Bränd skyddskondensator (Löst )

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Bränd skyddskondensator (Löst )

Inlägg av George S »

Hej alla, har inte varit inne på länge för det har inte blivit av att pilla med elektronik på ett bra tag..

När jag för ett par dagar sedan skulle laga mina cykelträningskläder på den gamla Elna-symaskinen jag fått ärva luktade det förts på ett sätt jag ogillade.. Efter en kvart kom rökmolnet och jag stängde av illa kvickt, som jag anade hade en kondensator brunnit.. Tyvärr fotade jag aldrig kortet på symaskinen, trodde det skulle gå snabbt att hitta nya komponenter.. Hemma hade jag tyvärr inget av rätt stl.. Bilden jag langar är från en likadan konding på ett helt annat kort, ett emifilter som även det fick nya kondingar.. Provade aldrig att köra maskinen efter det rykt, hoppas inte tyristorn tagit stryk.. ( Maskinen är av märket Elna air SU , från 80+-talet nån gång )

Kondingarna är av typen X2 ( Vad innebär detta, ligger två kondingar i serie i samma kapsel? )

Behöver 1 stycken av 0,1uF X2 (21mm mellan trådarna), 2 stycken 0,047uF X2 (15mm mellan trådarna) ( Båda ska klara nätspänning med god marginal... )

Vart köper jag dessa, det mest kända stället i Sverige ska ju ha 130:- spänn bara för frakten.. Det är ju mer än vad komponenterna kostar.. Bildelar, cykeldelar köper man ju billigt o bra från Tyskland.. Men vart man hittar komponenter övergår min förmåga att finna..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av George S 2 mars 2021, 06:43:48, redigerad totalt 1 gång.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av pfyra »

George S skrev: 12 februari 2021, 07:51:36 ...
Kondingarna är av typen X2 ( Vad innebär detta, ligger två kondingar i serie i samma kapsel? )

Behöver 1 stycken av 0,1uF X2 (21mm mellan trådarna), 2 stycken 0,047uF X2 (15mm mellan trådarna) ( Båda ska klara nätspänning med god marginal... )

Vart köper jag dessa, det mest kända stället i Sverige ska ju ha 130:- spänn bara för frakten.. Det är ju mer än vad komponenterna kostar.. Bildelar, cykeldelar köper man ju billigt o bra från Tyskland.. Men vart man hittar komponenter övergår min förmåga att finna..
X2 är en säkerhetsklassning som, vad jag vet, innebär att när den går sönder ska den bli öppen (dvs ingen kontakt mellan pinnarna) till skillnad från andra kondingar som gärna kortsluter sig.

Prova komponentakuten i Köp-och-sälj sektionen. Med lite tur så har någon sådana kondingar du behöver.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5763
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av hcb »

Precis som fyra skriver så är "X2" en klassning, så jag avråder starkt från att ersätta den med en icke-X2-kondensator.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26155
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av Icecap »

X2 är en "självhelande" typ som inte kan kortsluta och därmed har en viss säkerhet i sig.

Du MÅSTE ersätta med samma typ (X2) men just Rifa är kända för att fallera så undvik dom.
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av George S »

Tänker verkligen inte sätta dit en vanlig, med tanke på placeringen av dessa, jag har även tittat i mitt kretskort-skrot.. Har jag förstått att den är speciellt gjord för att ligga rätt över fas o nolla mm.

Får testa att annonsera på det forumet.. Skulle nån läsa denna tyåd, så kanske jag även får napp där.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av arvidb »

George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Re: Bränd skyddskondensator

Inlägg av George S »

Tack, har nu beställt på Electrokit.. 75:- med frakt är mycket bättre än tidigare varianter!

Lika bra att få maskinen redo för nästa gång den ska användas!
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Re: Bränd skyddskondensator (Löst )

Inlägg av George S »

Ville bara lämna rapport med bilder från styrkortet ifråga, för andra som kanske stöter på samma bekymmer:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar