Elfas stängda butik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Elfas stängda butik

Inlägg av helmut »

Elfa har tydligen stängt sin fysiska butik. Tycker att det var praktiskt när man kunde stanna till vid butiken och lämna in en lista på komponenter man ville ha. Vissa komponenter fanns i butiken och vissa fick man hämta någon dag senare. Fördelen med Elfa vara att företaget hade de flesta komponenter man letade efter.
Funderar på om Elfa kommer att ha någon fysisk butik eller om man bara kan beställa komponenter vilket är lite opraktiskt om det är smidigare att besöka butiken
Har för mig att Elfa har et lite struligt betalsystem. Nuförtiden använder sig de flesta företag av klarna betalningssystem vilket är praktiskt för oss privatpersoner.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av AndLi »

Det är nog helt säkert att det inte blir någon ny butik i Sverige..

Har inget minne av att det varit strul att handla av Elfa... men det var länge sen jag gjorde det. Dålig hemsida och litet sortiment får mig att använda digikey istället.. beställer så sällan att det alltid blir fri frakt.. och 2 dagars leveranstid klarar man sig väldigt ofta på!
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av opampen »

Ja, tråkigt att dom har stängt! Det var den 18 dec. som dom tog ned skylten!

Har handlat där i många år. Visst var fördelen att man kunde åka dit och få dom flesta komponenterna direkt i butiken! Jag bor inte så långt därifrån.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33772
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av Glenn »

Fast de sista åren var det ju sällan så att dom hade nåt hemma tyvärr.

Men visst är det tragiskt, vad jag vet var elfa den sista butiken med sådan inriktning i stockholm.

När jag var barn (nåja) så fanns det ju massor, Elfa, AoE, deltron, labb elektronik, GB osv..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av Hobbyisten »

Vilken är anledningen till att de avvecklar sigsjälva ? Elfa är ju kult.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av MadModder »

Troligen koncernmoderbolaget Dätwyler Teco Holding AG som bestämde att butiken inte är lönsam?
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av Findecanor »

Jag slutade handla där för flera år sedan i protest mot att de slutade ta kontanter.
Senast redigerad av Findecanor 27 december 2020, 16:02:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av AndLi »

För att tjäna mer pengar? De var ju de som höll ut längst, det är tydligt att det var en döende marknad. Att driva företag enbart för att det är kult betalar sällan några löner eller aktieutdelningar.

Men det är ju fritt fram nu för den som tror på att det finns pengar att tjäna att öppna en butik...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33772
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av Glenn »

Vad jag förstod så har inte butiken varit lönsam på många år, man har drivit den som nån slags service för kunder och marknadsföring.

Tillslut tröttnade väl ägaren och ansåg att det inte var lönsamt.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av BjörnO »

Tråkigt. Jag har handlat på Elfa nästan sedan det grundades. Först på Kungsholmen. När de flyttat till Solna fick jag dem som kund när jag var dataservicetekniker på Burroughs (rundsmörjning och hålremsor).
Senast redigerad av BjörnO 28 december 2020, 18:51:57, redigerad totalt 1 gång.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av hummel »

Det är respekt att ha handlat på Elfa i 75 år!
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av opampen »

Glenn skrev: 27 december 2020, 15:19:18 Fast de sista åren var det ju sällan så att dom hade nåt hemma tyvärr.

Men visst är det tragiskt, vad jag vet var elfa den sista butiken med sådan inriktning i stockholm.

När jag var barn (nåja) så fanns det ju massor, Elfa, AoE, deltron, labb elektronik, GB osv..
Visst! Man blir lite nostalgisk! Gösta Bäckström som du nämner här minns jag! Dom fanns i Solna på Ankdamsgatan. Deltron på Valhallavägen, Inkox på Karlbergsvägen. Labbelektronik får vi inte glömma!
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av chriz »

Deltron på Valhallavägen, Inkox på Karlbergsvägen. Labbelektronik får vi inte glömma!

Flashback, köpte min första 6L6GC på Deltron. första 2N2219 på Labbelektronik osv...
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av opampen »

Mina första komponenter på Elfa var en liten kristallmikrofon, en apparatlåda och en omkopplare. Jag byggde en snabbtelefon anläggning.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Elfas stängda butik

Inlägg av bjornj »

Elfa var ju totalt dominerande på den Svenska elektronikkomponentmarknaden i årtionden,
både för företag och privatpersoner. Man talade ju tom i termer av Elfaland.
Det var med nöje man botaniserade i katalogen när den kom.
Lätt att hitta vad man sökte till skillnad från de flesta andra.
När vi beställde komponenter på jobbet så var Elfa det självklara valet.
Och då snackar vi miljoner för det var ett stort företag.
Sedan såldes Elfa till utländska intressen och kördes i botten på nolltid.
Nästan imponerande hur man slängde all goodwill som fanns överbord
nästan över en natt.
Jag har sparat några kataloger att bläddra i, dels av nostalgiskäl men det finns
fortfarande mycket av intresse för en gammal elektronikvän.
Skriv svar