Logga gångtid-hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Logga gångtid-hur?

Inlägg av Skalis »

Hallåj alla ni kloka därute....
Har ett ännu olöst problem.

Installerat en Värmepump (VP)
Vill kunna logga tiderna när den är igång.
Enda utgång jag har är att tappa 240V~ från relät som startar/drar själva kompressorn.
Ta ner spänningen till tex 5V= inga problem men sen?

De funderingar jag har själv är att använda en gammal Rasp-paj, jag har en av de första exemplaren. (Om den nu funkar å inte är bränd....)
Men då tillkommer en masssa programmering som jag inte är så bra på å måste få hjälp med. Vem kan hjälpa mig med det i så fall?

Ett annat är att ha nån form av timerkrets tex en 555-a, ställa den på tex 1 minut å så en pulsräknare av något slag. Så länge VP går så tickar 555:an ut puser som en astabil vippa å sen kan jag räkna pulserna som lagrats eller visas i en display. Frågan är om det inte blir mer invecklat än att programmera pajen.

Eller annars vad skulle man kunna ha?

Måste inte övervaka hela tiden men kunna tappa av info till tex en laptop, om det inte är via pajen vore bra. Fast laptop? Då måste jag ha ett program i den med?
Hmmm... :humm:

Vad föreslår ni?
Tacksam för tips innan jag tar fram lödkolvenå "etsar" kort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av TomasL »

Vad är det för någon maskin?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av E Kafeman »

Om 555:ans tidsperiod driver 10-20% ?
TTL-krets som räknar likriktade 50 Hz pulser från motorn, 600 varje minut, ger exakt tidräkning.
När summan är 36000 pulser (1 timme) resetar räknaren samt kickar en puls till en billig stegräknare som har egen batteribackup utifall nät-spänningen dör.
Räknandet av pulser går åstadkomma med enklaste CMOS eller TTL binär-räknare t.ex. 2 st CD4040.
Min billiga stegräknaren klarar max 99999 steg.
Om den är timräknare räcker den 11 år innan den slår runt.

Men om du nu är rostig med programmering kan en mjukstart vara att börja med en ESP8266 för en 50-lapp som ansluter till en databas som visar grafiskt när motorn är igång. Det kan var väl så intressant för en värmepump.
Hur ofta den startar per dygn, hur länge den går varje gång, kan vara av stort värde för att kolla att allt är normalt.

Programmeringen för att logga när något är igång lär gå att hämta som närmast helt färdigt exempel på nätet, förutom att ange uppgifterna för vilket wifi-nätverk den ska ansluta till och ditt ID för att nyttja någon av dessa gratis-tjänster som finns för detta typ databaser med förkonfigurerade grafiska visningmöjlighetrer, visning av månadssummor mm.
Eftersom databasen säkerligen redan är batteribackupad så slipper du den biten.

Inte mycket mer avancerat så kan ESP-kretsen lätt även logga någon inom och utomhus-termometer vilket evt. kan vara gångtids-faktorer för värmepumpen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men varför inte en drifttidsmätare?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av Swech »

En ESP8266 är inte direkt en mjukstart. Antal variabler för att få igång det hela som kan ställa till det är bra högt.

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev: 24 november 2020, 09:08:48 Men varför inte en drifttidsmätare?
Ja, jag håller med, dessa brukar väl bara ha en ingång och när den är hög räknar dom tid.

Vet att jag sett billiga sådana hos kineserna men kan inte komma på vad det kan heta på engelska så man kan söka :)
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av larky »

Jag utgår från att din värmepump innehåller en driftstidsmätare som går att nå via en meny någonstans.
Om NÄR pumpen går inte är intressant, alltså bara en extra gångstidsmätare separat så är det nog enklast med ett relä som du drar med tillgängliga 240V, som sluter ingången till en separat driftstidsmätare, en köpt produkt.
Om NÄR pumpen går, är det någon annan lösning som ska till.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av E Kafeman »

Visst går det köpa färdig timmätare: https://www.aliexpress.com/item/32957375823.html
Men då mister man ju nöjet att designa sin egen lösning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det intresanta för TS måste ju vara en reflektion mellan ytter och innertemperatur och den genererade gångtiden. Orsak och verkan så att säga.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av larky »

Jag har iofs gjort en sådan lösning till min värmepump, men med några extra komponenter. En separat elmätare på värmepumpen, en Ikea Sparsnäs som tittar på elmätaren, en RPI med tvb-t mottagare, och https://github.com/strigeus/sparsnas_decoder som avlyssnar Sparsnäsen-
Ut kommer:
[2020-11-24 11:44:15] 38595: 1545.0 W. 6930.957 kWh. Batt 100%. FreqErr: 1.81
[2020-11-24 11:44:30] 38596: 1553.5 W. 6930.963 kWh. Batt 100%. FreqErr: 1.47
[2020-11-24 11:44:45] 38597: 1564.7 W. 6930.970 kWh. Batt 100%. FreqErr: 2.48
[2020-11-24 11:45:00] 38598: 1563.4 W. 6930.976 kWh. Batt 100%. FreqErr: 2.00
till en fil på rasberryn.
För något år sen gjorde jag ett försök till att föra en graf mot yttertemperaturen, med medeleffekt per timme.
grafen finns här:
http://karlander.net/img/timmedelel_2018-09.png
Under -10°C kommer det eltillskott för värmepumpen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev: 24 november 2020, 10:46:47
HUGGBÄVERN skrev: 24 november 2020, 09:08:48 Men varför inte en drifttidsmätare?
Ja, jag håller med, dessa brukar väl bara ha en ingång och när den är hög räknar dom tid.

Vet att jag sett billiga sådana hos kineserna men kan inte komma på vad det kan heta på engelska så man kan söka :)
Fast jag läste något att TS ville gärna kunna logga tiden någon annanstans (laptop e dyl).
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av Palle500 »

Kompressorn går ju även när värmepumpen frostar av sig. Nu vet jag inte hur många procent den gångtiden är relativt värmepumpsläget? Någon procent kanske men avfrostningen ökar ju kallare det blir.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av Skalis »

Oh..TACK!...så många intrressanta svar, tack alla.

Rasp-Pajen var bara ett av möjlighetrna, Plocka ut info på en laptop är åsså intressant.

Nåra fakta. VP frostar av genom att man kör varmvatten med den inbyggda cirkulationspumpen genom värmeväxlaren å inget annat. Så kompressorn går endast när den skall "skapa" värme. Även med menyerna avstängd så känner kretskortet av ute tempen å kör runt vattnet vid frostrisk.

Sedan har jag turligt nog en egen äldre 3~elmätare som punpen går genom.
Så alternativet som "larky" har verkar högintressant.

Sen så är jag inte rigid å måste löda å etsa kretskort för varje pris, ögonen är inte som förr å ytmonterat klarar jag inte numera. Att köpa kan vara okej men inte dyra grejer från Alibaba el Ebay.

Vad är förrexten en ESB8266?

En driftidsmätare är för grov, vill veta gångtiderna å klockslaget. Tempen, kallt ute, håller jag reda på ändå.
Sedan så finns det ingen annan utgång från VP än relät som drar. Själva kretskortet å menyerna registrerar inget annat så där går det inte att tappa av info. (Inte världens mest avancerade modell på styrningen)

För övrigt, bäst jag berättar, att jag eldar med annat bränsle i pannan, (pelletsliknande) å VP går i princip endast på nätterna el om jag reser bort en längre tid. Vid minus -10 eller redan vid 0 grader så kommer eldningen i pannan gå en längre tid å riktigt kallt så går den dygnet runt å VP stänger jag av då. Alldeles för dyrt, likaså elpatronerna i pannan. Pelletsens värme räcker ner till -15 om det håller i sig en vecka eller två. Sedan sänker jag rumstempen till 18, då går det bra längre tid.

Nu är jag nyfiken på vilka tips ni kan ge mig med dessa nya fakta. Har hört nått om en "manick" som läser av blinkandet från elmätaren. Fast i ärlighetens namn, jag vet inte om denna elmätare blinkar, har inte tänkt på det å inte sett det. Läser endast av förbrukningen som ligger mellan 10-13 kWh per natt beroende på hur länge å hur varmt jag eldar i pannan med "pelletsen". ( Å så är jag frusen av mig så jag har varmt inne, 21grader)
Tack igen.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av E Kafeman »

>En driftidsmätare är för grov, vill veta gångtiderna å klockslaget.
Förr så skedde sådan tidsmätning ofta med mätare som skrev på rullande eller roterande pappersutskrifter.
Visste man hur snabb pappersmatningen var kunde man läsa tiden bakåt för att se vad som hänt.
Exempel: https://www.fishersci.com/shop/products ... be/1390484
Färdskrivare för lastbilar hade också förr sådan loggning: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rdskrivare

För att få veta klockslaget tillbaka i tiden och vad som hände då använder man numera ofta någon elektronik som kan skicka sådan data till en server(datalager) där datat sparas som en fil.
Man kan använda en Raspi som datalager, eller kan man anlita någon tjänst på internet.
Servern kan ha funktion så att när du öppnar webb-adressen till servern med mobil eller laptopen webläsare får du se sparade händelser presenterade som kurvor och tabeller.

Man kan naturligtvis koppla en sladd från ett motor-relä direkt till din laptop via en port och spara ned händelser direkt i laptopen, men då blir man låst att laptopen alltid måste vara igång och inkopplad till relät.

Ett sätt att lösa den typen av problem som blivit väldigt populärt även bland total nybörjare är att använda färdiga elektronik-moduler som är lättprogrammerade i en förenklad program-miljö som kallas Arduino.
Bra snabbbeskrivning: https://el.st/?arduino_start

>Vad är förrexten en ESB8266?
Med ESP8266 menas ofta ett helt elektronik-kit med kanske strömförsöjning och USB-interface samt massa pinnar färdiga för anslutning antingen för att ta emot data, eller styra något. Allt samlat på ett litet PCB där aktiva kretsen heter ESP8266 och som är anpassad som Arduino-enhet med den skillnaden att det finns inbyggd WiFi-anslutning vilket underlättar att skicka datan så att den kan nås från hela världen, inklusive din laptop. De flesta andra Arduino-kompatibla enheterna har inte den trådlösa biten.
Jag loggar faktisk min egna värmepump med just en ESP8266. Loggad data skickas till en annan dator som alltid är igång och kan spara datat till en fil.
När jag sedan kollar via nätet på denna dator så visar den klockor och värden som snygga diagram.
Kretsen monterades inuti värmepump-skåpet för att slippa synlig sladddragning och befintliga värmepumps-elektroniken fick bidra med spänningsmatningen.

Det finns en oändlig mängd med beskrivningar på internet vad man kan göra med en esp8266.
Ett exempel i högen visar hur man kan mäta temperatur, skicka temperatur-datan till en server som man sedan i mobil eller laptop kan studera temperatur-kurvor för önska period:
https://blog.thingsboard.io/2016/12/tem ... ng_21.html
Naturligtvis kan man ersätta fuktgivare med ett relä som talar om ifall något apparat är igång och som sedan kan visas i något tabell eller grafiskt format.
Det är billig elektronik, 50-100 kr om man sedan tidigare har kablar och kopplingsbord.
Egen program-utveckling och lödning är inte nödvändigt om man väljer att att låta bygget stå kvar på kopplingsbordet och i detalj följer något exempel där man kopierat koden man hittat på nätet.
Kan man koppla CMOS logikkapslar typ CD4040 lär man nog klara att koppla upp ett första exempel på ESP8266.
Sök på Youtube efter ESP8266 för praktiska exempel.


>Att köpa kan vara okej men inte dyra grejer från Alibaba el Ebay.

Största anledningen att handla på sådan ställen är att man köper billigare och med ett större utbud.
Moms och postens avgifter tillkommer nnär man köper från dessa ställen.
Alternativt finns mycket att köpa även i Sverige, på postorder från t.ex.: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... -embedded/
Har man nära till en Kjell-butik så finns en hel del Arduino-prylar även där.

Om Arduino/ESP8266 är något för dej beror på intresse. Att vara helt nybörjare är inget hinder om intresset finns.
Bred förkunskap inom elektronik, både att bygga efter andras anvisningar och designa själv, programmering, data-nätverk och radio ger dej en självklart fördelar när du börjar med ESP8266 men det är få som har allt eller något av det.
Kolla några video-instruktioner så ser du fort om det är något som sporrar att lära mer om och om det är något som passar dina behov.
De flesta som börjat med Arduino har ingen som helst tidigare erfarenhet av varken elektronik eller data-hantering. Man behöver inte nödvändigtvis inte ens löda saker på kretskort då det mesta redan är på egna kretskort med pinnar för anslutning.
Däremot, när man kopplat upp något som fungerar, är det att rekommendera att tråd-nystan löds in snyggare på t.ex. veroboard för bättre driftsäkerhet, så att kablar med nätspänning inte trillar väck när man rör vid dom.
Att montera sakerna i en låda med inbyggd strömförsörjning både ser bättre ut och är ytterligare ett sätt att se till att saker fungerar mer stabilt.

Är man beredd att betala så finns helt färdiga lösningar att köpa över disk.
Alternativt om det finns någon hobbyist i din närhet som mot en slant kan ge dej något färdigprogrammerat som du kopplar in själv till värmepumpen.

Det går naturligtvis även använda en Raspi och koppla in den direkt på värmepumpen för data-insamling och som nästa steg låta ett webserver-program in Raspi leverera presentation av tabeller via nätverkskabel eller trådlöst, alternativt på en display direkt kopplad till kretskortet.
Både datainsamlingen och presentation kräver troligen egen programmering. Alternativt gör som många väljer, anlitar extern data-server för lagring, de har redan inbyggda funktioner för enkel datainsamling i lämpliga filformat och färdiga grafiska funktioner för datapresentationen. Sedan använder du webbläsaren i laptopen och loggar in till dataservern för att se driftstatus varifrån som helst i världen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Logga gångtid-hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En driftidsmätare är för grov, vill veta gångtiderna å klockslaget.
Jag måste få skratta lite, inte åt inlägget utan hur jag loggar gångtider. I en liten dosa, kanske 40x30x 7mm (uppskattningsvis) i rostfritt loggar jag datum och klockslag, gångtid och diverse händelser som fått mätaren att gå. Den ska snart bytas ut då den gått på sitt batteri i 10 år utan byte.

Bild

Ni gubbar vet och kan mer än jag, men jag tror de flesta och bästa varianterna redan presenterats. Det viktigaste är väl att speca mer exakt vilka data som ska samlas in. Hur datainsamlingen görs rent fysiskt är en senare fråga.
Skriv svar