Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av E Kafeman »

Vet du färgen på lysdioderna väljer du den färgen på filtret.
Reflektioner kan störa även inomhus och det är en egenskap som inte alls beror på filtrets eventuella färg.
Exempelvis de flesta bildskärmar till datorn har någon form av anti-reflexfunktion.
Polariserande filter har jag använt av helt andra skäl, påverkar inte reflektioner i ytan.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av jihe »

Oexponerad (dvs sista stumpen på en rulle) framkallad negativ färgfilm kanske skulle passa bra med sin brunoranga färg?

Eller, om du vill ha högre densitet, exponerad framkallad negativ färgfilm, alltså den inledande tafsen på en rulle.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

Vadhettedetsadu? Färgfilm? :)

Formatmässigt skulle det nog passa, men det var många år sedan jag hade film hemma. Och jag har aldrig labbat med att framkalla själv.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av PeterH »

Jag använde solfilm vid ett liknande problem, kolla denna tråd... viewtopic.php?p=1038915#p1038915
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av jihe »

arvidb skrev: 18 mars 2021, 18:18:33det var många år sedan jag hade film hemma. Och jag har aldrig labbat med att framkalla själv.
Både den oexponerade och den exponerade tafsen brukar finnas med i det du får tillbaka från ett vanligt postorderlabb, ehuru i vissa fall något snålt klippt. Nog måste du väl ha några kuvert med färgfotografier liggande? Eller är du en millennial utan minnen från den tid man behövde vara två personer för att flytta en 28-tumsteve? :D
ehillbom
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2013, 12:05:52

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av ehillbom »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

PeterH skrev: 19 mars 2021, 22:25:48 Jag använde solfilm vid ett liknande problem, kolla denna tråd... viewtopic.php?p=1038915#p1038915
Sedärja, trevligt att man inte är ensam om detta problem. :) Tack för tipset om tråden.

jihe skrev:Både den oexponerade och den exponerade tafsen brukar finnas med i det du får tillbaka från ett vanligt postorderlabb, ehuru i vissa fall något snålt klippt. Nog måste du väl ha några kuvert med färgfotografier liggande? Eller är du en millennial utan minnen från den tid man behövde vara två personer för att flytta en 28-tumsteve? :D
Haha, nä visst har man kånkat sin beskärda del av bildrörs-skärmar! Ja nånstans borde jag ha kuvert med foton, men jag har inte sett dem på säkert 15 år nu. Hmm...


ehillbom: Tack, synd att de inte har neutrala/gråtonade skivor.


Jag har för övrigt beställt ett par "gelfilter", såna som används till scenbelysning om jag fattat rätt? Gul och "light amber" (orange?). Men behöver antagligen komplettera med gråtonad skiva med lite stabilitet i.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av Jimjou »

Eller som jag gjorde när jag behövde en sådan plastbit till min hembyggda digitalklocla:

Ett stycke plexiglas som jag målade på ena sidan med en vanlig spritpenna. Visst blev det inte helt jämt applicerat men jag tycker om den
något "smutsiga" utseendet då vissa delar av siffrorna är lite mörkare och andra är ljusare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av swesysmgr »

Visualux kontrastfilter 2021-04-24.png
Finns på Farnell om du inte är priskänslig.

https://se.farnell.com/c/optoelektronik ... d=visualux

Ett antal att välja på, 105x35mm för 104:- kanske är mer rimligt. Även röd och grön finns.

https://www.visualux.com/filters.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

Tack för tipsen! Projektet ligger lite på is just nu på grund av fullt upp med annat...
Skriv svar