Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Inlägg av ziw »

2 SA 666A sitter tillsammans som ett långsvansat par och bör matchas och sitta nära för att dela samma temperatur.
Dom är billiga, så köp en näve och matcha förstärkning (Hfe/beta).
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Inlägg av ziw »

2 SA 666A sitter ihop i ett långsvansat par och bör matchas och monteras så de delar samma temperatur.
Dom är billiga så köp en näve och matcha för samma förstärkning (hfe/beta).
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Inlägg av helmut »

Skulle själv byta ut all kondensatorer som inte har alltför lång livslängd. Kan ha blivit kortis i gamla kondensatorer. När du bytt ut de komponenter som du tror är trasiga kan du löda in två motstånd på mellan 50 - 100 ohm på matningskabeln. Får du inget ljud finns det fortfarande något fel. Låter det bra kan du löda loss motstånden.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Inlägg av tokfan »

Finns 2sa666 att köpa nya?
Hittade inga.
Hur matchar jag dom?

Fattade inte grejen med motstånd på matningen?
Efter likriktningen?

Kom på att jag glömt 728 eller vad några trissor hette men det måste ju gå att kolla på sidan breflabb länkade.

En sak till jag tänkte på: emittermotstånden på 0.33 ohm har brunnit.
Är det smart att ha dom på 2w för att skydda resten av kretsen som en säkring eller är det bra att dra dit effekttåligare?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Rykande finförstärkare sa-8000x hjälp

Inlägg av breflabb »

Man skall inte överdriva med en massa byte i onödan. Kortis i elektrolyter är lätt och snabbt att mäta.
överdriva med effekten på motstånd hjälper inte så mycket heller. Blir det kortis så ryker dom .
Att montera ett motstånd i serie med matningen efter likriktaren som föreslogs kan begränsa
strömmen ifall det går åt pipan igen så skadorna inte blir lika hemska.
Sidan du fick har jag själv mycket nytta av, och den stämmer ganska bra och tillräcklig
till det meta inom hemelektronik. Det är ju inte raket prylar vi lagar, eller militärprylar
Skriv svar