Lysdioder och sånt som blinkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

GPS-Tracker (den såg jag inte komma) Tack Palle500 & RVL.

Synd att jag inte visste det innan jag köpte en Tracker till Permon, men nu vet jag iaf vad "mojängen" är.
Låt oss hoppas att någon här behöver en Tracker, så den kommer till användning hos någon Elektronikare.
Själv letar jag nu vidare efter ett USB-uttag till labbaggregatet. Trött idag, imorron fixar jag med Spöket.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Hur ska jag berätta det här?

20210121_011347.jpg

Tidigare ikväll när jag tittade på ritningen Palle500 hade gjort åt mig så förstod jag plötsligt ALLT.
Det var som om poletten ramlat ner, och för första gången i mitt liv förstod jag ett enkelt schema.
Jaja, fnys ni, men för mig är detta en enorm seger. Självkänslan fick sig en riktig Boost av detta.

Att jag fattade, trots att jag verkar trög. (Jodå, jag är det ibland)

Sen fick jag ont, och gick o la mig. Men jag kunde inte somna, och tänkte på Palle500 hela tiden.
Hur han målmedvetet och metodiskt hjälpt mig att förstå hur saker & ting egentligen hänger ihop.
Kunde helt enkelt inte somna, det kändes som ett svek. Så jag låg där och grunnade en bra stund.

Sen gick jag upp igen, och drog igång Wellerhörnan.

Drog upp schemat han gjort, och lät det täcka hela datorskärmen en liten bit ifrån Wellerhörnan.
Sen bestämde jag mig för att se till att få detta gjort, jag visste att det var 10K vi pratade om då.
För att slippa byta motstånd lödde jag dit en potentiometer istället, det var inga större problem.

Ljuset är ju på plats, och nog fan lyser Panelen i taket.

En efter en sattes tåtarna på plats, och jag skyddsisolerade efter bästa förmåga med krympslang.
Tittade både en och två gånger, så ingen kortslutning skulle kunna krossa drömmen om att lyckas.
Sen gick jag över allt en sista gång, och började lugnt ratta på potentiometern. Vad tror ni hände?

Jo, Spöket förblev släckt pga Panelen i taket.

20210121_011147.jpg

Gissa om jag är lycklig just nu, jag lyckades ju till slut!

Stort Tack till Palle500 för att han fick mig att lyckas.

Tog såklart några närbilder, och även om lödpunkterna inte är helt perfekta så sitter allt 100% nu.
Det finns inte så mycket plats på ett NANO-kort, men jag klarade det utan att bränna upp kortet.
Så nu är Spöket helt klart, och fotosensorn ser till att sköta ljuset, som det var tänkt från början.


20210121_011203.jpg
Mucho Appreciated!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Ja du Klickmans, vad säger man...
Först ett ord om GPS trackern. Där är det @rvl som skall ha all kredit. Han bifogar en YT film på helt rätt pryl med bruksanvisning, detta ger respekt.
Över till spöket Laban. Visst är det en härlig känsla när det säger klick och man äntligen förstår hur en sak fungerar efter mycket grubblande.
Du kan vara säker på att den typen av inlärning fastnar och blir en byggsten ihop med andra erfarenheter som du omedvetet sätter ihop till nya resultat i framtiden.
Du kan byta ut trim-pot mot ett fast 10K, jag tror det fungerar. Den viktigaste faktorn är hur ljuset träffar LDR motståndet.
Ett LDR motstånd är ljuskänsligast på ovansidan, så beroende på om du placerar det, pekandes mot taket eller mot väggen så får du spöket att börja blinka vid olika tider på kvällen.
Du får laborera vidare med olika ljusförhållanden. Kan även sätta några centimeters svart krympslang över LDR motståndet, så du får som ett sugrör ljuset måste ned i för att påverka motståndet. Då har du fått bättre riktningsverkan på känsligheten.

Jag tackar och bockar för alla superlativ du ger mig, men glöm inte bort att berömma dig själv. Med den värken och synsvagheten du har så är det du som skall ha beröm.
Du kämpar på och sprider glädje med dina inlägg i diverse trådar, står upp för orättvisor i andra trådar, skäller ut vissa när dom är otacksamma, står upp för dina åsikter även när drevet går mot dig. All heder till dig.
Må lilla frun vara med dig, Amen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av rvl »

Notera kommentarerna till yt-videon! Litet tveksamt om den ens har GPS, verkar använda nätpositionering som inte är alltför noggrann. Man ser ju ingen typisk GPS-antenn heller. Dessutom är ju moderna bilar litet av Faradayburar vad gäller GPS, förutom ett litet område av framrutan vid backspegeln.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@rvl

Vet ju inte riktigt varför jag fick den heller, det var kanske skrotat mög precis som mycket annat.
Permon måste ju ha 100% skydd, vilket den fick med Tracker-abonnemang och dubbla stöldlarm.
Men det var ändå kalas med YT-videon, den kan nästa ägare få nytta av, vi får se vem detta blir.

Du kanske?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Jätte roligt att följa dina projekt Klickmans! Alltid Inspirerande! Fortsätt på den vägen!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Satte igång och putsta lite på den när morronkaffet gjort sitt för en stund sen, boardet togs bort.
Limmade fast benen kring batteriet och snyggade till kablaget, valde att ha en 10K potentiometer.
Mest för att det ger lite variabler, men även för att det ser fräckt ut, i tunnan där kortet ligger nu.

x20210121_115651.jpg

Återstår att programmera om kortet, där "Klickmans" startar som förvalt, sen är den helt körklar.
Det var intressant, och precis som du skriver så sätter kunskapen sig bra vid "Learning by Doing"
Kommer jag att ha mycket nytta (och glädje) av när jag går vidare mot nya enklare småprojekt.

Men först ska jag lära in lite mer, se om jag hittar en Gymnasiekanal.

x20210121_113955.jpg

Det är där jag borde börja, inte på grundskolenivå som jag först trodde, vi får se hur det funkar.
Viktigast är att det är intressant och roligt, och att jag ser till att stanna kvar i "läromomenten"
Har ju en förmåga att flaxa iväg när det tar emot, men jag är inte svår på att ta emot kunskap.

Det är ju därför jag är här, 8) uppenbart till vissas stora förtret.

x20210121_113836.jpg

Helt ok egentligen, jag är bättre än så, och kan svara för mig, så "dom" brukar tröttna rätt fort.
Men R8-Burnouter är inte riktigt mig grej, man mår mycket bättre om man visar lite ödmjukhet.
Brukar säga att man kommer längst med vänlighet, det är även med vänlighet man kommer nära.

Några av dom på forumet förstår vad jag menar, dom lyckades ju.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Trevligt att läsa, jag har ju en del smågrejor som jag vill göra verklighet av så du är Välkommen.
Nuförtiden finns färdiga moduler (SMD) som underlättar projekten något helt otroligt, som NANO.
Det är den vägen har har tänkt gå, men jag måste även lära mig att förstå vad riskornen gör där.

Då blir det Old School.

För min del är det egentligen det bästa eftersom jag då ser vad jag tittar på, riskornen är ju små.
Så dit kommer jag aldrig, men det har heller aldrig varit avsikten. Har en del gammalt att lära på.
Diverse komponenter som jag i skrivande stund inte vet mycket om, men det är en del av lärandet.

Nu har ju ljuset kommit upp i taket, :kortis: så nu åker vi.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Det verkar bra!

Det finns mycket inom elektronikens underbara värld! Trevligt!

Själv har jag ett allmänt intresse av elektronik. Men speciellt av förstärkare och strömförsörjning av olka slag, test apparater för olika ända mål är också trevligt!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Det betyder sannolikt även högtalare i en klass som inte finns på Elgiganten, och linjär(a) Power Supply?

Det där får du berätta mer om vid tillfälle, området låter spännande.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Tänkte fixa till den där Röd/Vita klassiska ficklampan med lite nya grejor på insidan, även 18650.
Har en krets som skulle kunna funka som glödlampa, men jag hittar inga specs på den där ringen.
Om någon vet mer om ringen så vore jag tacksam att få tag på infon innan jag börjar konvertera.

Bild

Ser ut så här, ser ut att vara rejält drag i den på 50mAh (3 Volt), men jag vill ju inte bränna ringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Jag skulle rekommendera Kjell o Co ellära ochgrundläggande elektronik.
Denna förklarar bra vad spänning (U), ström (I) och resistans (R) är samt att man mäter dessa i Volt, Ampere och Ohm.
Du kan hoppa över räkneövningarna i första omgången om du tycker dom är tråkiga. Är bra att gå tillbaka och studera när behovet finns.
Men visst att kunna U=RxI sk URI tänk på Uri Geller han som böjde skedar.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ektricitet

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ntiometrar
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (URI URI URI)

Kjell blir bra, så jag sätter mig och läser på och försöker förstå, det borde gå bra vissa dagar.
Dom andra kan jag ju kolla Videos och sånt, ska djupdyka i tuben och se vad jag kan hitta där.
Tar ett par dagar ledigt först och njuter av frukterna, skolan finns ju kvar där ute nästa vecka.

Behöver inte gå så fort, och eftertanke är aldrig fel.

Pillar lite förberedande i Wellerhörnan så verktygen är ok, samma med mätutrustningen där.

Kanske tar fram kameran (S6) för kreativt skapande.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Google hittar inte allt på direkten, så jag får försöka lägga till något sökord för att hitta rätt specs på ringen.

Om 2,2 Volt är startpunkten, :humm: vilken är då kokpunkten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Lysdioder (även vanliga dioder) har ingen linjär spänningsfunktion.
Dom når sin mättningsspänning, sen börjar endast strömmen att öka drastiskt vid minimal höjning av spänningen.
Därför skulle du ha en DMM som mäter strömmen och en som visar spänning, kan duga med labbagregatets spänningsvisning.
Leta reda på databladet för någon liknande LED och se hur det förhåller sig.
Ditt krestkort med LED ser ut att även ha seriemotstånd för att jämna ut variationer mellan lysdioderna, ev för att klara högre spänning, tex 5Volt men jag vet inte...
Edit
Står 820 på dina SMD motstånd borde vara 82 Ohm så du kan inte mata med för hög spänning, 82 Ohh är endast för utjämning tror jag.
Du hittar då alltid lite överkurs i dina övningar. Jag är rätt rostig på elektronik var årtionden jag höll på med elektronik och då var det hålmonterade komponenter och DIL IC-kretsar.
Skriv svar