Elcykeln har utgång för belysning 12 volt max 2 ampere. Funderar på att montera på typ en led arbets/backljusarmatur för bil men vill styra den på lämpligt sätt. Helst inte bara on/off utan kunna reglera ljuset i några steg. Behöver ju vara vattentätt med för att klara vårt klimat.
Lösningen som jag kommit på är strömställare typ https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaell ... track=true och sätta en resistor på ena på-läget. Sedan får jag försöka hitta lämpligt sätt att montera den.
Bör finnas smartare/smidigare sätt att lösa det på, kanske någon färdig lösning?
Styra 12-volts lampa på elcykeln
Re: Styra 12-volts lampa på elcykeln
Finns hur mycket som helst. Sök på 0-12V regulator
Här är en, billigare än din strömbrytare, dock inte är vattentät men du kan bygga in den i en yttre plastlåda och ha gummigenomföringar för kablar och axeln:
https://ledmegastore.se/12v/1922-12v-oc ... -192w.html
Här är en, billigare än din strömbrytare, dock inte är vattentät men du kan bygga in den i en yttre plastlåda och ha gummigenomföringar för kablar och axeln:
https://ledmegastore.se/12v/1922-12v-oc ... -192w.html
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Bara en resistor är inte en bra lösning, då effekten du inte använder istället försvinner i form av värme från resistorn.
Har du en lampa på 12W, och ska knäppa om den till 6W med en resistor, försvinner ca 2,5W i värme, till ingen nytta.
En bra lösning är pulsbreddsmodulering, PWM. Det finns färdiga moduler. Exempel
De brukar dock ha en potentiometer för steglös inställning.
Men det går att byta ut den mot en omkopplare med fasta motstånd.
Då det gäller bara en, så är det lika bra att köpa den som StureS föreslår, då det ändå tillkommer minst 75kr för postens hanteringsavgift.
Har du en lampa på 12W, och ska knäppa om den till 6W med en resistor, försvinner ca 2,5W i värme, till ingen nytta.
En bra lösning är pulsbreddsmodulering, PWM. Det finns färdiga moduler. Exempel
De brukar dock ha en potentiometer för steglös inställning.
Men det går att byta ut den mot en omkopplare med fasta motstånd.
Då det gäller bara en, så är det lika bra att köpa den som StureS föreslår, då det ändå tillkommer minst 75kr för postens hanteringsavgift.
Tänk dock på att inte åka runt och blända, jag och många andra bilister slår på helljuset (för att se nåt alls) om det kommer en cykel med jättekraftigt lyse som bländar.
Jag har faktiskt mött cyklar som uppenbarligen har ett lyse med avbländningsfunktion.. det är nog vettigt om man har rejält lyse.
Jag har faktiskt mött cyklar som uppenbarligen har ett lyse med avbländningsfunktion.. det är nog vettigt om man har rejält lyse.
- FormerMazda
Jag skulle tro att de flesta 12V LED-lampor som vi pratar om till detta inte kan dimmas med PWM eller annat. Dom har i regel en driver som tar varierande inspänning och försöker driva LEDen till 100% oavsett.
Så det kan vara läge att kolla upp, har du hittat en lampa du är sugen på, lägg gärna en länk här så kanske vi kan gissa lite.
Så det kan vara läge att kolla upp, har du hittat en lampa du är sugen på, lägg gärna en länk här så kanske vi kan gissa lite.
Tack för alla bra svar! Känns som det nog blir för krångligt
Ser om jag kan hitta pannlampa typ som går att driva med 12 volt istället.