Ett bilbatteri till diverse saker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Hobbyisten »

Kan man åka till bilskroten och få ett bilbatteri med sig som inte anses duga till bilen men ändå vara bra för diverse elektroniska tillämpningar ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av säter »

Det brukar finnas testade batterier på hyllan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av danei »

Menar du ”få” som i gratis? I så fall nej det går inte. Det finns ett värde även i batterier som är kass som batterier.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag fick testa batterier på en bilskrot för att se om det var något man kunde använda. Hittade fler bra batterier. Metallåtervinningen betalar i dag ca 3 kr/kg för ett syrafyllt blybatteri och det var vad jag behövde betala för de batterier jag köpte.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

Hej, Hobbyisten!

VARNING:

KAN VARA FARLIGT!

Om du inte är van eller helt säker på vad du gör med ett så kraftigt batteri så avråder jag på det bestämdaste. VARNING: Om man råkar kortsluta plus/minus polerna kan du få en ljusbåge då kortslutningsströmmen hos ett sådant batteri kan gå upp till flera hundra amp. Det är då risk för både brand och personskada. Detta gäller alla typer av batterier att kortslutningsströmmen kan vara väldigt hög!

Ett batteri som är utjänt för bilen är troliogen inte så bra för andra saker heller! Dessutom kan dom läcka syra! Om vi talar om bilbatterier ska dom laddas med konstant spänning omkring 13,8V. och övervakas så dom inte blir överladdad. Eftersom ett sådant kraftig batteri på typ 50-100Ah läcker lite ström hela tiden så ska den underhållsladdas.

Dessutom kan gaser bildas vid uppladdning. Man bör alltså inte ha det inne i ett vanligt rum!

Om du behöver laddningbara batterier för till ex. avbrottsfri strömförsörjning eller vad du har tänkt dig så finns det mindre batterier som är ofarliga du ska använda istället. Tittas på länken: https://www.kjell.com/se/sok?q=laddningbara+batterier

Får jag fråga vad du ska ha det till?

Kan berätta att jag har erfarenhet sedan många år tillbaka, kan vara någon gång på 70-talet. Jag befann mig i min pappas garage och skulle hämta några saker från en hylla och där nedan finns ett fulladdat bilbatter på kanske 60Ah. samt ett sågblad ovan typ bågfil. Jag råkar dra ned sågbladet så det hamnade precis över batteriets poler. Hela sågbladet började glöda intesivt! Det gör jag aldrig om igen!
Senast redigerad av opampen 15 januari 2021, 16:42:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av AndLi »

Fast det finns ju fler anledningar att en bil hamnar på skroten än att batteriet är dåligt, många av de bilar som är med i olyckor borde ha okej batterier.

Jag har sprängt ett batteri i garaget pga överladdning, det var med en laddar märkt CTEK från Jula.. jag är dock inte helt övertygad om att den verkligen är en äkta CTEK, men på något magiskt vis lyckades den utsprutande batterisyran missa allt av värde. Jag såg bara fläckarna efteråt och insåg vad som hänt..
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Haralt »

Jag råkade lägga ett metallverktyg över plus och minuspol på ett bilbatteri som satt i en bensinbil. Ena batteripolen smälte och rann bort. Bara att kassera.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

AndLi skrev: 15 januari 2021, 12:24:02 Fast det finns ju fler anledningar att en bil hamnar på skroten än att batteriet är dåligt, många av de bilar som är med i olyckor borde ha okej batterier.

Jag har sprängt ett batteri i garaget pga överladdning, det var med en laddar märkt CTEK från Jula.. jag är dock inte helt övertygad om att den verkligen är en äkta CTEK, men på något magiskt vis lyckades den utsprutande batterisyran missa allt av värde. Jag såg bara fläckarna efteråt och insåg vad som hänt..
Ja, det måste varit en obehaglig upplevelse! Det gäller att laddaren är rätt byggd! Delta volt metoden ska det vara!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av danei »

Nej, det ska det inte. Du tänker på nickel metallhydrid/kadmium batterier. Blybatterier laddas normalt med konstantspänning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av Hobbyisten »

Ni har rätt förstås, tänkte kanske ha det till min solfångare som ger nominellt 12 V, och /eller bygga nåt slags UPS.
Senast redigerad av Hobbyisten 15 januari 2021, 12:40:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av AndLi »

Eftersom det hände helt utan min närvaro så uppstog inget obehag... mer förvåning..


Då vill du väl ha fritidsbatteri och inte startbatteri?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

danei skrev: 15 januari 2021, 12:38:44 Nej, det ska det inte. Du tänker på nickel metallhydrid/kadmium batterier. Blybatterier laddas normalt med konstantspänning.
Jag vet det! Jag skrev kanske lite slarvigt!" Att blybatterier ska laddas på ett annat sätt gämfört med NiMh batterier"...!

Men har ändrat i texten nu!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av danei »

Det står fortfarande ”Delta volt metoden ska det va!”
Det ska det inte.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

Hobbyisten:

Detta skulle kanske passa bra? Om du seriekopplar 10st. 2,2Ah. Men som alltid viktigt att inte överbelasta och att avsäkra även här! https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... mah-p32053
Senast redigerad av opampen 15 januari 2021, 13:02:54, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ett bilbatteri till diverse saker

Inlägg av opampen »

danei skrev: 15 januari 2021, 12:56:09 Det står fortfarande ”Delta volt metoden ska det va!”
Det ska det inte.
Jaså var det det du menade!?

Kan du vara hygglig och motivera ditt uttalande! Varför inte?
Skriv svar