Mäta fram 12v ingång
Mäta fram 12v ingång
Hej!
Jag har köpt en universalhastighetsmätare till mitt hojbygge, men den kom utan något schema för kablaget, och hittar inget online heller.
Många funktioner är ju bara att prova sig fram genom att mata på 12v och se vilken lampa som tänds, men innan dess måste jag få fram vilka kablar som är +12v matning och jord.
Jag har hyfsad aning om vilka det kan vara ifrån en annan liknande mätare, så behöver inte leta igenom alla 20 kablar.
Utöver det så är några ingångar +5v, så vill inte skicka på 12V där och sabba nånting.
Så mina 2 stora problem är:
1. Lista ut +12V och jord
2. Vilka är +5V ingångarna.
Är detta lösbart?
Mvh Martin
Jag har köpt en universalhastighetsmätare till mitt hojbygge, men den kom utan något schema för kablaget, och hittar inget online heller.
Många funktioner är ju bara att prova sig fram genom att mata på 12v och se vilken lampa som tänds, men innan dess måste jag få fram vilka kablar som är +12v matning och jord.
Jag har hyfsad aning om vilka det kan vara ifrån en annan liknande mätare, så behöver inte leta igenom alla 20 kablar.
Utöver det så är några ingångar +5v, så vill inte skicka på 12V där och sabba nånting.
Så mina 2 stora problem är:
1. Lista ut +12V och jord
2. Vilka är +5V ingångarna.
Är detta lösbart?
Mvh Martin
Re: Mäta fram 12v ingång
Första steget är väl att kontakta den du köpt av och begära inkopplingsanvisning, men det kanske du redan gjort utan resultat.
Ja, precis, inväntar svar därifrån, men tveksam om jag får nått svar.
Kan ju alltid skicka tillbaka den, men då jag verkligen gillar stuket på den här vore det kul att få den att fungera, och om någon har ett bra tips så kan jag komma igång redan i helgen med installationen
Kan ju alltid skicka tillbaka den, men då jag verkligen gillar stuket på den här vore det kul att få den att fungera, och om någon har ett bra tips så kan jag komma igång redan i helgen med installationen
- Klas-Kenny
Går det att öppna upp den icke-destruktivt?
I så fall är nog det det enklaste, att kolla i konstruktionen hur det är gjort.
Lägg upp lite tydliga bilder här på forumet så går det säkert att luska ut.
Att ge några vidare "säkra" mättips utan att veta något om konstruktionen är väldigt svårt.
Tillägg: Info om tillverkare och modell, eller någon länk eller annat är också bra. Kanske sitter någon på forumet på info om den? Eller att någon lyckas googla fram någon info?
I så fall är nog det det enklaste, att kolla i konstruktionen hur det är gjort.
Lägg upp lite tydliga bilder här på forumet så går det säkert att luska ut.
Att ge några vidare "säkra" mättips utan att veta något om konstruktionen är väldigt svårt.
Tillägg: Info om tillverkare och modell, eller någon länk eller annat är också bra. Kanske sitter någon på forumet på info om den? Eller att någon lyckas googla fram någon info?
-
Vilka färger har de 20 ledarna ? Jag tror att de flesta konstruktörer skulle välja röd för +12V och svart för jord.
I datornätdelar tror jag att röd är +12V och orange är +5V.
I datornätdelar tror jag att röd är +12V och orange är +5V.
Jag öppnade den precis, men kom till kretskortet där kontakten är fastlödd, men baksidan på kortet kommer man inte åt, där är det limmat ihop. Så man ser inte vilka stift dom går vart.
ZADDOX SM20 heter den
Min tanke var att det ev var så att just spänningsdelen låg inom nått ohm-intervall som gorde att det var tydligt eller motsvarande
Färgerna finns det ingen logik i, finns inte ens en röd kabel. På den andra är 12V svart och jord grönt... Där finns det en röd, men det är signalen ifrån hastighetsmätaren...
Men jag avvaktar svar ifrån försäljaren, kan ju alltid skicka tillbaka den
ZADDOX SM20 heter den
Min tanke var att det ev var så att just spänningsdelen låg inom nått ohm-intervall som gorde att det var tydligt eller motsvarande
Färgerna finns det ingen logik i, finns inte ens en röd kabel. På den andra är 12V svart och jord grönt... Där finns det en röd, men det är signalen ifrån hastighetsmätaren...
Men jag avvaktar svar ifrån försäljaren, kan ju alltid skicka tillbaka den
- Klas-Kenny
Du kan ju börja med att stimulera alla ingångar med 5V, så kanske du kan klura ut vad det mesta är utan att riskera förstöra något. 

Jag tänkte nått sånt ja, med 5V
Chansade på att den gröna var jord, för det var det på alla andra jag hittade, och det stämde, 12v på svart. Och blinkers var enligt standard, så är en bit på väg!
Chansade på att den gröna var jord, för det var det på alla andra jag hittade, och det stämde, 12v på svart. Och blinkers var enligt standard, så är en bit på väg!