SSD-disk, intern eller extern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

SSD-disk, intern eller extern?

Inlägg av Strobi »

Jag behöver mer diskutrymme i min dator, men är osäker på om jag ska köpa en intern(M.2/sata?) eller om jag bara ska köpa en extern. Är dom externa diskarna tillräckligt snabba för att man ska kunna köra tex program från dom?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11355
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: SSD-disk, intern eller extern?

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns ju olika generationer av allt.
Pratar man gammal USB 2.0 blir det ju segt.
Men senaste 3.1 är det ganska bra fart på, 10Gbit/s.
Det är snabbare än SATA3 (6Gbit/s), så i den jämförelsen kan en extern disk vinna.

Jämför man dock med M.2 (PCIe x4) så har USB'n inte en chans. Här klarar bussen 64-128Gbit/s beroende på generation, och begränsningen blir istället i flashminnet. Typiska moderna M.2 diskar på 500+GB klarar runt 20-30Gbit/s vid läsning.

Men även om USB-disken bara klarar en tredjedel av hastigheten hos en M.2 så kan det ju absolut vara tillräckligt snabbt. Man har ju kört primärt SATA3 i många år innan M.2 blev vanligt.

Men så gäller det ju då också att din dator klarar USB 3.1, och att du köper en disk med bra specifikationer.
En M.2 lär vara betydligt billigare än USB dessutom, så har du ingen nytta av att kunna flytta runt disken hade jag i alla fall valt M.2.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14878
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: SSD-disk, intern eller extern?

Inlägg av mrfrenzy »

Strobi skrev: 30 november 2020, 20:12:44..Är dom externa diskarna tillräckligt snabba för att man ska kunna köra tex program från dom?
Ska man köra program och har möjlighet att välja så ska man definitivt använda en intern disk, något annat är bara att be om problem.
Har datorn plats för M.2 så är det också snabbaste lösningen.
Kulla
Inlägg: 1271
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: SSD-disk, intern eller extern?

Inlägg av Kulla »

Intern alltid om du har den typ av användning, bussen är flaskhals där, usb3 eller usb c.

Om du ändå väljer köra extern, jag har Samsung T5 USB 3/USB C som är jag extrem nöjd med. De har nyare modellen nu som heter T7 som har kryptering med. Smidigare och snabbare extern disk får man leta efter.
Skriv svar