följer med Mach3, är väl inte ett fristående program, som jag inte fick någon ordning på. Sedan har jag provat lite FreeMill som ingår i VisualCam men det verar alldeles för enkelt då jag inte lyckas skapa andra verktygsbanor än att plan av toppen av ett arbetsstycke i X eller Y riktning. Så lite tips på något fristående eller helst ett program som jobbar inifrån Solid vore fint.

Skaffade en UCCNC licens för en tid sedan där finns möjlighet att göra camberedning genom att ladda in en DXF fil men har problem tt ladda in DXF filen. Får ett felmeddelande om att "filen verkar inte vara av Autocad 200... format. Har provat med att skapa några olika DXF versioner i Solid men får fortfarande samma felmeddelande. Vilken DXF version vill UCCNC Cam ha.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av säter »

Du får söka vidare.
Det jag trivdes bäst med var ett urgammalt SmartCam.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av hummel »

Autodesk Fusion 360 har en väldigt bra CAM-del.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av swesysmgr »

Problemet är att få in sin Solidworkskonstruktion, jag tror den typen av import kräver premiumversionen.

Kanske är värt att byta program enbart för CAM-delen? Allt gratis för eget bruk.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har förstått att många tycker att Fusion360 är alldeles utmärkt både som CAD och även Cam, men jag har en hel del filer i solid format och ritade i ett tidigare jobb i Autodesk Inventor, som jag inte tyckte om riktigt. Föredrar SolidWorks av de 3D CAD program jag har testat. Vet inte riktigt hur det är att importera Solid format till Fusion. Och att jag hyser agg till Inventor ger automatiskt lite agg till Fusion. Kanske är helt felaktigt men det är så jag känner gällande Fusion.
Skall leta SmartCam få se om jag hittar någon version.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av tecno »

Kolla upp Siemens SOLID EDGE, finns som gratisprgramvara (Community Edition). Där kanske du kan importera dina SW filer.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Hittade ett CAM program som hette MasterCam X7 som kunde laddas ner fritt. Efter nerladdning och qtt jag kört igång installation så kom det upp en ruta där jag skulle välja "SIM type" HASP eller NetHASP. Oavset val där så gick det bra att installera programmet. Men när jag skulle starta upp SolidW så fick jag ett meddelande om att "no SIM was found". Vad är detta HASP/NetHASP

Solid Edge har jag provat lite grand för länge sedan och tyckte det var hyfsat, men jag är lite ovillig att byta CAD system. Men tack för tipset.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av swesysmgr »

HASP är ett kopieringsskydd, förr var det USB-donglar.

https://www.mastercam.com/solutions/hom ... g-edition/

Den enda versionen av Mastercam som verkar vara gratis är "Home learning" där man inte kan postprocessa ut körbara filer utan bara lära sig programmet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 4 oktober 2021, 20:52:26 Skall leta SmartCam få se om jag hittar någon version.
Jag tror att SmartCam är något helt annat idag.
Det är nog inget att leta efter.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: CAM beredningsplugin till Solidworks.

Inlägg av Krille Krokodil »

HASP är licenssystemet. Grisar flyger före de säljkåta amerikanerna på MasterCAM bjuder på något gratis...

SmartCAM är 3D idag och prislappen är nog också därefter.

Det finns inget kompetent CAM för solidmodeller som är billigt, hobbylicenserna på Fusion 360 och Solid Edge
är de bästa erbjudande där är.

Jag har startuplicens på Solid Edge med allt godis de har och jag är inte sådär överförtjust i det men det är en mycket
kompetent programvara och CAM:en är nästan NX rakt av vilken, allt som allt, nog är den mest kompetenta CAM som
finns på marknaden.
Skriv svar