Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Nerdboy123 »

Jag kanske borde börja med att erkänna att jag inte har så mycket erfarenhet av elkretsdesign. Jag har väl sysslat med en del leds och någon fläktkontroller men aldrig riktigt designat ett eget kretskort. Har försökt grotta ner mig och lära mig det jag kan via internet men de flesta "nybörjar guider" förklarar bara det mest grundläggande.
Vad jag börjat förstå är att det finns många saker att tänka på mer än vilka komponenter som ska sitta ihop, typ brus som kan uppstå pga att huvudströmmen går för nära någon annan komponent osv. Är det någon som sitter på någon gedigen källa med "checkpoints" eller kan ge lite tips till en ivrig nybörjare? Förstår att mycket kanske är sånt som man bara får genom erfarenhet men hade varit gött med ett försprång!
Mer specifikt kan jag säga att jag håller på att bygga en induktionsvärmare och det är signalgeneratorn jag vill konstruera så ren från brus som möjligt men tänker att det är en sån grej som kan vara bra att ha lite koll på i rollen som ingenjör i framtiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Glenn »

Det där är ju en konst helt klart, det kanske finns nån sån lista du efterfrågar, men nåt annat du kan göra, iaf om inte designen är hemlig, är ju att
posta designen här och så finns det många duktiga människor som kan komma med tips och råd om ändringar.

Tittar jag på de kort jag designade för typ 15 år sen idag hittar jag MASSOR med grejer jag borde gjort annorlunda, trots att jag känner mej
som en hobbyist och hyfsad nybörjare fortfarande.

Man kan också lära sej mycket om man lyckas hitta och läser de trådar som finns där folk gör precis så som jag skrev, postar en design och sen
kommer folk med tips och förslag, och sen designar personen om och postar varvid folk kommenterar osv.

Jag har lärt mej en hel del i sådana trådar under årens lopp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av TomasL »

Lite att börja med
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av LeCanard »

Generellt: Avkoppling, avkoppling, avkoppling !
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Findecanor »

Jag har inte designat särskilt mycket. Bara fått ett rent dekorativt kort tillverkat än så länge, men jag har lött ihop några kit och bildat mig en uppfattning om vad jag gillar:
• Snygga ledningsbanor. Inga råttbon, tack. Om man behöver felsöka eller modda ett kort så spelar det roll.
• Konsekvent komponent-layout: liknande komponenter i rader och kolumner åt samma håll underlättar.
• Ha inte komponenter för nära. Den som löder ihop det skulle kunna vara lite klumpig och ska inte behöva riskera att man skadar en komponent av misstag.
• Återigen för klumpiga lödare: leda gärna ledare förbi komponenter med avstickare till komponenten iställer för bara igenom deras pads/hål. Om kortet skadas så skulle man bara behöva göra en lagning istället för två.
• Overcurrent-skydd, ESD-skydd (på kort med lågvolts-MCU framför allt).
• Glöm inte reset-knapp, och test-punkter.

Och ett par saker till:
* En av artiklarna i föregående inlägg föreslår att man ska ha solida jordplan. Men med ett jordplan i rutmönster så ska risken vara mindre att kortet böjer sig något under tillverkningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av TomasL »

så ska risken vara mindre att kortet böjer sig något under tillverkningen.
Bara om man använder en dålig tillverkare.
Man bör aldrig använda rutnätsplan, då man får konstiga impedanseffekter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Klas-Kenny »

Findecanor skrev: 20 januari 2021, 07:44:29 * En av artiklarna i föregående inlägg föreslår att man ska ha solida jordplan. Men med ett jordplan i rutmönster så ska risken vara mindre att kortet böjer sig något under tillverkningen.
Det viktiga här är att man har symmetrisk kopparmängd i sin lageruppbyggnad.
Har du ett tvålagerskort ska du inte ha kopparfyll bara på ena sidan. Då riskerar mönsterkortet slå sig (tillverkaren kan klaga på att de ej klarar bow&twist krav, eller fråga om det är okej att gå utanför kraven).

Men har du (ungefär) lika mycket koppar på båda sidor är det inget problem.
Och samma sak gäller flerlagerskort. Har man ett fyrlagerskort bör man hålla L1 och L4 lika, och L2 och L3 lika osv.

Rutnätsjordplan är bara dumt. Ger onödigt hög impedans och är som sagt kass att impedansanpassa emot.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av swesysmgr »

https://www.smartareelektroniksystem.se ... boken-2-0/

Mer allmänt hållen än filerna från TomasL men förklarar mycket facktermer om vior, material och testning på Svenska.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Jimjou »

Sätt ej Komponentnamnet på själva platsen där komponenten ska sitta. Då blir det i praktiken ett kort utan komponentnamn om det ska felsökas någon gång.

Prioritera kopparbanor som är känsliga först (Efter jord). Jag gjorde ett kort en gång med en AVR som läste av ett termoelement. En av kopparbanorna som hörde till elementet gick för nära en kopparbana där det bara flöt ström för att tända en vanlig lysdiod. När lysdioden tändes, "ökades" temperaturen med några grader.

Samma tema, jag drog pga platsbrist en jordledare mellan extern kristall och AVR en kort omväg. Det resulterade i att AVR:en lätt startade om.

Om man har ett stort jordplan, hacka inte sönder det med för många korta ledare så att det bildas smala passager.

Skapa ej jordslingor. (Eller VCC slingor heller)

Så breda jordbanor som möjligt överallt.

Minimera arean mellan kopparbanor som bär matningsspänning och kopparbanor som är jord. Det uppstår ett elektromagnetisktfält mellan dessa som kan störa annat.

Om du har en komponent som drar mycket ström, placera dess jordpunkt så nära inkommande jordpunkt som möjligt. (Mindre viktigt ju bättre jordledare/plan som finns). Denna högströmskomponent kan annars "dra" i jorden så att resten av kortet får varierande matningsspänning mot jord.



Se mer på: http://inipedia.se/teknik/emc/
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av WhyNotOnMars »

Hittade den här idag:

Har bara sett knappt halva än men redan lärt mig massa nytt som jag inte visste att jag inte visste - t ex att det är det elektriska fältet som överför energin och vad som händer om man inte har signal och "återledaren" (jordplan t ex) nära varandra. Och vad jordlager på kort _egentligen_ är bra för, hur man ska placera vior, hur man kan sätta extra jordledare vid signalledare om man inte har något jordplan och massa annat. Rekommenderar verkligen att titta för de som bara har lite hobbykunskaper inom elektronik som mig själv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av swesysmgr »

Mycket intressant video, tack för länken.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Hemligheterna med bra kretskortsdesign

Inlägg av Nerdboy123 »

Tackar så ödmjukast för alla tips!
Får ta helgen till att läsa på ordentligt.
Har ingen klar design ännu men lägger upp den så får ni ge råd då!
Tack åter igen
Skriv svar