1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Klickmans »

Har en klocka som jag vill behålla eftersom den har flytande Rolexpekare, men drar ström.
Får byta batteriet (AA) lite för ofta, så jag tänkte konvertera klockan till ett 18650 istället.
Nu undrar jag vad som krävs för att få ner volten, kanske räcker det med strömbegränsning?

Då i form av ett motstånd eller liknande, vad är ert svar?

Batteriplats finnes på baksidan så man kan få upp den på väggen igen utan att hänga snett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av AndLi »

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... had-p87049
Eftersom jag är en lat person och bara kastar pengar på alla problem hade jag valt den, eller låtit klockan stå still, mest sannolikt hade klockat stått still länge :D
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Klickmans »

@AndLi

Kan tänkas att det ligger en sån här nånstans, ska kolla om jag kan se den bland junket.

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Klas-Kenny »

Om målet är att få batteriet att räcka *länge*, så är nog inte första bästa switchregulator någon särskilt vettig lösning.

Vad som behövs är en spänningsregulator med särskilt låg egenförbrukning (quiescent current om man läser datablad).
Med tanke på den låga strömförbrukningen hos en klocka är nog en linjärregulator lämpligast.
Den högre egenförbrukningen i en switchregulator lär äta upp vinsten i verkningsgrad.

Edit: Jag har använt LP5907 tidigare, den hade nog passat bra.
Men den finns bara i små ytmonterade varianter. Vet ingen lämplig hålmonterad på rak arm. Men det finns säkert.
Senast redigerad av Klas-Kenny 12 januari 2021, 18:30:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Klickmans »

@Klas-Kenny

Det var lite så jag tänkte, att kretsen ändå gör att batteriet tar slut/dräneras lite för fort.
Men då finns det tydligen andra lösningar, får läsa ditt svar igen och försöka förstå det rätt.
Någon lämplig komponent av liten fysisk storlek kanske kan lösa detta, här har jag att lära.

Tack för svaret. (ska kolla på PCHbutik)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av ToPNoTCH »

Problemet är att hänger man bara på en linjär regulator på en 18650 så kommer den dra ur batteriet till långt under 1.5V och det förstör ju batteriet.

Förbrukningen kan du ju inte göra så mycket åt, och om det är batteribytet som inträffar allt för ofta så rekommenderar jag att du parallellkopplar fler 1.5V batterier.
Det är ju en klart enklare operation.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Klickmans »

@ToPNoTCH

Även den tanken har jag haft tidigare idag, och parallellkopplat verkar bli det bästa.

Några laddningsbara AA löser det, så där har jag lösningen.

Det gick fortare än jag trott, rent logiskt känns det bra att koppla på ett batteripack.

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade köpt ett sånthär paket och parallellkopplat alla fyra.
https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... ack-p42480
Det kommer räcka läänge.

Annars får man leta efter buck-omvandlare med låg quiescent current, kan vara svårt att hitta färdiga moduler.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Henry »

Köp annars ett gäng LR20/D eller C storlek beroende på vad som får plats i ytterkanten på ramen och parallellkoppla så många som möjligt för det verkar finnas plats där, så håller det många år.

Alternativt bara ett eller två LR20 eller C för de har rätt stor kapacitet ändå.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Gimbal »

Klickmans skrev: 12 januari 2021, 18:42:48 @ToPNoTCH

Även den tanken har jag haft tidigare idag, och parallellkopplat verkar bli det bästa.

Några laddningsbara AA löser det, så där har jag lösningen.

Det gick fortare än jag trott, rent logiskt känns det bra att koppla på ett batteripack.

Tack för tipset.
Laddningsbara självurladdar väl ganska snabbt? Det tyckte jag de gjorde förr i alla fall, men de kanske är bättre nu?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Henry »

Det är bättre numera med lite drygt 10% om året men de är inte riktig till för grejer som drar lite ström som tex klockor gör då deras självurladdning kan vara högre.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av ffredrik »

Väljer du laddningsbara AA typ NiMH så tänk på att dessa bara ger 1.2V, vilket eventuellt är för lite.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Henry »

Det är visserligen nominell spänning, den är runt 1.5V fulladdad men de funkar oavsett vid 1.2V fast uppladdningsbara nimh tycker verkligen inte om att bli djupurladdade så det rek pga det fallet inte heller då de kan lätt glömmas bort och de är inte superbilliga heller. Men kommer man ihåg de så är det snabbt intjänat för något som drar mycket ström.
Senast redigerad av Henry 12 januari 2021, 19:02:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Hobbyisten »

Har du (klickmans) tänkt på hur det estetiska ska lösas ? I min badrumsvåg som jag försökte fixa till kan man lägga batteripacket diskret på golvet bredvid vågen. Själv hade jag i ditt fall köpt laddningsbara AA och tillhörande laddare och gjort mig det lilla omaket att inte alltför (?) ofta behöva byta batteri förutsatt att klockan fungerar på 1.2 V.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1,5 Volt önskas från 18650, hur begränsa?

Inlägg av Henry »

Hade personligen då satt mobilens kalander att hojta till om laddning var x månad eller så, finns annars säkert även något för datorn om man velat.
Skriv svar