Lysdioder och sånt som blinkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Så där ja, då har man överlevt ännu en åktur på hal is. Kul att logga in här och hitta hjälpen.
Det kan vara där jag måste sätta in åtgärden, har en låda med diverse motstånd att välja på.
Vill gärna säga en sak: Det är fantastiskt vänligt av dig att hjälpa mig med detta, det är stort.

Återkommer när jag lekt med motstånden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Tanken var att du skulle köra med dina befintliga komponenter LDR (fotomotståndet) och 10K motståndet. Men koppla om det så det blir en spänningsdelare enligt bilderna. Jag räknade bara ut vad LDR behöver få för teoretisk resistans vid olika belysningar.
Då kan du även mäta på D8 anslutningen och se vilken spänning du får vid ljust/mörkt (övertäckt LDR).
Om inte detta fungerar så kan du öka/minska på 10k motståndet, men du är inte där ännu. Lite andra tester enligt ovan först.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Jo jag vet ju det, men igår fick jag väl en så kallad tankevurpa och anlitade Weller.

Ska se om jag kan läsa om, :oops: och göra rätt idag.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Så här menar jag att du skall koppla som en spänningsdelare.
Då får du en stigande spänning på D8 ju mer du lyser på LDR (fotomotståndet) och när spänningen på D8 stiger över 3 Volt (2-3V) så stängs fyr LED blinket av (D8 = HIGH).
När det mörknar så får du en sjunkande spänning på D8 och när den kommer under 2 Volt (3-2V) så sätts fyren på LED börjar blinka (D8 = LOW).
det är denna omslagspunkt du skall hitta genom att lysa/täcka fotomotståndet. Om det ligger fel så kan detta läge justeras genom att ändra på 10K motståndet.
minskar du på 10K värdet så tänds fyrens LED lättare vid mörker.
.
Spänningdelare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ska se om jag kan rota lite med detta ikväll, lilla frun blev vaccinerad igår så jag håller ett extra öga.
Tänkte sitta i Wellerhörnan ikväll och testa lite olika lysdioder, mest för att kroppen gör lite ont idag.
Kanske får till det även med spänningsdelaren, nu har jag ju ljus så det går att arbeta under, toppen.

Spöket måste laddas ser jag, 8) så jag börjar där.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Kvällen är räddad, det blir en utforskande lysdiodsresa vid Wellerhörnan för mig.

Men dom här som sällskap.

opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Klickmans:

Så trevligt! Jag gillar Hooteannysingers också! Har flera skivor med dom!

Roliogt att du är på gång i "Wellerhörnan"! Elektronik piggar alltid upp! Själv ska jag labba lite med en MosFet-förstärkare.

Ha det!
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Fick hem lite LDR G5516 idag och det funkar bra med ovan beskrivna spänningsdelare.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Tack Palle500 och opampen.

Med Hootenani i högtalarna började jag rota bland Elektronikskrotet jag har, mest som "avkoppling" idag.
Vet att jag länge tänkt koppla ett USB-uttag på labbaggregatet, och hittade en vad jag trodde var donator.
Avkopplingen varade bara några sekunder, för när jag öppnade Ciggpluggen med USB så hittade jag något.

Det här var oväntat, så jag lägger ut några bilder till er.

Vet inte riktigt vad jag ska tro, men en vanlig USB-laddare för Bil-Cigguttaget är det då fanimej inte.

Vad i HELVETE var min första tanke, har fått den av en kompis för några år sen. Någon som vet mer?

Antennen, simkortshållaren, batteriet och mikrofonen.. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Jodå, jag vet vad jag tror, men jag tänkte låta dom riktigt duktiga berätta vad dom ser på bilderna.

Mest för att det är kul att visa att jag inte är helt tappad.

Remote...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan det månne va en MP3 spelare med casting till bilradion!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 17 januari 2021, 12:15:16 Så här menar jag att du skall koppla som en spänningsdelare.
Då får du en stigande spänning på D8 ju mer du lyser på LDR (fotomotståndet) och när spänningen på D8 stiger över 3 Volt (2-3V) så stängs fyr LED blinket av (D8 = HIGH).
När det mörknar så får du en sjunkande spänning på D8 och när den kommer under 2 Volt (3-2V) så sätts fyren på LED börjar blinka (D8 = LOW).
det är denna omslagspunkt du skall hitta genom att lysa/täcka fotomotståndet. Om det ligger fel så kan detta läge justeras genom att ändra på 10K motståndet.
minskar du på 10K värdet så tänds fyrens LED lättare vid mörker.
.
Spänningdelare.jpg

Nu har jag tittat ordentligt på detta schema, och för en gångs skull så förstår jag hur det ska utföras.

Det var oväntat, 8) men verkligen på tiden att jag fattar. (Tack)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Lasp (Hej!) Long Time No See :)

Snarare en avlyssningsmojäng eftersom det ser ut att sitta en simkortshållare, syns inte utifrån.
Verkar även vara utrustad med REC, därav SD-kort (mini). Så det är någon "avlyssningsmojäng"
Helt säker är jag inte, men det är inte vad jag behöver, så den kommer inte att användas här.

Vi får se vad dom andra säger, kanske har jag sett helt fel.

Det var mikrofonen jag reagerade på, allt det andra kan ha sin förklaring. Men allt är helt dolt.

Lite suspekt, och inget jag behöver experimetera med. (Nu nerpackad, avvaktar ny mottagare)

Vem det nu blir som får den.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

Svårgissat, men SIMkort, batteri, sd-minne. Kan det varit en GPS tracker som skickar kordinater via SIMkortet och håller sig levande när bilen är avstängd? Även inspelning av samtal. Är du säker att du inte fick den av grannen på våningen över?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5776
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av rvl »

Skriv svar