220V VFD inkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
callekula
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 april 2013, 14:50:37

220V VFD inkoppling

Inlägg av callekula »

Hej!

Ska koppla in en 220V frekvensomriktare på en motor som tidigare varit kopplad för 380V.
Motorn saknar kopplinsplint utan är bara ett gäng kablar som går ut från motorn.

Från motorn kommer 8 ledningar, gissar att 2x3 är för lindningarna. Resterande två har jag fått förklarat kan vara någon tempgivare eller liknande?

Motorplåten säger inte så mycket mer än att den är stämplad för både 220V och 380V (3,6 resp 2 A).

Hur vet jag om den för det första är Y-kopplad, och om den ska Delta-kopplas för 220V drift?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle tippa på att sex av trådarna som kommer ur den är till lindningarna som du är inne på.

Ser att tre stycken är hopkopplade nu (rosa, gul, blå), dessa är antagligen en till varje lindning och formar mitten i den nuvarande Y-kopplingen för 380V.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av hundberg »

... och dom två bruna är nog en broms
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av TomasL »

Eller en termistor.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av GFEF »

>Ser att tre stycken är hopkopplade nu (rosa, gul, blå), dessa är antagligen en till varje lindning och formar mitten i den nuvarande Y-kopplingen för 380V.

Y-kopplingen är för lägst spänningen OM Y-kopplingen för 380V (400V) är D-kopplingen för 690V......

Något stämmer inte här.....

En motor märkt 220V och 380V (3,6 resp 2 A) är Y-kopplad vid 220V och D-kopplad för 380V.

Om en ände av varje lindning är ihop kopplad till en punkt är det Y-kopplingen för 220V.

Om motorn är försedd med broms syns det på motorns frisida .

Annas är de övriga kablarna temperatur övervakning endera brytande vid övertemperatur eller en givare som mäter temperaturen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av hcb »

GFEF>är Y-kopplad vid 220V och D-kopplad för 380V.

Nu blandade du ihop Y och D, väl?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av Klas-Kenny »

GFEF: Det stämmer väl inte?

Y-koppling ger ju en spänningsdelning mellan faserna. Så 400V matning ger 230V per lindning.

Medan D-koppling kopplar man ju lindningarna direkt mellan faserna. Så har man 230V trefas (230V huvudspänning) kan man D-koppla och få samma 230V i varje lindning som man fick vid 400V Y-koppling.
gs455
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 oktober 2008, 20:09:51
Ort: Härnösand

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av gs455 »

Hej!
Vad är det för maskin?

Ska du ha kvar manövereringen på motorn?

Det ser ut att vara ett tillslag med nollspänningsutlösning.
Det gör att om spänningen försvinner så kan maskinen
inte starta av sig själv när spänningen kommer tillbaka.
Du måste trycka på startknappen igen.

Troligen används överhettningsskyddet i den kretsen,
dom två bruna kablarna. Blir motorn för varm så slår den av.

För att kunna koppla om motorn till 220 volt måste du klippa upp
dom tre som är ihopkopplade och mäta vilka färger i lindningen som
hör ihop. Som det är nu är den kopplad för 400V Y-koppling.

/ B-O
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: 220V VFD inkoppling

Inlägg av peo007 »

y-d-supp_jh.jpg
Den som gissar vet minst !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar