CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Det är "mätvärdet" som presenteras i Mach 3 som blir lite olika. Har provat detta med stegmotrer och drivsteg spänningslösa. Har aktiverat och ställt in "Backlash". Sitter elektroniska skalor på X,Y och Z axel som mäter på hundradels mm. Om du med "open loop" menar att jag inte har någon återkoppling från stegmotorerna till drivarna så är det så.

Mvh. John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av tecno »

Hur ser *glappet* ut utan backlash?
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Detta fenomen inträffar när jag befinner mig i fliken "MDI" i Mach3 och skriver in G0X100Y50Z25 och sedan trycker enter så går då MACH3:s DRO till olika värden i alla tre axlar. Det blir inte x=100, Y50 och Z25 utan blir ett värde som gränsar mot önskat värde. Kan variera från andra decimalen till tredje och fjärde decimalen. Jag vet att det är så lite att i fallet med tredje och fjärde decimalen är det helt försumbart men i fråga om andra decimalen så börjar det bli på gränsen till att rätta till. Fenomenet finns oavsett om Backlash är aktiverat eller inte. Fenomenet är helt mjukvarumäsigt betingat.

Om jag gör samma sak med drivare och stegmotorer spänningssatta och noterar hur mycket axlarna verkligen rör sig på dess elektroniska skalor så kan det skilja på en eller två hundradels mm från önskat värde. med backlash aktiverat.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av X-IL »

Ja det är väl för att det helt enkelt inte går jämnt upp med stegen och den position du ska till. Grovt exempel, varje steg är 3mm, du ber datorn flytta till 10mm, då går den ju beroende på strategi endera till 9mm eller 12, för exakt till 10 kan den ju inte komma. Om du trots att stegen skulle gå jämnt upp i destinationskoordinaten ändå får fel så gissar jag att backlash-kompenseringen är med och ”ställer till det”.

Om du hamnar 1-2/100mm fel enligt skalorna skulle nog jag säga att du ligger inom vad du kan räkna med med trapetsskruvar i en gammal maskin.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har använt mig av den där automatiska kalibreringen av anrtalet steg per mm som finns under settings fliken i MACH3 och där så blev det ett antal steg per mm samt rätt så många decimaler, så det kan vara ett godtagbart resonemang.

Är själv nöjd med några 100 dels mm upplösning på längd och tvärmatning, just med tanke på att maskinen har trapetsskruvar. Är dock missnöjd med upplösningen i Z som är betydligt sämre. Har försökt med "screwmapping" en gång men då blev det ännu sämre. Får prova göra om på ett annat sätt. Skulle kanske behöva justera spelet mellan kuggstång och drev någon tiondels mm samt även justera bort den lilla vridning av spindeln som finns. Då kanske det kan bli bättre.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er.

Tänkte att jag skulle använda sådana där induktiva gränslägesbrytare för home/limit. Fick då lite problem då det finns 4 olika huvud typer av brytare. NPN NO, NPN NC, PNP NO, PNP NC. När mekaniska gränslägen används så rekomenderas att dessa kopplas i serie och är av typen NC.

Vilken av de olika typerna av induktiva givare bör jag välja, och hur skall vald typ kopplas (Serie eller parrallell). Tar gärna emot tips på vart jag köper sådana brytare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av tecno »

NC

Spänning på porten dessa kopplas in styr valet dvs. är det 5V ingångar så 5V osv.

Har du separata ingångar så är det ju bara att koppla så men om du måste snåla med ingångar = serie
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

I mitt nuvarande Break out Board så har så är det 5 volt på home/limit portarna. Kortet matas med 5 V. Har 5 disponibla portar. Men Funderar på att köpa något annat BoB som har ca 10 volt på Home/limit portarna. För att slippa koppla in ett relä mellan home/limit portarna och GND. Samt 10 V utgång för att styra en frekvensstyrd matning till Spindelmotorn.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej alla.

När jag skriver in en liten G-kod snutt i fliken MDI i Mach3 ex.vis G1x10Y10 så ser jag på mina elktroniska skalor på fräsbordet att bordet har gått till -X10, tittade inte på vad tvärmatningen (Y) visade. Jag vill ha nollpunkten uppe i vänstra bakre backen på mitt frässkruvstycke och sedan så vill jag att koordinareatsystemet ligger som det ligger när man ritar en kurva i matematiken. +X till höger om origo och +Y från mig. Samt -Z ner i bordet och +Z upp i taket. Finns något sätt i Mach3 att ställa om så att X-skalan mäter +X10 i stället för -X10.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Uttis »

ändra aktiv hög/låg för motorns riktningspinne
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Blev till slut att jag var tvingad att även polvända 2 av stegmotorerna, för att få bordets rörelser att överensstämma med hur verktygsbanorna presenterades i Mach3.

Dök upp några saker som jag inte väntade mig. Vid några tillfällen i kväll så fick jag larm om att limit trigger eller ESC var aktiverad och att X-motorn tappade steg eller helt enkelt stannade under snabbtransport. Jag har i dagsläget inga skärmade kablar i den provisoriska uppkopplingen av styrskåpet, kablar av olika slag som är dragen lite hur som helst.

Tar gärna emot lite tips på vad som kan vara fel.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Har problem med att få till limit switchar. Får endast X limit att fungera. Har provat två olika Break out Boards, installerat om Mach3. provat med brytare kopplat från GND till P15, P13, P12. provat att med kabel kortsluta mellan dessa. Kan mäta med voltmeter att brytarna verkligen bryter som dom skall. Provat med att sätta dessa ingångar till active hig och low. Provat att starta om både program och dator. Kan få "lysdiod" i diagnosatics fliken att lysa när jag flippar X++ limit brytaren. Kan få Y och Z++ att lysa men då går det inte att avaktivera Y, Z++ limit.

Autodetect x++ limit switch fungerar såvitt jag kan förstå, men inte för Y och Z++.

Har installerat MACH3 version R3043.066 (senaste?) flera ggr utan att få Y och Z limit switchar att fungera. Börjar misstänka att det är mjukvarumässigt problem alternativt att parallell porten inte fungerar som den skall i min Bärbara XP SP3 dator. Ansluten via en dockningsstation.

Går det att kontrollera om parallellporten fungerar som den skall.

Tar tacksamt emot tips

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag står i begrepp att köra med parallellport från mina dockningsstationer HP.
Kommer att testa under dagen, det är ju bara några utvalda pinnar.
Så vet vi båda. :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av tecno »

John läs detta.

https://www.machsupport.com/software/mach3/ underfliken Requirements
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jovisst är det så Bengt. Vi har pratat om det tidigare.
Du har kunskap som jag respekterar.

Requirements if using the parallel port for machine control:

Desktop PC with at least one parallel port
(Laptops are not supported)
32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7
(64-bit versions will not work)
1Ghz CPU

Men jag funderar på om det kan vara olika på olika maskiner och olika dockningsenheter.
Så är det ju det här med inställning av LPT I BIOS.
Skriv svar