Fick tillverkat en plåtbit för att kolla att min hålbild stämde.
Styrstiften verkar stämma exakt, med korrekt centrering enligt allt vad jag kan mäta mig till.
De huvudsakliga skruvhålen stämde också bra (fullt tillräckligt). Ett par av dem felade 0.5-1 mm, så det rättar jag till bara för att jag kan. Men hade fungerat som det var också.
Sen var det tre hål som var helt tokiga. Alla mått togs genom att mäta ifrån ingående axel i växellådan. Sen lägga till axelns radie när jag ritade ifrån centrum i CAD. Såklart glömde jag lägga till radien på måtten för startmotorns hål.
Sen ett hål i underkant som jag redan hade upptäckt var fel, men glömt uppdatera i CAD.
Så, det var ju väl värt att göra den där testplåten.
20210428_181452.jpg
Har uppdaterat ritningen på hålbilden, och känner inte att det behövs en testplåt till. Nästa gång kör vi skarpt.
Bifogar hålbilden som DXF, ifall någon skulle hitta tråden och behöva hålbilden någon gång.
T24 Koppling v10.dxf
Har också funderat lite på urtrampningslagret. Ett väldigt enkelt sätt att lösa det (behöver ju flyttas fram axiellt en bra bit mot hur det var original, tänker använda lagret som hör till Nissan-motorn) vore att göra en hylsa enligt nedan. Den vita alltså. Det gröna är gaffeln för original-kopplingen, och det grå är kopplingen.
Hylsan träs alltså på där original urtrampningslager suttit, och får ha lagom "glidpassning".
En underlighet med denna lösning är att man tillåter urtrampningslagret och hylsan att rotera hur som helst, men vad gör det egentligen?
Kanske att man borde ha en plast-bussning (typ delrin) som glidyta, istället för att ha metall mot metall..
Skärmbild 2021-04-28 200502.png
För övrigt, så här skoj är framramen idag..
Fint ursågad, dessutom helt avkapad en gång.
20210428_184950.jpg
Och sprucken i en svets..
20210428_185007.jpg
Edit: Hittade en bild på hur fästet för original urtrampningslager har sett ut. Det bygger ju lite på samma princip som jag tänker nu.
Det är dock spärrat från att kunna rotera. Kan ju göra på liknande sätt om det är så. Bara svetsa på en plåtbit i den där hylsan, och borra ett hål för styrningen.
Sen har de heller inte den "bakre" flänsen som drar tillbaka lagret med gaffeln som jag tänker, utan enbart för tryck. Det gör ju saken ännu enklare..
404655_3E05NLTPHJ2841543772953 (1).jpg
Sen är där en slang till en åtkomlig smörjnippel, för att få in fett till där lagret glider (metall mot metall får man anta). Men en plastbussning istället så borde man kunna undvika det.
Edit igen:
Alltså såhär...
Dock kan fortfarande lagret i sig rotera runt hylsan hur som helst. Men går ju att svetsa på ytterligare en plåtbit om man vill, för att förhindra det.
Skärmbild 2021-04-28 202410.png
Fast det kanske inte ens spelar någon roll?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.