Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej och välkommen Fredrik!

Kul att du lägger ditt allra första inlägg i min tråd :)

Jag finner det mycket intressant att du kan 3D-printa spolarna.

Lindningen av dom tror jag inte är så svår fast dom är avstämda med en kondensator också, vill jag minnas.

Jag har nyligen byggt en lindningsmaskin och om det är många varv (har du sådana data?) så kan min maskin eventuellt vara behjälplig även om jag misstänker typ 0,1mm som tråddiameter.

Ärligt talat råkar det vara som så att detta renoveringsprojekt resulterat i helt kompletta lådor (EE2003-EE2006) men där jag råkat ha dubbelt av vissa komponenter och försökt bygga samma lådserie till mig själv men fallerar på just de röd/vita spolarna som jag hade gett upp att jag skulle kunna få tag i.

Missförstå mig rätt, jag har inga som helst krav på att du skall hjälpa mig med detta men om du vill så är det välkommet.

Fast koncentrera dig på att få ordning på dina bitar först.

MVH/Roger
PS
Kom precis på att min lindningsmaskin nyttjar en gängstång på 8mm som måste kunna gå igenom bobinen så det fungerar tyvärr inte i det här fallet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en sak.

Det finns ett tyskt nördforum för Philips Experimentlådor som till exempel har hjälpt mig med små gulliga transistor-PCB.

Dom kan kanske vaska fram röd/vita spolar också om du ber snällt.

Jag bifogar länken till min tråd men avser mest ge dig forumets namn, det mesta som står i min tyska tråd står också i denna tråd (i alla fall vad gäller bilder som eventuellt inte syns innan man registrerat sig dvs samma som hos EF vad jag förstått).

Lycka till!

https://www.rigert.com/ee-forum/viewtop ... 9&start=50

MVH/Roger
Fredrik Simu
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 november 2019, 10:25:52

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Fredrik Simu »

Hej och tack för svar samt tips om den tyska sidan.
Jag lyckades komplettera lådan via eBay så att jag nu har en komplett EE2000 i blå väska, vilket motsvarar 2003, samt 2004+2005.
Som bonus har jag lyckats plocka ihop en komplett EE2003 i originallåda, även om det blev nödvändigt att byta ut fotoresistorn mot en ny från Kjell&Co.

Även om jag nu har spolarna ska jag testa och 3d-printa nya. Den vita har 2, 6, 45 och 120 varv, så det känns inte helt omöjligt.

Känslan att bygga upp ett av experimenten och se lampan börja blinka i olika hastighet (beroende på hur mycket ljus som faller på fotoresistorn) var en ren fröjd. Återstår att testa komponenterna systematiskt så jag vet att de fungerar... Kommer ta tid.

När jag testat allt i 2003-lådan så hamnar den nog på eBay eller Tradera.

Fråga: Drosseln är angiven till 9,5mH. Om jag vill komplettera lådan som "blev över", så verkar det bara finnas 10mH att köpa. Är det nära nog i värde???

Bild
https://ibb.co/12LxtxF
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Cool bild :)

Har du tillverkat den röda lådan också?

Tror bestämt att 9,5mH eller 10mH inte spelar nån roll.

God Jul!

MVH/Roger
Fredrik Simu
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 november 2019, 10:25:52

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Fredrik Simu »

Hej! Den röda lådan är originalinsatsen till Philips stora EE 2000 Labor som innehöll alla komponenter från lådorna 2003-2006. Allt i en blå ”resväska”

https://www.google.se/search?q=philips+ ... 75&bih=635
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jaså du, det visste inte jag :)

Jag fick mina lådor en och en, allt från EE2003 till EE2006.

MVH/Roger
tgadler
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 november 2013, 12:48:42

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av tgadler »

Hej!

Min far har en experimentlåda han vill bli av med, skulle någon här kunna vara intresserad? I sådana fall bortskänkes den mot porto, annars blir det återvinningen om några dagar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är intresserad och har meddelat tgadler detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu emballerat min Julgåva till lilla Zeke 9år.

Jag kommer bara slå in gåvorna med lite "Bamse.papper" som jag hittade på ICA nvilket jag tycker är charmigare vad gäller barn än riktiga julklappspapper.

Zeke kommer få hela renoverade EE2003-grundlådan, Jansson1's pärm med bara grundläggande elektronik (minns när jag fick EE2003 så sög grundläggande elektronik men jag har bestämt mig för att tvinga Zeke till att lära sig det, på det sättet blir han förmodligen bättre än mig), en skaltång från CK (som jag dock aldrig hade, undrar tom hur jag klippte och skalade kabel när jag var typ tio år), ett litet grått Clas-kit med små skruvmejslar och tänger samt två 4,5V-batterier som knappt går att få tag i idag.

Zeke fyller sen 10år nånstans i April, jag planerar då ge honom den kompletta manualen.

Nästkomande Jul kommer han sedan få lådorna EE2004-EE2206 i en och samma Raaco sortimentlåda.

MVH/Roger
PS
Jag har köpt en komplett tomtedräkt via Clas som jag kommer nyttja när jag tar mig till min polares familj och "Tomtar" för hans tre ungar (2-9år)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

På Julafton fick jag levererat EE2003 till Zeke.

Jag klädde ut mig till Tomte och tog mig igenom hela stan (typ 2 mil) med buss, när jag satt och väntade på bussen sa nån fyndig granne "Så Tomten tar bussen?" varvid jag sa "Ja, renarna är sjuka" :D

När jag kom fram till Hjalmarbrantingplatsen så tog jag min rätt tunga säck på ryggen och snedda bryskt över gatan, visade sig att jag sneddade precis framför en polisbil :)

Det roliga är dock att dom bara vevade ner fönstret och frågade om dom fick ta en bild, jag sa absolut för ingen skulle känna igen mig ändå, så den manliga och kvinliga polisen ställde sig på vardera sidan om mig och dom bad en medborgare ta kortet.

Kul, synd bara att jag inte bad om en kopia :D

Familjen var hemma så jag fick överlämnat presenterna vilket jag tyckte var skönt, hade varit rätt drygt att behöva frakta hem dom igen.

Så nu har Zeke 9år lite elektronik modell EE2003 att leka med och lära sig.

Tur att hans farsa är fysikcivilare.

MVH/Roger
PS
Zeke fick dock bara "Elektronikens grunder" vilket är en rätt tråkig del av EE2003, han fyller dock år runt 19/4 och då ska han få resten vad gäller EE2003, jag är bara så mån om att grunderna är så fruktansvärt viktiga, hade jag lyckats lära mig dom tidigare så hade jag definitivt varit en bättre ingenjör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av opampen »

Det var roligt med poliserna! Ha! Ha!

Trevligt att grabben vill lära sig elektronik!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt att grabben vill lära sig elektronik!
Det vet jag faktiskt inte om han vill :D

Gott Nytt År!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av opampen »

Men vi får hoppas det!

Gott nytt år!
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av hsd »


Det var roligt, hppas grabben tyckte det också
Gott Nytt År
Skriv svar