Kapa ALU-skivor

limpan4all
Inlägg: 7693
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av limpan4all »

Jag har en stor DeWalt kap och gersåg DW708 med stor klinga.
Till en kund behövde jag precisionskapa aluminiumprofiler (dvs längden).
Ett besök hos den lokala maskinleverantören så var en kapskiva som var optimerad för just aluminium beställd.
Och det är lika lätt att kapa Al som trä.
Men skivan var dyr.
svanted
Inlägg: 4171
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av svanted »

bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 390
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Hedning »

Det finns sticksågblad speciellt för aluminium som t.ex. Bosch T127D och
T227D. Specade för upp till 15 mm, har själv kört 10 mm med en sticksåg på
runt 400 W.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 38187
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

svanted skrev:
12 februari 2021, 19:15:10
bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)
Pockenholz kanske
helmut
Inlägg: 218
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av helmut »

Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt. kanske inte läge att använda alltför högvarviga maskiner.
malman
Inlägg: 339
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av malman »

Har en makita handhållen metallkap enl tidigare inlägg i tråden.

2,5mm 6082 al plåt gick galant... likaså ganska ordentliga profiler i 6082 20-30mm tjocka funkade bra... så med lite tålamod tror jag en dylik borde funka bra i tjpckare plåt också.
alexanderson
Inlägg: 565
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av alexanderson »

helmut skrev:
19 februari 2021, 22:12:38
Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt.
Det krävs att kornstorleken är liten för att få en dammexplosion !
Skriv svar