Ny elektronik i kraftstationen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Nu kommer ett helt nytt projekt som inte har med bygge av broar eller maskinhallar att göra.

När vi renoverade kraftstationen för ca 14 år sedan så installerade jag en PLC för styrning av starkströmsbitarna, övervakning mm.
för loggning av data blev det på den tiden ett micro-pc moderkort som med tiden bytts ut mot en NUC.

Jag är inte riktigt nöjd med att köra windows där (hänger sig ibland mm) så jag planerar att skriva om programvaran och använda en RPI-4 istället
(ev 2 st, en för backup)

All kommunikation med PLC, temperatursensorer, grindrensare, luckor mm sker via modbus (Ethernet).

Programvaran i PC:n är skriven i c#, men jag funderar på att antingen skriva om den i C eller kanske python (Är ingen fena på python
men vore kul att lära sig).

All data lagras i en mysql-databas, har tänkt att använda mariadb istället på pajen

Jag har gjort egna moduler för omvandling av DS1820 givare till modbus och även optisk isolerade RS485 moduler med modbus.
Varför köpa om man kan göra själv med enkla medel och med en 3D-skrivare är det ju lätt att skriva ut lådor som passar för DIN-montage. :D

Som elektronik i dom har jag använt arduino-nano med tillhörande ethernet-shield.

En början på tråden. Mer kommer :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av säter »

Intressant, vad har du för maskiner i kraftstationen?
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Det sitter en 37kW ASEA motor som används som generator. Den är ansluten via en POLY-V rem till ett 1800mm stort svänghjul som
är direkt anslutet till turbinen (Francis).

Uteffekten är väll på maximalt 34kW, inget kärnkraftverk precis, men vi producerar väll ca 250 000kWh / år till nätet.
2019-08-18 14.23.21.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Jag har skrivit ut lådor och monterat fungerande prototypkort för DS1820 givare och RS48. Nu blir det att cadda några kort riktiga kort och beställa ASAP.
2020-12-27 17.40.43.jpg
2020-12-27 18.10.30.jpg
rpi4-top.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! Ska bli intressant att följa. :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av Oskar »

Så vackert :)
Finns det inte en gammal tråd om kraftstationen och renoveringen av den? Eller var det en blogg/hemsida kanske? Kommer bestämt kanske eventuellt ihåg att jag följt detta ..
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Vi har en hemsida som bl.a. visar renovering av kraftstationen. Har bara sporadiskt blivit uppdaterad de senaste åren.

www.herrekvarn.se
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Igår var ingen bra dag. PC:n dog i kraftstationen, så det var bara att åka 36 mil för att för att undersöka vad som hänt.

I och med att datorn inte fungerar så går inte grindrensare, auto manövrering av luckor mm att köra, så det var bara att åka dit.

Vad hade hänt :?: UPS:n hade dött, inte batteriet utan någon elektronik i den. Hade en ny på lager, så det fixade sig på 20 minuter.

Sedan upptäckte jag att touchskärmen inte fungerade som den skulle, så jag tog bort skärmen och tog med den hem. Fungerar helt ok här,
så det måste vara nått med kablaget.

Då uppenbarade sig nästa problem.... Skärmen har bara VGA anslutning och jag kan inte få till detta med RPI4:an. Har en hdmi till vga som fungerar utmärkt med
windows (NUC) men inte på RPI:n. Nån här som har någon ide :humm:

Jag fick inte touchen att fungera heller med RPI:n, men det kanske är någon driver som saknas. $> lsusb visade inget heller..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av mrfrenzy »

När du ändå moderniserar kanske det är läge att byta till en skärm med hdmi istället för att bygga in omvandlare till gamla VGA?

Större chans att hitta hdmi-skärm på lokala datorbutiken om det krisar.

I avlägsna anläggningar försöker jag bygga in mycket indikeringslampor så jag kan felsöka på telefon med någon som är i lokalen och om det går förbikoppla trasig utrustning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av säter »

Hur löstes övervakningen förr i tiden, innan det fanns datorer och internet?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag har lekt lite med att sitta på PC och utveckla i VS & C# mot Raspberry Pi och det fungerar rätt smidigt.

Här är en bra tråd om det:

https://www.raspberrypi.org/forums/view ... p?t=279451

Här är om IO:

https://github.com/unosquare/raspberryio
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Den gamla koden som körs i windows 10 är skriver i C# och jag har kört en hel del kod på RPI i monodevelop miljön bl.a.

Fungerar riktigt bra förutom problem med registry hanteringen.

Funderat att portera över den kod som finns till RPI alternativt skriva om den i C. (brukar ju bli bättre ju fler gånger man skriver om)

En stor del av programmet är ju Databashantering och WEB-server.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av DaXiong »

Tänk på att MicroSD är opålitligt och rappligt, inget jag skulle köra om jag måste åka 36 mil om det havererar...
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av pstrand »

Jo, jag håller med att sd-micro inte är den optimala lösningen, men själv har jag ganska bra erfarenhet av RPI och sd-kort. Har system som gått 24/7 i många, många år och inte haft några problem alls.
Men visst,,, man vet ju inte med de små rackarna :-). Dom degenererar ju med tiden och blir långsammare. Det har vi upptäckt på jobbet där vi har dylika för datalagring. :( :(

Ett alternativ är att mounta en SSD och lagra vissa partitioner där.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Ny elektronik i kraftstationen

Inlägg av DaXiong »

Om det är en SSD via USB så är det inte heller särskilt pålitligt. Jag skulle inte kört en databas på detta eller MicroSD i alla fall.

Det brukar som används för denna typ av system är CFast eller M.2 SATA/NVMe.
Skriv svar