Spindelstyrning, Meccanica Cortini

H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Spindelstyrning, DC (fd bootstrap cap-tråd)

Inlägg av H.O »

OP-förstärkare hittar du nog inga som är öppen kollektor. Det måste vara en regelrätt komparator.
LM311 och LM339 är ju klassiska. MIC7221 eller TL331 är två andra (enkel gate) alternativ. Notera att jag inte lusläst databladen, jag bara "name-droppar" några stycken som kan tänkas passa.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, DC (fd bootstrap cap-tråd)

Inlägg av papabear »

Ja du märker ju var min nivå ligger... Tack, jag kikar.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, DC (fd bootstrap cap-tråd)

Inlägg av papabear »

Jag tänkte det kunde vara läge att försöka få lite liv i det här projektet igen.
Fick lite nytändning efter att ha kört svarven med två 12v blyaccar. Det gick inte fort, eller orkade så mycket, men det snurrade!

Efter att ha fått hem en första version av styrkortet var det bara att konstatera att det smugit sig in en hel del småfel.
De flesta i form av fel, eller åt åtminstone inte helt bra footprints.
Övriga fel var tex att jag dragit ett isoleringsspår rakt igenom U1 (undersidan) så att man inte kunde se orienteringen, saknad orienteringsmärkning på annat och nån ful kopparbana.

Men, men, inget allvarligt (vad jag vet än). Dock kommer det bli ett reviderat kort när detta väl är programmerat och fungerar.

Displaykortet är ju lite enklare, så jag tänkte, esh, det kan jag bygga med experimentkort.
Mhm, jo visst, men det var inte så smidigt som jag tänkt. Om inte jobbet vore nog, så visade det sig att drivern på kortet tackat för sig.
Dock troligen mitt fel då jag kanske värmt lite väl för att plocka bort den från ett annat kort...
Så det blev att jag byggde upp displayen på en prototypplatta, vilket funkar bra. Får duga tills vidare och så får det bli ett riktigt kort när jag beställer rev1 av styrkortet.

Status nu är att jag har skrivit rutinerna för att kontrollera displayen, input-hanteringen är påbörjad och strax är det väl dags att försöka koppla in nån motor och försöka få nåt att snurra.

För att göra utvecklingen lite säkrare så har jag valt att inte mata kortet med nätspänning.
Istället så har jag satt en stiftlist för att kunna mata 5V från en telefonladdare, istället för "hi-link" modulen.
Motorn får istället 24V AC via en trafo och motorn i sig byter jag nog mot en permobilmotor. Den är lite lättare att lägga på utvecklingsbordet än svarven.

Men sen är det också ett kök som måste rivas och byggas om alldeles strax, så det dröjer nog en stund innan svarven snurrar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Kollade just datumen på den här tråden... Snart fem år sen det börjades :bravo:.

Jag tyckte att det blev lite för krångligt och gjorde om kortet efter att ha kikat på de enklare triac-baserade styrningarna som finns att få tag på.
Jag använde dock min förra jobbdator att rita med, och troligen i flytten till nya datorn har jag tappat bort schemat :doh:.
Jag har dock en utskriven kopia kvar, men det blir att rita om.

Jag började testa läsgafflarna för varvtalsmätningen, men det visade sig funka väldigt dåligt. Visst, när det snurrade väldigt sakta så gick det hjälpligt, men med lite fart blev det inte mer än lite rippel på signalen.
Löste detta med en komparator mellan gafflarna och professorn och nu verkar det stabilt.

I nya schemat kommer jag också ta bort onödig input. Det blir bara en pot för hastighet, start/stopp-knapp och en brytare för rotationsriktning.

När jag gjorde senaste kortet och displaykortet så lyckades jag också klanta mig lite.
Footprinten för led-displayen lyckades jag göra fel både i avstånd mellan raderna, samt flippat raderna. Jag kunde klämma ihop benen för att få det att passa, men om signalerna skulle bli rätt så hamnade den på baksidan, vilket är en av de sämre placeringarna för en display.
Sen på styrkortet så hade jag flyttat anslutningarna till displayen till några andra lediga pinnar på µCn, istället för att dela med ISP-porten (?). Inte så lyckat när SPI sitter där den sitter. Inget som lite extra trådar kan lösa.

Näst på tur är att rita om schemat och modda in komparatorn. Planen är fortfarande att det blir det här kortet som används till att börja med.

Är det nån som tror på snurr 2021?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Jag har återskapat schemat, samt uppdaterat med mina moddar.
pflc_mk_1_rev_c.png
Sen borde jag fixa mjukvaran för touch-sensorn, men istället för det fick jag för mig att rita om schema och kort med en RP Pico.
Jag tror ju inte att jag kommer beställa några mk 2-kort, men gillar att sitta och peta med layouten. Lite terapi-routing och bra övning med vad man lär sig från olika ställen.
pflc_mk_2_rev_a.png
pflc_mk_2_rev_a_brd.png
Men det får vara klart nu, så det blir väl att kolla på touch.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av Oskar »

Väl kämpat :bravo:

Vad CAD:ar du i för program?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Tack.
Det är gratisversionen av diptrace med lite justerade färger.

edit:
Hmm, nog borde jag ha pull-ups på komparatoringångarna?
Hade ju inga tidigare iom att jag tänkte använda de inbyggda.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av Oskar »

Inbyggda pull-up i vad? Det som ger signalerna som går in på komparatorerna? Om det är open collector/drain så ja, då behövs pull-up.

Om komparatoringångarna går vidare i en kabel bort någonstans kunde ju någon slags skydd mot spikar in på komparatorerna vara trevligt. Man kommer långt med bara seriemotstånd.
Sätt gärna en liten serieresistans efter pot:en som sätter referensspänning till komparatorerna, följt av en filterkonding ned till jord. Om du vill göra det riktigt ordentligt sätt enskilt seriemotstånd och filterkonding vid varje komparator för referensspänningen.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Tack. Får rita till lite.
Med de inbyggda pull-ups menade jag de i 328:an när jag hade tänkt att ta signalerna direkt dit.

Ja, de tre signalerna för rotation är kopplade via en kabelsnutt på ca 25cm.
Finns det några lämpliga värden för serieresistanser?
Filterkondingar, 0.1uF? (bara baserat på vad jag redan har på kortet)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av Oskar »

Till referensspänningen till komparatorerna skulle 0,1uF passa fint. Ihop med en 1k eller 4,7k serieresistans.

Skydd av ingångar 220 Ohm kanske.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Det blir ju ett ordentligt kluster med komponenter som jag skulle behöva lägga till till det kortet jag har. Ska försöka göra ett litet dotterkort av experimentkort och klämma dit.

edit:
Ser att jag lyckades byta plats på 1k och 220 till komparatorn. Tänk bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av Oskar »

Det blev tvärtom mot vad jag menade med resistanserna kring komparatorerna :) Den högre resistansen har du lämpligtvis på referensingången, bildar ett lågpassfilter ihop med 0,1uF kondensatorerna. 220r passar bättre på själva ingången från sensorn(?). 220r motstånden är tänkt att begränsa maximal ström som kan komma in på ingången till något värde som komparatorerna överlever. Å andra sidan riskerar för hög serieresistans på komparatoringångarna att slöa ner flankerna. Max ett par 100r är lämpligt.

Ryms inte de nya komponenterna på undersidan kortet?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Ja, precis. Jag såg det direkt efter jag postat och kollade på min egen bild, därav min edit :).

Ang. utrymme, tänkte du på min kommentar om dotterkort? Isf, jo det är inget problem med utrymmet, utan problemet ligger bara i att modda det kort jag redan har.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av Oskar »

Ah, då är jag med!
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Det blev ett nytt kort i alla fall :).
Jag försökte bygga dotterkortet på experimentkort, men det blev kladdigt och jag kände inte för att gå vidare med det.
Ett footprint-fel och lite miss i solder masken från min sida, men inget stoppande.
Det senare är att jag tänkte blottlägga delar av banorna som tar de stora strömmarna, för att kunna lägga på extra koppar om det behövs. Men jag ritade med fel verktyg så det blev bara en kontur.
Lev och lär.

Nästa uppgift blir att porta koden till pico-pajen.
IMG_20210318_110109.jpg
IMG_20210318_110144.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar