Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av DennisCA »

Vår diskmaskin, en Gram OM 60-06 från 2013 lade av i fredag, märkte det fanns vatten kvar i botten. Det gick inte att starta ett nytt program, man kunde välja programmen och trycka start men den stod bara still. Jag fick ösa vattnet ur den för hand, sen tog jag isär elektroniken i luckan och kollade, lite för avancerat för mig att göra någit mer än att se om det skulle varit något uppenbart som en bränd komponent, men allting såg bra ut.

Så jag fick demontera köket lite och plocka ut diskmaskinen. Jag lutade den på sidan och kollade under men inga uppenbara problem där heller... Undersidan består av denna plastbit:
Bild

I den plastbiten satt en brytare fast, vet vet inte vad den har för syfte, har inte hittat någon manual från Gram som går såhär djupt, dom bara säger ta in den på service och gör inget själv:
Bild

Nå jag har ur brytaren och lägger maskinen på golvet och kopplar i den:
Bild

Brytaren får sticka fram
Bild

Inget händer när jag startar maskinen... Men då jag trycker i brytaren verkar den hoppa till litet, jag trycker en massa gånger och så startar den, hoppsan. Nu är den igång och kör ett program utan disk eller tvättmedel. Jag undrar varför startade den då jag började trycka på denna flera gånger, varför inte första gången? Varför krävde det ett halvdussin tryck? Vad är denna brytare? Jag tycker dessutom det ser ut som att då den är monterad på rätt ställe igen så kommer knappen att tryckas in, och då jag höll in knappen slutade maskinen fungera igen. Verkar som det är nån sorts säkerhetsbrytare men mot vad?
Garmen
Inlägg: 428
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av Garmen »

Kan inte denna switch vara ett översvämmningsskydd?
Om det kommer vatten så lyfts frigoliten och aktiverar switchen?
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av DennisCA »

Det låter väldigt sannolikt det. Jag tror du har rätt, frigoliten ligger faktiskt löst så den kan flyta. Då undrar jag varför den verkar ha utlöst till att börja med för det var inget vatten där nere, eller så kanske det var något annat som jag råkade resetta genom att trycka på brytaren en massa gånger.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av swesysmgr »

Tycker också det ser ut som ett typiskt läckageskydd som slår till och stänger av maskinen om utläckande vatten fått frigoliten att flyta upp.

Pumpar den inte ur ordentligt, leta efter en slang från botten inuti upp till nivåsensorn och kontroller att den inte är igensatt av alger eller gammalt diskmedel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av Glenn »

Du har inte lyckats få in handdiskmedel i maskinen ? då kan det löddra så mycket att det väller över och det där skyddet löser ut.

Jag har problem med läckage i min maskin, diskar man sällan går det bra, för då hinner det som läckte dunsta, men diskar man flera gånger i rad fylls den upp och brytaren bryter.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av Palle500 »

Din plastbricka ser ju helt torr ut så felet kanske var glapp i brytaren, sladdarna?
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Diskmaskin lade av, funkar igen men varför?

Inlägg av DennisCA »

Det var så att maskinen visade samma fel igen efter jag trodde den funkade. Den pumpade inte ut vattnet. Så det blev att börja om från början igen. Men problemet verkade ju ha att göra med att pumpa ut det använda vattnet.

Blev att börja plocka isär pumparna och rören. Till sist fick jag bort pumpen som ska göra sig av med vattnet och fick isär pumphuset, där inne fanns en glasbit. Jag antar den var orsaken, hade förmodligen stoppat impellern från att rotera. Jag testade pumpen direkt genom att koppla in den separat och den funkade utan problem. Så jag plockade ihop allting igen och nu har den kört ett helt program och pumpat bort det gamla vattnet. Sen plockade jag ihop resten och började montera tillbaka maskinen.
Skriv svar