Öppna pedal till gammal Husqvarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sindri
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 december 2020, 22:29:42

Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Sindri »

Har en Husqvarna Diamant symaskin från början på 90-talet. Har hela tiden retat mig på att pedalen är så lätt och bara rymmer iväg hela tiden, trots halkmatta under. Nu ramlade jag på en gammal pedal (den svarta utan H-märke på) utan kontakt, men monterade på den från den nya pedalen. Det fungerar men - den äldre pedalen kör med racerfart och verkar inte ha något långsammare läge. Är det något man kan åtgärda genom att öppna den och öka motståndet? Eller var det en dum idé och bör jag byta tillbaka till den dåliga pedalen?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Sindri och välkommen till forumet.
Spontant känns det som om att det mer är ett fysiskt problem än ett elektroniskt.
Du kan klistra en tung platta under din originalpedal så att den inte far iväg. Lättaste lösningen.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av adent »

Vill du försöka rätta till det elektroniskt kanske det går att flytta innanmätet från den nya till den gamla pedalen, men då får man se upp så att det inte är nätspänning där inne utan nån form av styrspänning. Enklaste är nog att försöka hitta ett lokalt Makerspace och be att få hjälp. De kan säkert hjälpa till med att sätta på en tyngd också.

Alternativet är om du lägger upp ett gäng bilder på innanmätet, anslutningar o.s.v. på pedalerna här och är beredd och vågar pyssla lite.
Ungefär vilken del av landet bor du i?

MVH: Mikael
Sindri
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 december 2020, 22:29:42

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Sindri »

Oj, nu försvann mitt långa svar. Hmmm.

Jag vågar inte öppna någonting nu och ta bilder, håller på och syr mycket just nu. Klistra under den lätta pedalen är nog inget alternativ. Man måste komma åt sladdfästet och kunna se typbeteckning. Jag har testat att lägga in tunga saker i hålrummet under, men de åker ur.
Det enda bra med den nyare pedalen är att den kan sy väldigt långsamt. Den syr dock inte så fort och det behövs vid långa rutinjobb. Kanske jag helt enkelt köper en ny sladd till den nyare pedalen och växlar.

Hur lägger man in bilder? Kan man inte bara hämta på datorn och ladda upp?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av StureS »

Istället för att limma på en tung platta kan du limma på några små neodymmagneter under den lätta pedalen och lägga en tung järnplatta på golvet.
Sindri
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 december 2020, 22:29:42

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Sindri »

Vilken superidé! Typiskt sånt som jag brukar komma på. Har faktiskt en hel bunt såna magneter. Verkligen tack. 🌹 Men då blir det att hitta en ny sladd till pedalen. Vad heter såna stickproppar som den har med smala platta stift? Har försökt googla fram utan resultat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan vara så att den variabla resistansen i fotpedalen inte är av någon standardvariant utan något "out of this world" och väldigt special.
Mitt tips är att fästa något under pedalen som gör att den inte slinker iväg. En tung metallskiva föreslog någon, jag skulle föreslå något slags gummimaterial som kraftigt ökar friktionen mot golvet.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av StureS »

Sindri skrev: 12 december 2020, 11:19:12 Vilken superidé! Typiskt sånt som jag brukar komma på. Har faktiskt en hel bunt såna magneter. Verkligen tack. 🌹 Men då blir det att hitta en ny sladd till pedalen. Vad heter såna stickproppar som den har med smala platta stift? Har försökt googla fram utan resultat.
En bild säger mer än tusen ord ... :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Palle500 »

Se här om någon av dessa apparatsladdar passar
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... aratkablar
Antar att det är denna du har?
IMG_1226.jpg
Edit
Dessa på undersidan av pedalen som herr Bäver föreslog
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p40691
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av arvidb »

Sindri skrev: 11 december 2020, 23:32:51 Hur lägger man in bilder? Kan man inte bara hämta på datorn och ladda upp?
Nedanför fönstret där du skriver inlägget finns en flik "Bilagor". Där finns en knapp "Lägg till filer". Bara att välja bilderna man vill lägga in och sedan "Placera inom inlägget". (Du är inte ensam om att inte hitta denna funktion...)
Sindri
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 december 2020, 22:29:42

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Sindri »

Palle, det är inte en sådan kontakt. Den är liten och smal och har två platta stift.
Jag har testat olika sorters antiglid, ingenting fungerar. Pedalen väger ingenting så den fladdrar iväg, lägger sig upp-och-ned etcetera. Mycket irriterande. Men jag har flera stycken stora, tunga magneter, det får bli något sådant. Men just nu sitter kontakten på racerpedalen, jag syr långa, raka sömmar så för tillfället passar det bra.
Skall testa igen och se om jag grejar att ladda upp bilden.
Kontakt symaksinspedal.JPG
Det gick ju bra. Tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av ffredrik »

Om du har en matta under kanske en bit pålimmad kardborre skulle fungera. :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Palle500 »

Går den kontaktens sladd vidare till symaskinen? Verkar vara special så att man av misstag inte skall använda felaktig sladd alt kunna koppla den i vägguttaget och få ett gnistregn.
Varför behöver du en ny kontakt?

Ge oss nu en bild på pedalen?
Sindri
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 december 2020, 22:29:42

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Sindri »

Nu har jag gjort det jag borde gjort från början. Ringt till en symaskinsreparatör som kan allt om symaskiner och deras pedaler. Jag borde INTE ha bytt pedal, den äldre modellen kan sabba kretskort i symaskinen. Dess originalpedal har ett motstånd som reglerar hastigheten. Det finns nya sladdar att köpa, det finns även nya pedaler som passar till och är lite större och tyngre. Jag åker dit imorgon med pedalen och bestämmer vad jag byter ut - sladd eller pedal. Om jag behåller originalpedalen så är tipset med kardborr under pedalen och mot halkmattan också ett jättebra förslag. Så här ser pedalen ut underifrån.

Pedal Husqvarna.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Öppna pedal till gammal Husqvarna

Inlägg av Mizzarrogh »

Den gamla pedalen (om den är riktigt gammal) bör innehålla en reostat (en äldre typ av reglerbart motstånd föregångaren till moderna potentiometerkonstruktioner, men den användes länge då den tål avsevärt högre effekt jämfört med de små som sitter på kretskort) som ni säger, det är möjligt att den i vissa lägen kan skicka ut för hög ström till de nya modellerna (i bottenläget ger den nära noll, jag vet inte hur de nya är gjorda, men på de från 80-90 talet sitter det en stor transformator inuti sockeln, innan kretskortet, men det kanske inte gör det på de nya).
Om man på serviceverkstaden sade det så funkar den som sagt inte rakt av, tyvärr.

3Ms kardborre på rulle är helt ok tycker jag, det finns även en bredare, ännu starkare variant, men det finns säkert billigare som fungerar lika bra till detta.
Skriv svar