Mobiltelefon högtalare till bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dragovoice

Mobiltelefon högtalare till bilstereo

Inlägg av Dragovoice »

Hej
Jag blir trött i öronen om jag lyssnar på för mycket ljud.
Det som fungerar är att lyssna på radio från mobilen som är en samsung s9.
Går det att köpa en reservdelshögtalare till samsung s9 och koppla in den till bilstereon?
Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Mobiltelefon högtalare till bilstereo

Inlägg av Glenn »

vad vill du uppnå ? lägre volym eller vad ?

Mobilhögtalaren har troligen en väldigt låg maxeffekt så den eldar du lätt upp om du kopplar den till bilstereon, plus att den kan ha helt fel impedans.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Enklast är väl en Bluetooth till FM converter och ta emot med bilens stereo?
Dragovoice

Inlägg av Dragovoice »

Glenn skrev: 12 november 2020, 09:56:13 vad vill du uppnå ? lägre volym eller vad ?

Mobilhögtalaren har troligen en väldigt låg maxeffekt så den eldar du lätt upp om du kopplar den till bilstereon, plus att den kan ha helt fel impedans.
Det jag vill uppnå är att mobilhögtalaren ger "hög volym men låg energi".
Jag har en lättare hörselskada som gjort mig ljuskänslig så även om jag har bilstereon på låg volym får jag ont i öronen.
Går det att använda lågnivå ingången?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Enklast, och då vet jag inget om din mobil eller bilstereo, är att:
Köra Blåtand från mobilen till bilstereo, vilket kräver att stereon har BT-mottagare.
Ansluta telefonen till bilstereons AUX-ingång, vilket kräver att en sådan finns och att telefonen har linjeutgång (funkar med hörlursutgången med)
Att ansluta nån sorts USB-utgång på telefonen till stereons USB-ingång, om sådana finns.

För att förtydliga: du har DIN musik i mobilen och vill lyssna på den i bilstereon, inte på den musik som du kan finna i radion? Du vill spela din mobil-musik på samma volym som du kan spela musiken på radion?

När du säger "hög volym och låg energi" menar du spela HÖGT men förbruka lite energi (spara på batterierna)?

För mer tips, ange vad för mobil och vad för bilstereo.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det stod S9 i TS första inlägg, men jag har ingen aning om dess utförmåga och ej heller vilken bilradio TS har. Men lösningar finns.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle rekommendera att läsa frågan bättre innan man svarar. Ni svarat på helt fel fråga.

För att svara på frågan. Volymen är energinivån på ljudet. Det man kan göra är att dämpa vissa frekvenser. Din mobil är sannolikt klen på lågfrekvens.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Säger som danei, frågan tolkas fel.
Men det är nog för att den är svår att formulera och rätt ovanlig.

Tror TS är ute efter ett tunt ljud, inte bredbandigt och fylligt.
Jag utgår från att TS har kikat på stereons möjligheter att justera detta? Stänga av loudness, sänka bas, lite sånt?

Att driva mobiltelefonhögtalare från en bilstereo kan du nog glömma, men väl testa om du vill såklart.
Känns dock som lätt att skicka dom i omloppsbana.. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog inget problem. Den har sannolikt ganska hög impedans, annars fixar man det med en resistans. Men jag tror inte att något blir bättre.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Spontant känns det som om frågan bygger på en stor missuppfattning om hur en högtalare fungerar.

Som flera säger, mobilens högtalare saknar antagligen mycket av basen (som väl är det man kan tolka som "energi", den "känns"), främst på grund av storleken (en liten högtalare har svårt att flytta den volym luft som krävs för kraftig bas). Så att dra ner basen och upp diskanten kan antagligen simulera mobilhögtalarens brister.

Mobilens högtalare är ju också tämligen mono, så kanske använda balans/fader på bilstereon till att stänga av alla högtalare utom en?
Dragovoice

Inlägg av Dragovoice »

Nerre, FormerMazda
Ni har förstått min fråga :D
Jag har lyssnat på tok för mycket på hög musik i min ungdom och har en mindre hörselskada.
Jag vill ha så bra ljud som möjligt med så lite ljudenegi som möjligt.

Jag har försökt att använda fader och justera bas/diskant i bilstereon men det blir inte lika bra som mobilen. Mobilhögtalaren är gjord för att använda lite energi men fortfarande korrekt/bra ljud.
StureS
Bannad

Inlägg av StureS »

En mobilhögtalare kan aldrig ge ett "bra" ljud om du syftar till musik och frekvensomfång från djup bas till hög diskant. Det är en fysikalisk omöjlighet.
Koppla din telefon till bilens radio med föreslagna alternativ och ställ in volym, bas, mellanregister och diskant till vad som passar dig. Bilens radio har betydligt bättre möjligheter att justera ljudbilden än vad telefonen har.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dragovoice: Skaffa en bilstereo med equalizer eller montera en externt mellan bilstereon och högtalarna. Då kan du få exakt samma ljudbild som du har i telefonen och skona öronen.

Det gäller bara att testa sig fram vilka frekvenser det är som du inte tål, det går också göra hemma vid stereon med till exempel winamp.
Om du klarar frekvenser över 4kHz skulle det räcka med ett sådanthär:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-diskantfilter-3.html
Skriv svar