pwm 3 fas 400v 15kw

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Icecap »

Faktisk har jag ett sådan projekt i bagagen! Hasle Klinker på Bornholm (numera nerlagt) hade 3 elektriska ugnar i deras provstation och jag fick göra programmet som styrde dom.

På det tidspunkt var det enkelt: var temperaturen under bör-värdet slogs ugnen på, var den lik med eller över slogs den av. Cykeltid 1 sekund.

Det blev gjort temperaturkurvor (manuell intastning, var ju 1985) och hela skiten körde perfekt i alla driftårene.

Jag anser fortfarande att ett SSR och en del omkopplande reläer styrda av någon intelligens är ett bra svar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Mindmapper »

Har man inte krav på extrem noggrannhet fungerar det bra med ssr/reläer, billigt och enkel styrutrustning. En lösning med två utgångar löser problem med att hela effekten behöver ej kopplas in när man kommit upp i drifttemperatur. Maxeffekten används bara vid större temperaturavvikelser.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Jonnygbg »

Tack tack för all hjälp och tipps.

Frågan ställdes vad lasten är.

Men jag vill inte nu bygga en komplett styrning.

Vad jag vill uppnå är att med en spänning 0-10v kunna reglera effekten till 0-15kw

elementen är d kopplade och de måste jobba samtidigt lika mycket annars blir det ojämn värme.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av AndLi »

Regin TTC25 känns ju som en perfekt match för dig då...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av hawkan »

Jag har temperaturreglering till ugnen här. En ramp/soak regulator kan programmeras för långa förlopp
över många timmar. Styr mha 400V SSR. Bara 3x1kW element men principen samma.
Pwm frekvensen är väl 0.5 Hz eller så. Håller tempen inom 1 grad vid 800 grader.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om du vill minska slitaget på ugnselementen bör du ha ganska kort cykeltid, anpassad efter den termiska tröghet en i dessa.

Det handlar om sekunder beroende på om det är friliggande tråd, eller SiC element som har lite större tröghet.

Att temperaturcykla friliggande tråd upp till max och sedan av är rätt så elakt för elementen.

Då pekar det på en PWM styrning som arbetar med SSRer över en sekund eller så.

På köpet får du såklart styrning av tempramp, jämnare bränning osv beroende på hur du matar in 0-10V.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av prototypen »

Jonnygbg skrev: 7 januari 2021, 07:44:48 Tack tack för all hjälp och tipps.

Frågan ställdes vad lasten är.

Men jag vill inte nu bygga en komplett styrning.

Vad jag vill uppnå är att med en spänning 0-10v kunna reglera effekten till 0-15kw

elementen är d kopplade och de måste jobba samtidigt lika mycket annars blir det ojämn värme.
Varför har du snöat in på 0-10 voltstyrning?

Tempmätare > processor > några digitala utgångar som styr SSR eller relän eller kontaktorer.
Var skulle 0-10 volt komma in?

Protte
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av rikkitikkitavi »

För man vill manuellt sätta temp och tempramp?

En tempregulator kommer fläska på i början innan är värdet närmar sig bör värdet. Det går att begränsa med uteffektsbegränsningar såklart.

Men det finns applikationer när för hög effekt belastning kan vara problematisk och kräver manuell kontroll, tex att man visuellt inspekterar vad som händer i processen och då är det bra med en "volymknapp".

Jag vet inte, bara spekulerar såklart. TS har inte bidragit med så mycket info.

Det är egentlige först när man har en stabil process som det går att programmera in ngn form av automatik.

Har byggt indunstare, kolonner, reaktorer där man börjar köra men manuell output på regulatorerna för att ha koll på processen, sedan kan man börja sätta börvärden och köra i automatik när man har feeling för vad processen tål. Alltid lika svårt atr förklara för automationsnissar att det inte är så jävla enkelt att man sätter ett börvärd. Synd om man bränner en batch för en miljon..eller tio om det är läkemedel... .
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av JohnGalt »

prototypen skrev: 7 januari 2021, 10:05:06
Jonnygbg skrev: 7 januari 2021, 07:44:48 Tack tack för all hjälp och tipps.

Frågan ställdes vad lasten är.

Men jag vill inte nu bygga en komplett styrning.

Vad jag vill uppnå är att med en spänning 0-10v kunna reglera effekten till 0-15kw

elementen är d kopplade och de måste jobba samtidigt lika mycket annars blir det ojämn värme.
Varför har du snöat in på 0-10 voltstyrning?

Tempmätare > processor > några digitala utgångar som styr SSR eller relän eller kontaktorer.
Var skulle 0-10 volt komma in?

Protte
Fast 0-10 V är ju en väldigt vanlig analog signal inom automation. Han har väl den ut från en PLC eller liknande.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av larky »

Titta på en https://www.auberins.com/images/Manual/ ... Manual.pdf och tre ssr så får du något rampbaserat som fungerar.
Komplettera med temperaturgivare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av hawkan »

Och man kan sätta OUTH lägre än 100 så att man sänker max-effekten. Om jag läser rätt i bladet.

En sån här har jag och den verkar näst intill identisk med auberinsen
https://www.aliexpress.com/item/32792117063.html

Jag satte på en esp8266 som via modbus sätter och tar data från kontrollern,
byggde ett webinterface så att jag kan sitta vid datorn (telefonen) och skapa temperaturkurvor och
starta stoppa och följa temperaturutvecklingen och sånt. Ja det drog iväg där men var kul.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Jonnygbg »

Jag får tacka för den hjälp jag fått.

prototypen:

"Varför har du snöat in på 0-10 voltstyrning?"
För att det är just denna funktion jag vill ha. Jag vill inte ha en komplett ugnsstyrning.

rikkitikkitavi:

"TS har inte bidragit med så mycket info."
Jag tycker jag har bidragit med all relevant information om det är något jag missat så svarar jag såklart med det.

Jag vet att det är av välvilja men jag vill uppnå just denna specifika funktion.

Jag stoppar in en spänning 0-10v
Jag får ut en variabel effekt 0-15kw jämt fördelat på 3 element. (Pulserande effekt fungerar men då vill jag att den ska ha så hög frekvens att nätet och elementen inte "upfattar" den som pulserande)


Jag va i kontackt med Regin ang deras ttc25. Denna var perfekt förutom att priset låg på knappa 4000 kr och att den inte gick o ställa till lägre än 6 sekunder (på/av cykel)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan nog bygga samma funktionalitet själv med en SSR och en PLC för under 2000kr.

Exempel på SSR: https://se.rs-online.com/web/p/solid-st ... ys/9225141
Sedan valfri liten mini-plc eller en arduino som läser av 1-10V ingången och styr av och på till SSR.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av TomasL »

Dui kan lösa det med en 556 och eventuellt en OP.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: pwm 3 fas 400v 15kw

Inlägg av Jonnygbg »

mrfrenzy:

På vilket sätt skiljer sig den du länka till med denna? Priset är ju väldigt stor skillnad.


https://www.ebay.com/itm/SSR-3-032-4840 ... SwKepf8ceK


Vilken frekvens är övre gräns när det gäller dessa ssr?
Skriv svar