Kapa ALU-skivor

limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av limpan4all »

Jag har en stor DeWalt kap och gersåg DW708 med stor klinga.
Till en kund behövde jag precisionskapa aluminiumprofiler (dvs längden).
Ett besök hos den lokala maskinleverantören så var en kapskiva som var optimerad för just aluminium beställd.
Och det är lika lätt att kapa Al som trä.
Men skivan var dyr.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av svanted »

bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Hedning »

Det finns sticksågblad speciellt för aluminium som t.ex. Bosch T127D och
T227D. Specade för upp till 15 mm, har själv kört 10 mm med en sticksåg på
runt 400 W.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av TomasL »

svanted skrev: 12 februari 2021, 19:15:10 bandsåg med träblad går ypperligt...


edit.
ja bladet är gjort av TRÄ... :)
Pockenholz kanske
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av helmut »

Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt. kanske inte läge att använda alltför högvarviga maskiner.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av malman »

Har en makita handhållen metallkap enl tidigare inlägg i tråden.

2,5mm 6082 al plåt gick galant... likaså ganska ordentliga profiler i 6082 20-30mm tjocka funkade bra... så med lite tålamod tror jag en dylik borde funka bra i tjpckare plåt också.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av alexanderson »

helmut skrev: 19 februari 2021, 22:12:38 Har för mig att fint aluminiumspån kan bli högexplosiv när dammet oxiderar och blir varmt.
Det krävs att kornstorleken är liten för att få en dammexplosion !
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av pi314 »

Jag ska kapa 4 remsor, på längden, från en ca 2500 x 1250 mm, ca 2,5 mm alu-plåt av den här typen.
alu-durk_2,5mm.jpg
Innan jag (just nu) fick se den här tråden hade jag bestämt mig för att testa med nibblern. Den klarar 4 mm stål, men jag har tvekat. Bl.a. för jag vet inte hur mycket det kommer att "smeta", så som alu har en tendens att göra.

Jag har tidigare letat sågklingor med negativ tandning, men fått priser i storleksordningen 1500:- och uppåt. Om det alls gick att få tag på. Dom jag hittade passade inte i min såg. Dom var betydligt större.

Det ska vara rakt, så någon form av styrning behövs, vilken metod jag än väljer.

Går det bra med nibbler, eller bör jag satsa på Clas Ohlsons "negativa klinga" och skaffa en såg där den passar?

Om T-röd inte är bra, vad är det för vax man ska smeta på för att det ska gå bra att kapa den här typen av alu? Finns det något annat som är bra?

Hur gör man för att snygga till kanterna efter att man skurit? Det behöver inte vara snyggt, men det ska vara rakt. Snittet ska ligga inne i hörnet på en alu L-profil. Ca 50 x 50 x 5 mm.

Vilket är bästa sättet att få raka snitt? Jag tänkte använda ett par träribbor, men det kanske inte räcker?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av limpan4all »

Jag hade tagit ett vinkeljärn eller ett plattjärn och min plasmaskärare.
Klart på 30 minuter maximalt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av pi314 »

limpan4all:
Det låter spännande...
Jag skickar PM och frågar om lite detaljer.

/Pi
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har kapat en del med bandsåg och det går mycket bra. Fördelen gentemot klinga är att snittet blir tunt, med cirkelsåg är det en massa material som blir spån.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Teknikern »

Jag hade tagit plåten till en verkstad som har en gradsax och fått den klippt, det lönar sig inte att klydda själv när bitarna blir lite större och då blir det bra från början.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Glenn »

Är det bara plåt så behöver man inte krångla med specialklingor, bara att köra med vanlig hårdmetall träklinga i cirkelsågen.

Jobbigare när det blir tjockt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av Teknikern »

Plåten på bilden är duraluminium, den skickar hårdmetalltänderna ända in i evigheten, jag vidhåller fortfarande att gradsax är absolut rätta verktyget för att strimla sån plåt spikrakt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kapa ALU-skivor

Inlägg av pi314 »

Glenn & Teknikern:
Hur tjockt är tjockt?
Jag är inte i närheten av min plåt nu, men har för mig att den är 2 eller 2,5 mm, plus dom där upphöjningarna i halkskyddsmönstret.

Det är ju inte ren aluminium utan en ganska hård och styv legering. Exakt vilken vet jag inte, men det skulle kunna vara den här.

https://montano.se/product.html/aluminium-durkplat-5bar

Där står det bl.a. detta.
Aluminiumdurk
Den durk vi säljer är producerad av en legering med mycket hög korosionsbeständighet och svetsbarhet. Den lämpar sig för marina och industriella miljöer. Aluminiumdurken har många användningsområden, den är vanligt förekommande som klädsel för lasbilsflak, gångramper, men också för trappsteg upp i maskiner och fordon. Ett annat område är klädsel av dörrar till sopprum och källare. Aluminiumdurken är slitstark och påverkas in nämnvärt av oaktsam hantering. Lagerhålles i tillståndet H114.

Legeringen AW5754
Är en mycket vanlig legering som både finns som varm- och kallvalsad. Produceras i stora kvantiteter tack vare att den är relativt lättsvetsad och har mycket god motståndskraft mot korrosion. Legeringen är mycket vanlig utomhus och i kustnära miljöer där det ställs höga krav på korrosionsbeständighet. Den lämpar sig för marina och offshore applikationer, EN AW 5754 kallas ofta för den "saltvattensbestända" legeringen. Plåten har hög svetsbarhet, svetsas med både MIG och TIG, lämpar sig mycket väl för anodisering och är livsmedelsgodkänd enligt EN 602. Kan varmformas med uppvärmning till ca 360-380 °C och är lämplig för enklare bockning i kallt tillstånd.
/Pi
Skriv svar