Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 21 mars 2021, 16:44:24 Om man inte förstår EKafemans svar kanske det beror på att man inte begriper vad man håller på med och istället ska gå ner i nivå på sina projekt.
Det ankommer inte på dig att kritisera hur långa svar du får, om du inte gillar svaren kanske du ska sluta fråga i stället så slipper du läsa så mycket.
Vad jag håller på med?
Det jag håller på med är att bygga ett enkelt mätkort som kan mäta och samtidigt styra.

Men de sensaste 5 sidorna så har det handlat om att omvandla 0-3.3V till 4-20mA som DAC.
2021-03-21_15-17.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av bobobo »

Eftersom Daniel inte förstår vad Kafeman skriver och Kafeman inte förstår vad det är Daniel inte förstår så gör jag ytterligare ett försök att tolka. (En sak i sänder eftersom det annars bara blir mer missförstånd)

Daniel, det jag tror Kafeman menar med felaktig pinnummrering är:
Du har ju totalt 8st op som sitter i två olika chip. Genom att fundera ut bästa sätt att "placera" funktionerna i chipen så kan du få det enklare att dra ledningsbanorna på pcb't och att det blir en konstruktion som är mindre känslig för störningar.

Har du övervägt hur ledningsbanorna blir om du byter plats på U4A med U3B eller U3D ?
Du har ju 2st OP för varje DAC-utgång. Blir det bättre om du samlar de två i ett och samma chip?
Så du har U3 för DAC0 och DAC1 sedan U4 för DAC2.

Dvs redan när man ritar schemat behöver man fundera på hur ledningsbanorna i layout ska gå så att nyttjandet av "delkretsar i chip" blir på optimalt sätt för layout.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ffredrik »

Tack Kafeman,
Dina inlägg är alltid sakliga och, så vitt jag kan bedöma, tekniskt riktiga. Dessutom uppskattar jag din korrekta svenska, något man inte alltid ser här.

:tumupp:
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

bobobo skrev: 21 mars 2021, 18:49:15 Du har ju totalt 8st op som sitter i två olika chip. Genom att fundera ut bästa sätt att "placera" funktionerna i chipen så kan du få det enklare att dra ledningsbanorna på pcb't och att det blir en konstruktion som är mindre känslig för störningar.

Har du övervägt hur ledningsbanorna blir om du byter plats på U4A med U3B eller U3D ?
Du har ju 2st OP för varje DAC-utgång. Blir det bättre om du samlar de två i ett och samma chip?
Så du har U3 för DAC0 och DAC1 sedan U4 för DAC2.

Dvs redan när man ritar schemat behöver man fundera på hur ledningsbanorna i layout ska gå så att nyttjandet av "delkretsar i chip" blir på optimalt sätt för layout.
Bra att du säger det! Nej, detta har jag inte tänkt på! Detta kan jag ordna :) :tumupp:

Ja, det stämmer. Oftast har jag lite problem med ledningsbanorna i praktiken, men det löser sig alltid tillslut, än fast jag önskar att man kunde göra bättre. Nu har jag en chans till att dra om lite enkla linjer.

Tackar!
ffredrik skrev: 21 mars 2021, 19:02:58 Tack Kafeman,
Dina inlägg är alltid sakliga och, så vitt jag kan bedöma, tekniskt riktiga. Dessutom uppskattar jag din korrekta svenska, något man inte alltid ser här.

:tumupp:
Bortsett från sej, dej, mej och dej och missandet av komma, apostrof samt skriver i talspråk, så är det helt OK svenska.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av bobobo »

När du då ändå är inne och ändrar i schemat kan du åtgärda nästa sak.

Dina ountyttjade OP, (just nu U3D och U4D), har du låtit benen vara helt oanslutna på. När de är oanslutna så kommer de att kunna hoppa och flyga hur som helst i spänning pga störningar och fält i luften. När spänningen i dessa OP hoppar runt så orsakar det i sintur störningar som lätt påverkar de andra OP som sitter i samma chip.
Här visas vad man ska göra med de outnuttjade OP-benen: https://www.ti.com/lit/an/sboa204a/sboa204a.pdf
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Tackar! Denna ska jag läsa ikväll.

Angående om negativ spänning. Jag har satt + till 24V och - till 0V. Orsaken är med att oftast så får man inte -24V från ett vanligt spänningsaggregat.
Bör jag använda -24V på Op-ampens negativa nivå?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

En idé som kanske kan underlätta ledningsdragningen är att ha en dubbel-opamp per kanal. Färre pinnar blir det också 24st jämfört med 28st. Som en bonus slipper du läsa på hur man ska ansluta oanvända opampar ;-)
Janson1
Inlägg: 1355
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ang om du vill/skall ha negativ spänning också. Det bestämmer du ju själv... Du har ju löst det idag med enkelspänning. Skall du sen ha - 24 volt så blir det totalt sett 48 volt över op-amparna, det känns overkill. Sen, håller dom för den spänningen? (jag bryr mig inte om att kolla vilket men tror inte den fixar det...)
Janson1
Inlägg: 1355
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar vidare... Den här PA4, (bla) som är en processorutgång, ger den en direkt analog utsignal eller är det PWM?
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

mankan skrev: 21 mars 2021, 20:08:37 En idé som kanske kan underlätta ledningsdragningen är att ha en dubbel-opamp per kanal. Färre pinnar blir det också 24st jämfört med 28st. Som en bonus slipper du läsa på hur man ska ansluta oanvända opampar ;-)
Hej!

Istället för att koppla så här som Janson1 hänvisade till.
2021-03-22_14-04.png
Så har jag valt att använda 1 Op-amp som är en quad och en som är en dubbel-opamp :)

Gammal:
2021-03-22_14-05.png
Ny:
2021-03-22_14-39.png
Janson1 skrev: 22 mars 2021, 13:15:12 Jag funderar vidare... Den här PA4, (bla) som är en processorutgång, ger den en direkt analog utsignal eller är det PWM?
Den ger en analog signal på 12-bit mellan 0 till 3.3V.
Janson1 skrev: 21 mars 2021, 21:19:13 Ang om du vill/skall ha negativ spänning också. Det bestämmer du ju själv... Du har ju löst det idag med enkelspänning. Skall du sen ha - 24 volt så blir det totalt sett 48 volt över op-amparna, det känns overkill. Sen, håller dom för den spänningen? (jag bryr mig inte om att kolla vilket men tror inte den fixar det...)
Ja, alltså jag vet inte hur den där "böjen" på Op-ampen ser ut i verkligheten. En Op-amp har enormt hög förstärkning, men trots att det kan vara en första grads dynamiskt system, så har den alltid en liten böj.
Bild

En fråga!

Förr så kunde man bara löda max 30 komponenter igenom JLCPCB. Men nu verkar dom ha tagit bort denna gräns. Stämmer det? Nu får man löda helt kompletta kretskort?

Vad tycker ni om detta förslag för att tända och släcka en LED-lampa? I detta fall är det baklyse för en LCD.
Med tanke på att det måste alltid vara 0.6-0.7V mellan basen och emitter, så får jag en känsla att svag ström kommer passera här mellan kollektor och emitter? LED_ON är max 3.3V.
Problemet är att jag kan inte använda baklyse innan transistorn.
2021-03-22_14-17.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5718
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av H.O »

Angående transistorkopplingen. Du bör nog sätta lysdioden mellan +3.3V och kollektor istället och koppla emittern till 0V/GND/Vss.
Sen får du en bas-emitter ström på ungefär (3.3-0.7)/10000=260uA.
Om du tittar i databladet för den tänkta transistorn så hittar du hFE där, t.ex Nexperia BC847 listar en förstärkning på 100 BC847 vilket i ditt fall skulle ge ca 26mA kollektorström räcker det för den backlight? Om inte så får du öka bas-strömmen eller välja en transistor med högre förstärkning.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Castor »

DanielM skrev: Förr så kunde man bara löda max 30 komponenter igenom JLCPCB. Men nu verkar dom ha tagit bort denna gräns. Stämmer det? Nu får man löda helt kompletta kretskort?

Varför inte fråga JLCPCB, då kan du få ett svar som du kan veta är korrekt.
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 22 mars 2021, 14:42:10 Angående transistorkopplingen. Du bör nog sätta lysdioden mellan +3.3V och kollektor istället och koppla emittern till 0V/GND/Vss.
Sen får du en bas-emitter ström på ungefär (3.3-0.7)/10000=260uA.
Om du tittar i databladet för den tänkta transistorn så hittar du hFE där, t.ex Nexperia BC847 listar en förstärkning på 100 BC847 vilket i ditt fall skulle ge ca 26mA kollektorström räcker det för den backlight? Om inte så får du öka bas-strömmen eller välja en transistor med högre förstärkning.
Jag vet, jag har gjort liknande för en DAC ovan. Men detta är en reglerkrets.
2021-03-22_14-59.png
Jag kan inte sätta lysdioden innen kollektor.
Det har med pinne LED här. Jag ska kolla upp vad en sådan LED kan dra.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2206
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 22 mars 2021, 14:43:33 DanielM skrev: Förr så kunde man bara löda max 30 komponenter igenom JLCPCB. Men nu verkar dom ha tagit bort denna gräns. Stämmer det? Nu får man löda helt kompletta kretskort?

Varför inte fråga JLCPCB, då kan du få ett svar som du kan veta är korrekt.
De svarar inte. Jag söker även på deras hemsida om information. Då tänkte jag om någon har använt JLCPCB nyligen och vet hur det ligger till med deras lödning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11355
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Den tidigare gränsen var väl på 30 *olika* komponenter?
Det är ju en rimlig begränsning, PnP-maskinen hade antagligen inte plats för mer än 30 feeders.
Men skriver de inget om det längre får man väl anta att gränsen är borttagen nu.

Att gränsen skulle ha varit totalt 30 komponenter låter inte rimligt. Dels för att det skulle göra tjänsten oanvändbar, och dels för att det är en extremt konstig gräns att dra.
Skriv svar