Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av hawkan »

Den DRO kan använda vanliga digitallinjaler om man får tro google.
Då är det två saker man får matcha, upplösningen och signalnivåerna ttl eller differentiell.
Står det inget på det nuvarande läshuvudet? Mina linjaler har detta märkt på läshuvudet.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av X-IL »

Jag svarade i din tråd på maskinisten men lägger in det här med. Du kan nog använda "vanliga Kinaskalor" men om jag fattade bilden från din manual rätt får du byta/koppla om i kontakten från skalan:

Product name: Linear scale
Applicated DRO: All China brand DRO
Resolution: 0.005mm
Travel length: 50mm-1000mm
Actrual length: Travel + 141mm
Accuracy: +/-10umm
Ouput: TTL
Input voltage: 5VDC
Grating steps: 20um
Connector type: DB9
Cable length: 3m
Warranty 2 years
H9c399b2461f44a419a26ffd7b9c329a1n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av säter »

Det är ju en fördel om skalan passar mekaniskt också.
Annars blir det en hel del extrajobb.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av mikber »

Jag lägger bild på manualen här. Kan man utgå från att min är ttl?
Mekaniskt ska jag nog få till det med en ny. Men helst vill jag slippa beställa ny. Min funkar ju (nästan).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av Castor »

Ena lödningen på 560 motståndet ser lite skum ut, kan vara värt att kolla
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av mikber »

Yes! tänkte jag. Efter den noggrannare fotograferingen fick linjalen ett spratt och fungerade perfekt 5-6 minuter. Nästan så jag tänkte börja montera den på plats, men då började den bluddra igen....satans pirkola!
Jag är lite sugen på att testa oxide clean som jag la upp bild på tidigare. Tyvärr står det inte på burken vad den innehåller. Någon som vet? Och om jag ens ska våga....är det inte stor risk att själva läsytorna blir förstörda?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av swesysmgr »

Oscilloskop vore bäst men mät utsignalen från A respektive B, toppspänning (max) och frekvens. Får du 5V som toppspänning och en frekvens som varierar med hur snabbt du drar läsarens huvud över skalan då är det troligen en fyrkantvåg med 5V TTL som kommer ut.

De genomskinliga komponenterna är något slags optiska detektorer?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av säter »

mikber skrev: 21 januari 2021, 13:13:21 Jag är lite sugen på att testa oxide clean som jag la upp bild på tidigare.
Jag tror inte att ditt problem är smuts.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av swesysmgr »

mikber skrev: 21 januari 2021, 12:29:53 Jag lägger bild på manualen här. Kan man utgå från att min är ttl?
Vad är beteckningen på din skala? De med TTL verkar ha namn som slutar på 7 eller 9D att döma av bilden från manualen. Kolla namnet och färgerna på trådarna, vit verkar inte förekomma för TTL-kompatibla skalor t.ex.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av X-IL »

mikber skrev: 21 januari 2021, 13:13:21 Yes! tänkte jag. Efter den noggrannare fotograferingen fick linjalen ett spratt och fungerade perfekt 5-6 minuter. Nästan så jag tänkte börja montera den på plats, men då började den bluddra igen....satans pirkola!
Jag är lite sugen på att testa oxide clean som jag la upp bild på tidigare. Tyvärr står det inte på burken vad den innehåller. Någon som vet? Och om jag ens ska våga....är det inte stor risk att själva läsytorna blir förstörda?
Då tycker jag det låter som en dålig lödning/annan glappkontakt. Tror inte på smuts som orsak.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av mikber »

ok, går det att åtgärda? Finns en kunnig person nära mig i Lerum som kan fixa det?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av X-IL »

swesysmgr skrev: 21 januari 2021, 13:13:39 De genomskinliga komponenterna är något slags optiska detektorer?
De genomskinliga är IR-LEDar, de svarta med ett vitt streck på är detektorer enligt tråden på Maskinisten. LEDarna är konstaterat att de "lyser".
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av X-IL »

mikber skrev: 21 januari 2021, 15:24:11 ok, går det att åtgärda? Finns en kunnig person nära mig i Lerum som kan fixa det?
I Göteborg finns garanterat en hel drös duktiga EF:are. Det kan vara så enkelt som att gå på med lödspetsen på alla lödpunkter och låta tennet smälta igen. Ligger felet i kabeln bör du själv kunna mäta det från anslutningarna på läshuvudet till kontakten.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av X-IL »

En försäljare av DRO:n skriver också så här på sin hemsida:
This TOP20-2L digital readout 2 axes lathe is also suitable for other brand linear encoders (when needed please contact us).
ATTENTION! BiGa products are not compatible with other brands without wiring adjustment. If you want to use BiGa in combination with other brand products ask us for advise.
Så jag är övertygad om att enheten klarar andra skalor men att pinouten i kontakten behöver anpassas till enheten. Och med ledning av den info som finns här i tråden tror jag att det är möjligt att klura ut hur. Allra viktigast för att inte bränna nåt är såklart att 5V hamnar rätt. Ditt läshuvud ser ju väldigt passivt ut, ett gäng lysdioder, ett gäng detektorer och lite motstånd, och med ledning av kabelfärgerna(vilka jag inte litar på) och antalet kablar så ser inte denna skala ut att vara en TTL-skala, utan en 422 eller 1Vpp, en TTL verkar bara ha fem kablar kopplade. Då finns det säkert ett val i menysystemet för att välja rätt typ.

Men som sagt, mät upp kablaget, har alla kablar i läsaränden kontakt med ett stift i kontaktänden, även när du rör kabeln lite? Leta där störst böjning (minst radie) på kabeln varit när den var monterad på maskinen samt i lödpunkterna på kortet. Är alla kablar hela, gå försiktigt på alla lödpunkter med lödpennan, fokusera på de som ser ut som bollar och alltså inte flytit ut ordentligt.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Vad gör man åt digitallinjal som glappar på nått sätt?

Inlägg av mikber »

Tack för alla tips X-IL, men jag är inte rätt person att göra dessa kontrollerna. Kabeln ligger i en böjlig metallhylsa så själva kabeln är svår att kolla. Jag har dock provat med att böja/dra/vifta med kabeln men inte märkt någon förändring samtidigt i displayen. Denna kabel är ca 5 meter, den till den andra linjalen är bara ca 2 meter. Men som jag skrivit tidigare, finns det någon i min närhet (Lerum) som har möjlighet och kompetens att fixa linjalen så vore det bra. Givetvis mot betalning.
Skriv svar