Löda kabeländar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag studerade till elingenjör för 55 år sedan så var vi på studiebesök när de byggde nytt sjukhus i min stad. I en större sal var en elektriker i full förd med att montera armaturer i taket. Han gick från uttag till uttag som satt i taket, med en tennskopa och förtennade anslutningskablarna till armaturerna. Vår lärare i installationsteknik informerade personen om det felaktiga i att förtenna kabeländarna och fick frågan, om det är "du eller jag som är elektriker". :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av prototypen »

Tragiskt, men det förtennades mycket tråd förr, har hittat i några köpta lampor för många år sedan.

Protte
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Klickmans »

Om man nu inte bör löda så som det pratats om, är det ok att bara tvinna kablarna och sen skruva en sockerbit eller liknande över för att hålla fast kablarna? När jag gjorde fel (lödde och plintade i sockerbit eller motsvarande ubåt) tänkte jag att då slipper man oxidering och dålig kontakt över tid. Lika bra att fråga så jag kan göra om och göra rätt i min Permo.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av säter »

Jag kör med sockerbitar som har ett bleck inbyggt.
Dessa är jag väldigt nöjd med.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Klickmans »

@säter

Ok, då är det iaf en bättre lösning än den jag har nu. Ska Googla på lämpliga ersättare.

Tack.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av MadModder »

Det är lödning + skruvanslutning som är dåligt.
Att bara löda ihop kabelskarvar utan plintar och sockerbitar och sen väderskydda klumpen med exempelvis limförsedd krympslang håller troligen tills det är dags att skrota permon.

Bästa plintarna om man inte ska köra med ändhylsor är de där det är en "hiss" i, som en del kallar det. Kabeln kläms då mellan två plattor och ingen liten tråd riskerar att slinka ut på sidan om skruv eller bleck.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Klickmans »

@MadModder

Precis min tanke, och exakt så har jag ju gjort där det blev för tjocka stumpar.
Men jag ska ändå in i den nu i veckan så jag rättar till det när jag ändå felsöker.
Sicken tur att jag läste denna tråd, svaren kan nog rädda mig från ett och annat.

Problem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av säter »

Vad är det för skillnad på "hiss" och "bleck"?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av mrfrenzy »

Hiss är en fyrkantig metallbit som är jämn på undersidan, åker rakt uppåt när man lossar skruven.

Bleck är en plåtbit som är instucken i hålet och böjs ner när man drar åt skruven, fjädrar upp när man lossar den.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Nerre »

Värt att notera att det är inte bara tenn som kallflyter, även t.ex. aluminium gör det (vilket främst är relevant för skyddsjordning av t.ex. apparathöljen eller stommar av aluminiumprofil).

Aluminium har även problemet med att dess oxidskikt är väldigt isolerande.

(Kallflytning kallas det, men egentligen handlar det väl mer om plastisk deformation. Vid temperaturförändringar utvidgas metall eller dras ihop, om det inte är det minsta fjädrande kommer det deformeras med tiden.)
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av peak@svelfo »

Det är därför vi har jordfelsbrytare som detekterar när jord och nolla håller på att skiljas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av säter »

Nerre skrev: 18 oktober 2020, 13:00:35 Kallflytning kallas det, men egentligen handlar det väl mer om plastisk deformation.
Det är ju samma sak.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Nerre »

peak@svelfo skrev: 18 oktober 2020, 16:25:04 Det är därför vi har jordfelsbrytare som detekterar när jord och nolla håller på att skiljas.
Det är ju inte att jord och nolla riskerar att skiljas som är problemet, det är att skyddsjordning riskerar att glappa som är problemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av TomasL »

Det är nog knappast något problem, så länge man använder tandbrickor eller liknande.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev: 18 oktober 2020, 12:19:35 Hiss är en fyrkantig metallbit som är jämn på undersidan, åker rakt uppåt när man lossar skruven.
Intressant.
Sådana har jag faktiskt aldrig sett.
Skriv svar