Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Berätta om dina pågående projekt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Hej!

Jag tror detta är min första projekttråd här på SEF trots att jag varit medlem i ca 11 år. Jag är en mångsysslare och har flera bolag & firma med olika inriktning. Bland annat driver jag ett konsultföretag inom mjukvaru- och systemutveckling samt ett bolag (firman) där jag konsultade inom prototyptillvekrning. Min maskinpark finns kvar, men i dagsläget så fokuserar jag inte på verkstadsjobb utan på mjukvara.

Maskinen som jag i denna tråden skall ta hand om är en bridgeport interact 4.
För några år sedan så började det bolma mörk rök och en otroligt äcklig stank spred sig när den kördes. Öppnade upp lådan baktill och såg att styrtkortet till spindelmotorn hade brunnit. Sedan dess har maskinen stått. Haft lite av en klump i magen över denna maskin då jag inte vill slänga den och det var rätt stora pengar för att få tag på denna gamla elektronik som satt i. Tillsammans med vetskapen om att det kanske inte räcker med att byta det brunna kortet utan snart därefter kanske nästa kort brinner så blev denna maskinen stående, lite som ett monument över ett misslyckande.

Men så för några dagar sedan när jag blev sugen på en ny CNC-fräs, så väcktes tanken att jag kanske skulle riva en av mina befintliga och bygga om den till en ny maskin. Och så blev det!
maskinen original.jpg
Bilden är tagen från internet då jag inte hann ta bild på den innan jag började riva.


Jag är som de flesta andra upptagen på dagarna så det kommer troligtvis bli ett relativt långsamt projekt. Jag hoppas maskinen rullar till sommaren (2021) men inget står skrivet i sten.

Jag hoppas tråden kan var intressant för någon mer än mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av Jugge »

Kör på. Alltid kul att läsa sådana projekt. :tumupp:
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Målet med renovingen är helt enkelt att få maskinen att börja surra igen. Detta kommer att bli möjligt genom att byta ut ALLT som har sladd kopplat till sig förutom ändlägesgivarna. Jag hoppas dessa skall gå att använda då de är riktigt robusta och har testats under många år.

En lista med vad som skall bytas:

* 3 st servomotorer med drivers. AC 220V, 750w
https://www.jbcnc.se/sv/motorer-och-dri ... age-p-1080
* Ny spindelmotor. Blir något svagare än befintlig motor. Jag skulle gissa på att det landar runt 5kw på spindeln.
* Vfd till spindelmotorn.
* Styrdator, kommer köra linux cnc vilket är en open source-programvara för detta ändamål.
* ethernet smooth stepper + breakout kort. Kort som tar signaler från styrdatorn och applicerara dem på motordrivarna.
* Mesa 7i76E fpga kort kommer att användas för att få ut signalerna ifrån styrdatorn till drivarna.

Jag har ingen spikad budget med jag hoppas hålla mig på under 30000 kr för jobbet. Det som kan driva upp priset kan vara spindelmotorn & vfd. Tittar på olika alternativ, men det lutar åt att köpa ett paket ifrån ett stort företag som säljer detta vilket kan driva upp priset något mer än om jag letar runt. Jag vill också hellre se att projektet går i mål så genvägar som kan köpas kommer jag utnyttja. Småbarnsförälder & egenföretagare så jag har inte möjlighet att lägga hur mycket tid på detta.
Senast redigerad av EasyRider 25 januari 2021, 14:38:28, redigerad totalt 2 gånger.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Lite bilder från nedmonteringen.
Maskinen har 2 st stora elektronikskåp. En på höger sida samt en baktill. På vänster sida finns ett skåp avsett för tryckluft (till lyftbälgen) och smörjning av systemet. Det skåpet kommer jag låtar vara orört. Om allt får plats i det högra skåpet kommer jag nog bara använda det. Då kan jag ställa maskinen närmre väggen eftersom jag inte behöver gå in i det skåpet något mer. Men jag gissar på att vfd'n hamnar där bak.
2021-01-20 22.10.59.jpg
2021-01-20 22.11.06.jpg
2021-01-20 22.11.11.jpg
2021-01-20 22.11.32.jpg
2021-01-20 22.11.39.jpg
2021-01-20 22.12.01.jpg
2021-01-20 22.12.14.jpg
2021-01-20 22.12.29.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av EasyRider 21 januari 2021, 15:04:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av arvidb »

Spännande projekt!

EasyRider skrev: 21 januari 2021, 08:26:27 * Styrdator, kommer köra linux cnc vilket är en open source-programvara för detta ändamål.
* ethernet smooth stepper + breakout kort. Kort som tar signaler från styrdatorn och applicerara dem på motordrivarna.
Funkar verkligen Smoothstepper med LinuxCNC? Så vitt jag förstått så är Smoothsteppern en egen motion controller, det vill säga den gör samma sak som LinuxCNC. Hela vitsen med LinuxCNC är att reglerloopen sluts i datorn så att man kan kombinera olika styrkort/hårdvara i samma maskin, lägga till mer IO om det behövs etc. Du behöver antagligen något av IO-korten från Mesa istället? (De har ett gäng europeiska återförsäljare, bland andra EuSurplus.)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av hawkan »

Nej det fungerar inte med Smoothstepper. Man får använda något av Mesa-korten eller Ethercat eller något liknande som stöds.
Kul annars med livslånga projekt som tas från vad är man sugen att göra för stunden :)
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Mycket riktigt ang smooth-stepper. Det fungerar inte med linux cnc, utan det är mesa7i76E jag tror jag kommer använda.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

hawkan skrev: 21 januari 2021, 09:41:49 Nej det fungerar inte med Smoothstepper. Man får använda något av Mesa-korten eller Ethercat eller något liknande som stöds.
Kul annars med livslånga projekt som tas från vad är man sugen att göra för stunden :)
Jo det stämmer, men jag är fullproppad av dem tyvärr. Denna vill jag bara få igång så jag kan börja fräsa fram svärd och grejer till ungarna :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av säter »

Vad satt det för styrsystem på från början?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Heidenhein TNC 151
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av säter »

Vad är anledningen till att byta alla motorer?
Är inte dessa fullt fungerande?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av hawkan »

Angående 7i76e så finns det alternativ. En 7i96 som är samma fast saknar analog spindelkontroll och färre i/o. Om man har en pekskärm och spindelkontroll via t ex Modbus så fungerar den lika bra och man sparar ett par spänn.
Du skriver AC servon så då kanske en 7i97 är bättre om du ska styra med +- 10V. Den har även enkoder-ingång om du tänkt ha in det i linuxcnc.
Blev lite rörigt inlägg, men tänk dej för hur du vill styra axlarna, hoppa inte på 7i76e bara för att. Det finns många alternativ (tyvärr :)) beroende på hur man tänkt styra.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av tecno »

Gammalt mög och inte alltid så lätt att konfigurera dessa till nytt styrsystem skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst finns det intresse! Arbete är bland de bästa jag vet att bara titta på.
Men jag gillar att man förstår att det byggdes bättre förr! OK Man hade inte elektronik och slikt som idag.
Men maskinprestanda, toleranser ooch sånt är säkert bättre.
Så du har, enligt min mening, tagit rätt beslut att plocka in ny typ av drivning. Borde vara rätt enkelt att sätta upp en eller flera axlar så är det bara att se till att det blir de komponenter som orkar driva enligt ditt sätt att jobb.
Ja jobba på , vi kollar!
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

säter skrev: 21 januari 2021, 18:48:52 Vad är anledningen till att byta alla motorer?
Är inte dessa fullt fungerande?
Jo egentligen allt utom spindeldrivern fungerade. Jag nämnde tidigare att jag kommer försöka köpa mig fram i de stunder det passar, helt enkelt för att köpa mig tid. Det hade nog egentligen inte varit några problem att köpa en driver för att driva de motorer som finns men tiden jag måste lägga för att hitta vilken driver, och sedan även för att konfa upp dem, den är jag rädd kan dra iväg något oändligt.
Lasp skrev: 21 januari 2021, 19:16:30 Visst finns det intresse! Arbete är bland de bästa jag vet att bara titta på.
Men jag gillar att man förstår att det byggdes bättre förr! OK Man hade inte elektronik och slikt som idag.
Men maskinprestanda, toleranser ooch sånt är säkert bättre.
Så du har, enligt min mening, tagit rätt beslut att plocka in ny typ av drivning. Borde vara rätt enkelt att sätta upp en eller flera axlar så är det bara att se till att det blir de komponenter som orkar driva enligt ditt sätt att jobb.
Ja jobba på , vi kollar!
Jag håller med dig om att det byggdes bättre förr! Alla de maskiner jag har i verkstan som är pre-2000 (kanske t.om pre-1990 är tunga som f*n och gedigna. Inga plåtmaskiner här inte. Gjutjärn överallt. 3 ton och uppåt. Det är enda sättet att svälja vibrationer och få ett fint resultat! Men sedan komibnera detta med mer energisnåla motorer som kanske är lättare att styra. Det är min melodi :D
hawkan skrev: 21 januari 2021, 19:01:03 Angående 7i76e så finns det alternativ. En 7i96 som är samma fast saknar analog spindelkontroll och färre i/o. Om man har en pekskärm och spindelkontroll via t ex Modbus så fungerar den lika bra och man sparar ett par spänn.
Du skriver AC servon så då kanske en 7i97 är bättre om du ska styra med +- 10V. Den har även enkoder-ingång om du tänkt ha in det i linuxcnc.
Blev lite rörigt inlägg, men tänk dej för hur du vill styra axlarna, hoppa inte på 7i76e bara för att. Det finns många alternativ (tyvärr :)) beroende på hur man tänkt styra.
Exakt vilket kontrollerkort som skall köpas är unte klart ännu men tack för tipsen! Jag skall titta på dem. Tiden från det att jag ens funderade på att bygga om en maskin, till var jag är nu är bara 3 dagar tror jag så än så länge är inget skrivet i sten.
Skriv svar