Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Finns inte på måsen eller digi.
Det är slut på lagret.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 27 april 2021, 20:24:26 Jag kan nog tänka med att vanlig STM32F103, F401 osv är massproducerade.
Har du kollat om dessa finns?
På Mouser finns i princip inte en enda 103 eller 401 i lager, annat än BGA'er.

Komponentbristen slår enormt. ST är särskilt illa, i princip alla STM32 börjar bli svåra att få tag på.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Ja STM32 är ju katastrof nu.

Nån som vet vad som är STs orsak? Vad jag vet används inte STM32 framförallt i bilar som det skylls på.


Visar hur mycket deras 10 års löfte i praktiken betyder...
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag tror att STM32 är katastrof för dom producerar så bra processorer till så lågt pris och när dom drar ned på produktionen lite, så töms lagren.

Tror jag får byta processor till en som finns tillgänglig, oavsett minne. 128 kB duger tillräckligt.

Orsaken varför jag kör STM32 har med att dom är så enkla och deras utvecklingsverktyg är så fantastiskt! Till skillnad från övriga 90-tals-mjukvaror där man börjar med main.c och sedan skriver man hex i grund och botten, oavsett om man ska styra en LCD eller liknande. Detta känns som att uppfinna hjulet på nytt.

Då gillar jag maskingenererad kod.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Orsaken varför jag kör STM32 har med att dom är så enkla och deras utvecklingsverktyg är så fantastiskt! Till skillnad från övriga 90-tals-mjukvaror där man börjar med main.c och sedan skriver man hex i grund och botten, oavsett om man ska styra en LCD eller liknande. Detta känns som att uppfinna hjulet på nytt.
Snälla nån, du har uppenbarligen inte en blekaste aning om vad du pratar om.

Tror inte någon sitter och knackar hex , dock händer det att man får skriva vissa extremt tidskritiska funktioner i assembler, eftersom IDE'n/kompilatorn inte klarar det, men som sagt, Daniel, du har inte kommit så långt än, det ligger flera tusen mil från din nuvarande kunskap, eventuellt kanske du kommer så långt, men jag tvivlar.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag har bara sett folk som skriver hex eller binärt, de som håller på med hårdvaruprogrammering.

Jag har inte sett någon CubeMX liknande verktyg som genererar maskinkod.

Förresten, en fråga som vilar på erfarenhet..
När man räknar ut kondensatorerna för en kristall så gör man det på formeln: C = 2*(CL - Cs) där CL är kristallens lastkapacitans och Cs är kretskortets kapacitans.
Jag försöker dimensionera låg- och höghastighetskristall så jag kan välja likadana kondensatorer för dessa. Ena har jag räknat till 14pF och andra blir 15pF.

Går det bra att jag säger 15pF för både låg- och höghastighetskristallen?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

Med tanke på att 14pF är ett litet ovanligt värde och toleranserna ligger på ca 5- 10% för vanliga keramiska så skulle jag välja 15pF och inte grubbla mer på det.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jo. Exakt! Det är ovanligt.
Men jag undrade om det var känsligt då det handlar om picofarad, vilket är upphöjt till minus 12. Väldigt litet tal.

Men då kör jag på 15 :)

Jag tänker göra en beställning idag, så att jag verkligen har alla delar innan jag gör kretskortet. Skulle jag behöva lite delar, så fixar JLCPCB det till mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Vad är kristallernas lastkapacitans och vilken Cstray har du räknat med?
Tja, huruvida exponent är -15 är rätt ointressant, 8pF är hälften så stort som 16 pF.
För kristaller, så kan skillnaden på ett par pF göra att det inte fungerar, eller att kristallen "brinner upp" i förtid.
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av pfyra »

TomasL skrev: 28 april 2021, 21:04:02
Orsaken varför jag kör STM32 har med att dom är så enkla och deras utvecklingsverktyg är så fantastiskt! Till skillnad från övriga 90-tals-mjukvaror där man börjar med main.c och sedan skriver man hex i grund och botten, oavsett om man ska styra en LCD eller liknande. Detta känns som att uppfinna hjulet på nytt.
Snälla nån, du har uppenbarligen inte en blekaste aning om vad du pratar om.

Tror inte någon sitter och knackar hex , dock händer det att man får skriva vissa extremt tidskritiska funktioner i assembler, eftersom IDE'n/kompilatorn inte klarar det, men som sagt, Daniel, du har inte kommit så långt än, det ligger flera tusen mil från din nuvarande kunskap, eventuellt kanske du kommer så långt, men jag tvivlar.
Jag tror Daniel menar att man med andra verktyg än CubeMX får knappa in registervärden "manuellt" och då ofta i form av ett hexvärde. Att knacka maskinkod i form av hexvärden låter ju helknasigt.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

Vill du gardera dig så kan du ju alltid köpa nåt liknande: https://www.ebay.com/itm/143308377564. Jag har 0603-kitet i en Muratavariant. Finns säkert nån annan säljare inom EU med samma grejer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Tja, det är ju så att om man vill att en räknare skall ge ett int vid ett visst värde, så måste ju man ange det värdet, huruvida man gör det decimalt, hex, octa eller binärt är rätt ointressant.
Bitmasker måste man ju också på något sätt ange.
Det finns massor av tillfällen där man måste skriva in siffror, oavsett vilken bas de använder.
Dock, verkar det som att Daniel inte har avancerat så långt än.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Skrev fel! Det ska vara 5pF. En 1:a råkade följa med.

Jag har läst ST's egna dokument hur man dimensionerar en kristall.

Då har jag skrivit lite kod som gör mina beräkningar. Cs är satt till 10pF efter rekommendation från designdatabladet AN2867 och egna databladet för STM32F373 processorn

Kod: Markera allt

# HSE
C0 = 7;
CL = 12;
Cs = 10;
F = 8;
ESR = 100;
gm = 10;

gmcrit = 1000*4*ESR*(2*pi*F*10^6)^2*(C0*10^(-12) + CL*10^(-12))^2 % mA/V
gainmargin = gm/gmcrit % Måste vara högre än 5.

C = 2*(CL - Cs)
R = 1/(2*pi*F*10^6*C*10^(-12))

gmcrit = 1000*4*(ESR+R)*(2*pi*F*10^6)^2*(C0*10^(-12) + CL*10^(-12))^2 % mA/V
gm > gmcrit % Need to be higher than gmcrit

disp(''); % New line

# LSE
C0 = 1.3;
CL = 12.5;
Cs = 10;
F = 32.768;
ESR = 90*1000;
gm = 25; % High crit

gmcrit = 1000*4*ESR*(2*pi*F*10^3)^2*(C0*10^(-12) + CL*10^(-12))^2 % mA/V
gainmargin = gm/gmcrit

C = 2*(CL - Cs)

2021-04-28_21-49.png
Jag tror jag får anta 5pF som kapacitans Cs, annars finns det ingen kristall som passar. Och att 12-12.5 pF får vara lastkapacitansen.
2021-04-28_22-25.png
2021-04-28_22-26.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 28 april 2021, 22:51:31, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Rekommenderar ni mig någon MOSFET-drivare? Jag tänkte pressa dit en enkel PWM funktion, nu när jag byter processor.
Jag testade PWM förut på en MOSFET, utan drivare, men det gick inte så lyckat då PWM:en vid höga hastigheter var inte tillräckligt snabb för att styra MOSFET-N-kanal.

Jag har ett gäng mosar här som jag vill snabbt kunna driva ON och OFF. Jag vet inte om jag får plats, men jag hoppas jag kan klämma in 8 stycken drivkanaler.
2021-04-28_23-24.png
Vad tror ni om detta för att styra med PWM?
7w4cm.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Hur snabb PWM kör du om Mosfeten inte hinner med?
Skriv svar