polvända elmotor, vilken strömställare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

Hej, känns som att detta är ett enkelt problem... men kan inte hitta lösningen själv :) (har sökt på forumet men inte hittat någon lösning)

Jag vill byta riktningen på en elmotor (gammal fönsterhiss, så den ska funka att göra det på). Jag vill göra det med en 2-läges vippbrytare som stannar i valt läge ("frammåt"/"bakåt", stopp styr jag på annat sätt). Vad heter en sån brytare? (gärna tips om var man kan köpa den). En brytare för elhissar kan ju göra detta men jag vill helst ha en vippbrytare med två (och i nödfall tre) lägen.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av Bjaellerud »

Du behöver en tvåpoligt växlande omkopplare.

Roy
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

mmm, denna borde väl funka till det? Inte vipp, och med tre lägen isf två, men skulle vara ok ändå.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022305

Hade sökt med en massa olika kombinationer men BT brytaren poppade upp med "tvåpoligt växlande omkopplare", tack Bjaellerud
stenqvist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 april 2014, 09:01:53
Ort: Gådeberg Strömsdal

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av stenqvist »

Den omkopplaren verkar vara 1-polig, du behöver en 2-polig för att växla riktning
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

Det stod inte så mycket om den men det fanns denna "manual"
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 68_man.pdf

Hittade iof en vippbrytare 2-polig till/till på Kjell&Co, men de har än minder beskrivningar. =0 i detta fall. Om det är 6 anslutningsstift, kan man då anta att det går att koppla med polvändning?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 50v-p36014
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ så här funkar det:
Bild

Och i praktiken skulle man koppla så här, MEN i en annan tråd var det någon som antydde att om kontakterna hade bränt i omkopplaren kunde man kortsluta spänningskällan och då var det bättre att byta plats på motorn och spänningskällan.

Bild
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

Ritade upp ett schema (säkert felritat, men ett försök iaf). Vänstra med strömkällan till "mittblecken" och den högra med motorn kopplad dit istället. Omkopplaren som du hade i bilden, @HUGGBÄVERN, ska den verkligen vara så?

Hänger inte riktigt med på resonemanget om bränd omkopplare. Är det mellan 2 och 5 det "brukar" bli kortis? Jag (novis) tänker att det borde bli mellan 1-2 & 4-5 eller 2-3 & 5-6. Om det är "tvärs över" så borde det kunna bli kortis mellan 1-4 eller 3-6 lika gärna?
Picture1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan vara så att kontakten som ska hoppa fram och tillbaka bränner fast där den står. Inget egentligen att bry sig om egentligen men byt bara plats. Skissen visar original, bytta platser och de två till höger hur det ser ut om en kontakt bränner fast och man kastar om riktningen (= inte så bra).
influensa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av MadModder »

Mazellan, 1 ska gå direkt till 6, och 3 direkt till 4, utan att mellanlanda på 2 eller 5. Som det är ritat blir det batteribrand i ena läget.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

(jag frågar för att jag inte förstår, inte för att hävda att jag har rätt :) ) Jag tänker mej att det blir såhär med brytaren i de två lägena. Gissar att det är för att jag inte förstår/kan hur man ritar schema över brytaren. Men hur ska det gå någon ström om 1 o 6 samt 3 o 4 är hopkopplade men inte med 2 och/eller 5?
Picture2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av MadModder »

Det sköter ju kontaktblecken inuti brytaren.
I ena läget sitter 3 och 2 ihop, samt 6 och 5.
I andra läget sitter 1 och 2 ihop, samt 4 och 5.
Detta ritar man inte ut, utan det är underförstått.
Du ska löda 2 kablar i kors så som på Huggbäverns bilder.
Om du byter plats på ex. 3 och 6 blir det rätt.
Ingenting korsas inuti brytaren. Det får du sköta om utanför. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis så, MadModder. Det är inuti omkastaren omkopplingen sker så motorn går framåt resp bakåt. I min bild däremot är de svarta strecken mellan 3 och 4 resp 1 och 6 sladdstumpar som man löder eller skruvar dit.

De grova svarta strecken jag ritat in på bild 3 och 4 visar schematiskt hur det ser ut inne i omkopplaren. Och jag ville, uppläxad av mina kompisar härinne visa att en kontakt skulle kunna bränna fast och när man slår om omkopplaren kortsluter man batteriet. MEN - lämna det därhän. KOPPLA som jag visar i den andra bilden med de grova svarta och röda ledningarna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av danei »

MadModder skrev: 20 november 2020, 12:39:26 Det sköter ju kontaktblecken inuti brytaren.

Detta ritar man inte ut, utan det är underförstått.
Det normala är snarare att man ritar ut funktionen men inte skruvarna. Det här sättet att rita på är enbart bra för sådana som inte begriper hur det funkar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av MadModder »

Ja de brukar ritas som två tjocka parallella streck i ena av två positioner, men inte sittandes helt ihop med punkterna. Däremot ritar man ju aldrig ut hur strömmen går med ledningar i brytaren.
mazellan
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 20:32:28

Re: polvända elmotor, vilken strömställare?

Inlägg av mazellan »

ah, tackar för all input. Jag tänkte att brytaren var switchad :) Jag hänger fortfarande inte helt med på varför man ska koppla den som huggarbäver visat, men jag accepterar det och följer :D (efter att jag har mätt upp att det stämmer med brytaren förståss)
Skriv svar