Ledarmaterial till 9V batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
9VB

Ledarmaterial till 9V batteri

Inlägg av 9VB »

Har en nybörjarfråga, ska köpa en strömbrytare för att ställa av/på ström direkt från ett vanligt 9V batteri, och det finns tre olika ”nivåer” på strömbrytaren jag kollar på.

Såhär står det:

Silver over Silver - Power Level - 6A @ 125V AC & 3A @ 250V AC

Gold over Brass or Copper - Logic Level - 0.4VA maximum @ 28V AC/DC maximum

Gold over Silver - Power Level - 6A @ 125V AC & 3A @ 250V AC or Logic Level or 0.4VA maximum @ 28V AC/DC maximum

Spelar det någon roll vilken typ jag väljer, om jag bara ska reglera strömmen till en glödlampa?
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Ledarmaterial till 9V batteri

Inlägg av breflabb »

I ditt fall så spelar det ingen som helst roll.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I detta fall är det likgiltigt.

Men ifall att det är små strömmar kan det vara vettigt att kolla på minsteströmmen som brytaren behöver.

Grejen är att t.ex. silver bildar ett tunnt lager (mörkt/svart på pyntsilverföremål) och för att "bränna igenom" detta lager behövs en viss ström.

Så OM det är mycket små strömmar (tänk vaxling av audiosignaler in till förstärkare) kan man behöva tänka på detta med minste ström.

Men för att driva en glödlampa som i detta fall är ovanstående inget problem alls.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Gold over Silver - Power Level - 6A @ 125V AC & 3A @ 250V AC or Logic Level or 0.4VA maximum @ 28V AC/DC maximum"

Om den här typen där det finns två vitt skilda effektnivåer specade kan det vara värt att näma det är antingen eller som gäller.

En (bokstavligen 1) gång vid den höga effektnivån så är den yttre pläteringen förstörd och möjligheten till att hantera svaga strömmar borta för alltid.
Skriv svar