BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Många bibliotek måste installeras i windows, så det går inte bara att ladda ned dem.
De måste alltså installeras, och var de installeras beror ju naturligtvis på var användaren låter dem installeras, där för måste sökvägarna ställas in manuellt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

----

Går det att lägga upp all kod på tex GitLab med alla bibliotek så att man där kan justera koden lite
och sedan antingen kompilera den där eller i VS eller någon annanstans?

För jag vet nämligen inte hur jag ska göra för att installera bibliotek i VS.

MagI
----
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Tja det är ju olika för olika bibliotek, du får läsa på instruktionerna, både för biblioteken och för din kod, det står med all önskvärd tydlighet där.

Och nej du kan inte lägga upp installerade bibliotek, eftersom de måste installeras.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Klas-Kenny »

Varför är du så rädd för beroenden till externa bibliotek?

Det är knappast något ovanligt, och skulle du anlita någon utvecklare att hjälpa dig med koden så kommer denne inte ha några problem med att behöva installera ett par bibliotek för att få ihop en byggmiljö.
Bara lämna de tydliga instruktioner som finns för vad som behövs, så lär valfri utvecklare fixa det utan problem.

Just spel med grafik lär man i princip aldrig komma ifrån externa bibliotek.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Går det verkligen inte att samla källkoden och just de bibliotek man behöver och sedan lägga upp allt på GitHub,
så att alla enkelt kan bara ladda ner allt i tex Visual Studio och direkt kunna kompilera och testa spelet på en dator?

Eller kan någon förklara tydligt hur jag ska göra, för att få alla bibliotek till VS och hur jag får fram spelet från VS?


MagI
----
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl att externa bibliotek ägs av någon annan, som normalt inte tillåter att man vidaredistribuerar deras bibliotek på det sättet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

magi5 skrev: 1 december 2020, 07:50:11 ---

Går det verkligen inte att samla källkoden och just de bibliotek man behöver och sedan lägga upp allt på GitHub,
så att alla enkelt kan bara ladda ner allt i tex Visual Studio och direkt kunna kompilera och testa spelet på en dator?

Eller kan någon förklara tydligt hur jag ska göra, för att få alla bibliotek till VS och hur jag får fram spelet från VS?


MagI
----
Nej, installera biblioteken.
Starta VS
Öppna projektet.
Ändra sökvägen för biblioteken.
Kompilera med VS

Förstår inte hur svårt det skall vara.
En annan sak, får du verkligen lägg upp koden på GIT, det är ju inte din egen kod, utan någon annans.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17158
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Koden som ligger på Git har en LICENS fil som säger GPLv2
Detta är inte koden för originalspelet, utan någon som gjort en look a like, vilket man väl säkert kan hitta någon som kan ifrågasätta...
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Kan någon förklara hur man ska trycka och skriva, i Visual Studio, för att installera biblioteken?

MagI
----
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilka bibliotek är det som behövs?
(Hur man installerar kan vara lite olika beroende på biblioteken, därav frågan. :))

Många bibliotek har egna installationsprogram, så de installerar man på samma sätt som vilket windows-program som helst, dvs genom att ladda ner och klicka på ikonen.


Edit:
Såg att TomasL citerat vad som behövs:
Install SDL 1.2.15 development libraries (from http://www.libsdl.org)
- Install SDL Mixer 1.2.12 development libraries (from http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixe ... e-1.2.html)
- Set all appropriate include and lib paths in the project properties
(for ImageLib,SDL and SDL_Mixer)
- Set the working directory to the BlockOut project root


Har du laddat ner de filerna? Dvs:
http://www.libsdl.org/release/SDL2-devel-2.0.12-VC.zip
Och
http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixe ... 32-x64.zip

Och packat upp?

Edit 2:
Länkarna till zip-filerna blev tydligen för de senaste versionerna. Om du måste ha de versioner som står i min citat-ruta så får du klicka på dem istället och ladda ner.
Det är lite trassligt att göra det här på mobilen när man ligger i soffan. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kikade lite på det, och det skulle nog inte vara några större problem att få in de där biblioteken också i git om man så vill. Rörde sig om några dll'er, någon lib-fil och ett gäng h-filer på totalt några hundra kB.

Tyvärr kunde jag inte bygga på min dator, då jag har Windows Driver Kit installerat har det saboterat Visual Studio för allt annat än just drivrutiner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

You may not statically link SDL 1.2 in most cases due to its LGPL licensing, but you should really stop using SDL 1.2 anyhow.
Libbarna är riktigt gamla, och funkar nödvändigtvis inte under W10.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Har någon en gammal dator med äldre system än w10 som kan sätta upp detta på git eller förklara i detalj hur man ska göra så jag kan be om hjälp på c/c++ forum eller nåt.


MagI
-
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Du talar ju inte om vad du vill göra. (förutom att installera) och vi är nu uppe i rätt många svar (alla likadana) om hur du skall installera.
Vore ju bra om du började med detta.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Jag har aldrig använt VS och har absolut ingen aning om hur jag ska göra, var jag ska trycka osv.
Hoppas att någon kan ta mig igenom detta steg för steg, detaljerat.
Frågar på forum överallt och försöker nu betala folk i pakistan att göra en video om hur man ska göra i VS.

Men om någon kan hjälpa mig här skulle det uppskattas.

MagI
----
Skriv svar