Hur fungerar- Isolating transducer 0-20mA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimmy_r

Hur fungerar- Isolating transducer 0-20mA

Inlägg av jimmy_r »

Hallå på er - hade en sån extra efter ett jobb med att isolera 0-20mA DC signaler.
Jag tycker den är lite fascinerande! "utan självmatning" och att det går att genomföra med DC ström och nogrannheten är det inget fel på , har bara kollat på tiondelar.

Känner ni igen bygget? Det fins Q21, Q22 som jag antar genererar någon sinusvåg som trafo/ferriten kan alstra till output.
Den heter TH-41-2. Jag kopplar upp osc-skåpet imorn, behöver säkert hjälp om ni orkar förklara! Jag uppdaterar snart.

isolating transducer11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hur fungerar- Isolating transducer 0-20mA

Inlägg av Icecap »

Egentligen är det inte så speciellt.

På sändarsidan är det ju en viss mängde ström och en spänning som strävar efter att hamna på 24V.
Såen relativ enkel oscillator till att skicka energi genom transformatorn är ju enkel. Grejen är att den ska bara fungera vid ett visst minimum av spänning, går den över den spänning drar den bara mer ström och pumpar mer energi över.

Men det kunde vara kul att dekoda kretsloppet. Bara för att se lösningen i detalj.

Men för det behövs bättre kort så att förbindelser är tydliga - på båda sidor.
jimmy_r

Re: Hur fungerar- Isolating transducer 0-20mA

Inlägg av jimmy_r »

Har inte mätt så mycket än. Arbets-frekvens verkar vara 1,2kHz.
Total input är 1,9DCV @5mA vid test (matande ände* är som brukligt max 15V klarar då driva 20mA till 750ohm) *Edit min källa är en 0-20mA signal från en omvandlare
Så måste kretsen då ström-styras, lite häftigt ändå :) jag som inte kan så mycket.

Lite half-ass ritad men here goes:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar